Har gjort projektledning med två hus och det är inte självklart att det blir billigare bara genom projektleda. Husfirmorna har gubbar som är experter på att bygga hus och att vara bättre än dem är inte självklart. Tror det är utsiktslöst att slå Smålandsvillan på fingrarna i den standarden, frågan är om det är värt besväret.
Men vill du bygga ett bra hus istället så kan det vara värt att engagera sig.
Ett hus jag byggde hamnade på 11500 kr/kvm inkl. bergvärme och FTX. Man kan spara cirka 5-7000 kronor kvadraten.
Kombinerar man det hela med att vara på plats under byggtiden med att vara ett strukturerande alltiallo så har man en god timlön.
Men det innebär att man gör ett arbete, ingenting är gratis.
Kan inte tänka mig att bygga ett hus med helentreprenad där jag ser felen växa fram och sedan påpeka felen på en besiktning där det kanske åtgärdas. Nej, själv är bästa dräng och ta tag i skiten meddetsamma.
Haft flygande besiktning från arbetsmiljönämnden.... Spelar roll?
Har man sitt skit i ordning så är det inga problem!

(Jag har inte läst kommentarer) Du tjänar ingenting på att inte låta en kompetent byggnadsingenjör eller liknande driva bygget. Tvärtom kommer du troligen att förlora en massa pengar, förutom att du kommer att gå ner 10 kg i vikt.
Varför tror folk att just arbetsledare inom byggindustrin är utbytbara mot lekmän?

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Oj vad många bra svar! Jag hinner inte citera och kommentera ikväll, men kanonbra input. Go kväll så länge.

Hej!
Vi håller just nu på och bygger ett lösvirkehus från Varbergshus, men har köpt deras byggsats och tagit en egen snickare som håller i allt... skulle man bygga detta huset med totalentreprenad från varbergshus nere i de trakterna de bygger, skulle vi spara flera hundra tusen.. då det även skiljer i timlön från olika ställen... men... nu bor vi där vi bor och de kunde inte leverera helentreprenad upp hit- väljer man egna gubbar så är det ändå mycket jobb man får göra själv. Även Om snickaren har totalen så är det lätt att det blir fel och ni själva måste hålla koll. Om möjligt där ni bor- ta deras helentrepenad från hustillverkaren om ni vill tjäna pengar. De har kontrakt hos byggföretag och de ligger så pressat det går för att de bygger så många hus för leverantören. Enklare och billigare i slutändan! :)
Lycka till!

Du måste ändå ha en kontrollansvarig! :)

Liten inflikning från dagens erfarenhet från projektledning av husbygget. Fick idag retursedlar för alla fönster och glasdörrar!

Gjorde en leveransavsyning och de fick inte godkänt då jag tyckte de hade för dåliga toleranser på tillverkningen och de var skav på vissa plåtar. Detta kan jag tänka mig skulle ha sluppit igenom om jag inte drev projektet själv och orsakat mycket diskussioner med besiktningsman vid slutbesiktning och ev försenat tillträde.

• Gilla
Stuff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.