Nej det är inte roligt med elbränder och det vill jag inte ha. Men 1.5kvm trådar klarar alltså bara 10A (2300w)? Så skall man säkra upp skall det dit 2,5 kabel då?
varför rekommenderar elektriker att man kan köra 13A om man ligger på gränsen? T.o.m Elajo gör det i Nyköping.
varför rekommenderar elektriker att man kan köra 13A om man ligger på gränsen? T.o.m Elajo gör det i Nyköping.
Nja klandra och klandra. Jag vill ha rätt oavsett vad lagen säger. Vill inte har kortslutningar och smälta kablage.
Så det är ju bra att reda ut detta ordentligt. Nu tror ju jag att jag ligger på cirka 2200 och att det ibland pikar lite när något element slår till så det är ju inget konstant. Dessutom har jag 2st IR på vardera 1000watt (2000watt) på kvällen ,men då är ju inga element på direkt.
Är det rekommenderat att byta kablage? har utanpåliggandes så det är ju rätt lätt...
Så det är ju bra att reda ut detta ordentligt. Nu tror ju jag att jag ligger på cirka 2200 och att det ibland pikar lite när något element slår till så det är ju inget konstant. Dessutom har jag 2st IR på vardera 1000watt (2000watt) på kvällen ,men då är ju inga element på direkt.
Är det rekommenderat att byta kablage? har utanpåliggandes så det är ju rätt lätt...
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Om elektrikern känner till hur din installation ser ut, är väl förtrogen med området, och rekomenderar dig att byta till 13A. Då kanske det är en OK åtgärd. Om han är behörig elektriker så vet han att det är OK innan han ger ett sådant råd.
Det där med att känna till området handlar om att känna till hur bra mtning ditt hus har. Det påverkar hur lång tid det tar för din propp att brinna av vid en kortslutning.
Det där med att känna till området handlar om att känna till hur bra mtning ditt hus har. Det påverkar hur lång tid det tar för din propp att brinna av vid en kortslutning.
Redigerat:
Okej, men det kan han omöjligt veta. Inte den elektrikern. Däremot min gudfar rekommenderade som var en pensionerad elektriker och borde väl veta, men jag är nyfiken iaf på kablaget här om man skall gå upp i storlek om man kommer över 2300 watt?
För att ta reda på det måste man mäta loop-impedansen (för utlösningsvillkoret) i änden på den aktuella gruppledningen samt kolla hur den är förlagd (för strömvärdet). Då först kan man avgöra om man kan säkra upp.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Normalt har man 2,5 kvmm upp till 16A, ja.
Produkter som diskuteras i tråden