15 461 läst · 126 svar
15k läst
126 svar
Propplösare miljöbrott
Detta kommer som en chock för mig. PK-woke-miljö-vänstern flyttar fram sina positioner. Dock skall jag snart kolla om inte min favoritbutik för icke-pk-medel, dvs Ö&B, har kaustik soda. Eller vad de nu döper den till. Klorin, även i kopior, och alkaliska rengöringsmedel för ugn finns alltid på denna underbara butik.
Nja, det blev inte helt rätt här. "gemensamt ökar alkaliteten i lösningen - dvs. fria Na-joner som inte är kopplade till motsvarande" det är väldigt mycket hoppande mellan termer, men ökande alkalinitet= högre pH har inte något med Natrium att göra då det per definition är koncentration av vätejoner som mäts.X xxargs skrev:Det går förmodligen att göra tvål på natriumsoda också - problemet är att det kommer att skumma en massa när det blandas i då när fettsyrorna binds med natriumet så kommer det avgå en massa koldioxid som gör att skummet växer.
Ett idiotisk förbud IMHO då kaustiksoda har funnits i rengöringskemikalierna för hushållet i minst 60 år, dock kan jag köpa att för just användningen som propplösare kanske förbjuds, eller åtminstone inte säljs i matvaruaffärerna utan bara fins hos bygg och färg-affärerna, NaOH har många andra användningar som är helt legala som den viktiga komponenter i avfettning och rengöring inklusive disk och tvätt i maskiner och tex. vid målartvätt.
När det gäller påverkan i reningsverk är det inte så farligt som många tror - visst pH-höjningen i koncentrerad form kan vara ett problem men efter stor utspädning så är det inte värre än användning av natriumkarbonat (soda) eller natriumbikarbonat (bikarbonat) för pH justering mot högre eller avsyrar vätskan om den är under pH 7 då tillsatta Na-jonen är samma i alla 3 formerna och gemensamt ökar alkaliteten i lösningen - dvs. fria Na-joner som inte är kopplade till motsvarande sulfat, klorid eller fluoridjon utan i stället har OH⁻, HCO3⁻ eller CO3²⁻-joner som motjoner.
Spolvatten från diskmaskin och tvättmaskin är också mer eller mindre alkalisk av just olika alkalier i använda tvättmedel och i restaurangdiskmedel för deras diskmaskiner så är det till stor del just NaOH - för det är det som mjukar upp och löser proteiner och fetter och får det att lossna från diskgodset!!
Jag som har mjukt vatten med dålig buffringsverkan (dvs. väldigt lite alkalitet) måste i minireningsverket hälla i någon form av alkalie då och då för att pH inte skall bli för lågt (inte under pH 5.5, praktiskt empiriskt utprovat, vid pH 5.0 är det definitivt i absoluta underkanten för bakterierna överlevnad) av tex. bildade nitrater¹ i nedbrytningen från urean (urinämne) i urinet och denitrifieringsbakterierna slutar att arbeta och dö ut om det inte tas i tid och nitrathalterna i avloppet skjuter i höjden - det kan göras med NaOH, natriumsoda eller med bikarbonat - jag provar också med kalkstensgranulat då det också höjer alkalitet då det verkar över längre tid för att det löser sig långsammare.
Om man inte gör det så kan pH av nitratbildningen från urinen sjunka under 4.5 och då får man massor av bekymmer, dels att nitraterna inte bryts ned och omvandlas till fri kväve - men slammet från fekalierna och toapapper bryts heller inte ned i någon större takt vid lägre pH och man får kraftigt ökad slambildning som kan göra att reningsverket behöver slamsugas i förtid om man inte gillar stopp i avloppet.
Med andra ord NaOH har många olika legala användningar, inte bara som propplösare.
¹nitrat är alltså salt av mineralsyran saltpetersyra och dess syraform sänker pH lika mycket som svavelsyra och saltsyra.
Finns mycket som kan vara farligt, inte minst bland hushållskemikalierna. Men kan man läsa innantill och faktiskt följa instruktioner så är det oftast näst intill ofarligt. Kommer du dessutom ihåg din skolkemi så är det riktigt bra (Minns en tidigare granne som inte gjorde det och rensade badrumsavloppet samtidigt som hans dotter blekte jeans. Det blev en intressant kväll, minst sagt).
Stöter du på okända kemikalier är en bra start att gå in på MSDS, https://sdsmanager.com/se/search/ ,och läsa databladet.
Stöter du på okända kemikalier är en bra start att gå in på MSDS, https://sdsmanager.com/se/search/ ,och läsa databladet.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Och quinoa. Det börjar bli svårt att få tag på en lunchsallad utan dessa halskliare.Farstatjej90 skrev:
Alltså på riktigt… 🤦♂️
NaOH + H2O -> Na+ + OH- + värme. Inte konstigare än så. Och även om där hade bildats farligheter hade det spätts ut så till den milda grad att bara homeopater och andra charlataner hade ”hittat spår” av det.
Propplösare är utmärkt och bra och något jag tänker fortsätta att använda. Förbud som baserar sig på helt vilseledande antaganden kan man gott lämna därhän.
NaOH + H2O -> Na+ + OH- + värme. Inte konstigare än så. Och även om där hade bildats farligheter hade det spätts ut så till den milda grad att bara homeopater och andra charlataner hade ”hittat spår” av det.
Propplösare är utmärkt och bra och något jag tänker fortsätta att använda. Förbud som baserar sig på helt vilseledande antaganden kan man gott lämna därhän.
Men gör det då enkelt för dig och använd ren björk-aska. Aska från blandade träslag, speciellt om det finns barrtrå med blir inte bra.S Staffan-N skrev:
Trodde att det var mer eller mindre förbjudet sedan länge? Själv kör jag med kokande vatten och två ggr/år högtryck med rensslang. Mer behöver inte vi iaf.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Kanske dags att byta rör om du har sådana problem? Med ny plast korrekt lagd så behöver du inte bry dig om du inte har otur med diskmaskinsvanorna. D v s att du sätter in mycket fettig disk där och kör lågtemperaturprogram.4774 skrev: