7 531 läst · 18 svar
8k läst
18 svar
"Projekt Traktor" En husqvarna LT100 jag fick av grannen
kul projekt,ett sätt att få den tyngre för ev snöblad är att fylla hjulen med vätska...Keexet skrev:Så fortsättningen på detta projekt kommer nu att handla om själva körbarheten, jag har ju inte redovisat den tidigare och det beror delvis på att jag glömt bort alla detaljer, men också att bilderna inte visar allt jag gjorde.
Men det fanns ett fundamentalt problem med "drevningen" som jag minns det och det var att hur jag än gjorde var det svårt/omöjligt att kunna koppla ur. För jag tyckte jag hade en bra remspänning vid drift, men det gick aldrig att få remmen att helt sluta driva.
Det är kanske svårt att se på bilderna, men original remskiva vid lådan är faktiskt av en annan typ än den kilspårsmodell jag moddat tidigare, den är mycket bredare och därför kilar inte remmen fast sig på samma sätt. Det finns säkert praktiker inom detta jag är för okunnig för att redan känna till, men jag tänkte att "om det gjorde så från fabrik så får jag väl ta och imitera detta". Lyckligtvis hade jag remskivorna från klippaggregatet över och bland dessa fanns även en remskiva av modellen jag behövde.
Skillnaden mellan remskivorna:
[bild]
Så det var bara till att flytta över centrumet igen för det är ju såklart olika. Den här gången använde jag en lite mer raffinerad (?) metod och hålsågade ut centrumet i pressborren.
På något vis känns detta bättre än att dra ett par snitt med vrålapan:
[bild]
Jag gillar att jobba i metall och fabricera saker när jag bara har vägen utstakad för mig och det hade jag nu. Raskt kapades det andra centrumet upp med samma hålsåg som tidigare och det gav ju en ganska perfekt passform, dessutom blev jag av med mina gamla snitt som hamnade utanför.
Snyggt pussel, bara mina svetsar hade varit lika snygga hade jag vågat visa dem:
[bild]
Den uppmärksamme noterar att denna remskiva är något större än den första, det är avkallet jag fick göra för att få det hela att fungera som jag ville. Skillnaden var dock inte tillräcklig för att ha någon åverkan på remlängden, iaf inte som jag märkte av och det kan bero på att remmen nu, trots det större hjulet, "slirade korrekt" när kopplingen trycks ner, medan den tidigare drev ett mindre hjul fast den var något slackare tack vare ett mindre hjul om ni förstår vad jag menar.
Bakaxeln lös med den nya remskivan:
[bild]
Med det mekaniska nu ännu en gång korrigerat så kunde jag börja med elen. Det här projektet hade nu vuxit till att inte bara handla om att få dit den nya remmen och vad det innebar, utan till ett fullskaligt "semesterprojekt".
En av de grejer jag "stört" mig lite på, är att denna klippare har huvudstrålkastare, men inget i dem! Röktonade glas och bafflar som ska hysa var sin lampa finns där men inget innehåll. Maskinen går nästan bara uteslutande på dagtid om sommaren, så lampor är egentligen inte nödvändigt, men nu när jag ändå höll på så ville jag rätta det jag stört mig på litegrann, mest av estetiska skäl. I mina gömmor hade jag ett par lamphållare för "spollampor" som jag plockat ur min gamla folkabuss där de satt monterade i "skafferiet". Dessa har sedan länge förlorat sina "glas" och var i princip värdelösa, men de fanns kvar och med några enkla medel kunde jag bocka till dem för att sitta rätt i lamphusen.
Lamphållarna passas in i husen, notera att jag lyckades spräcka ett av "glasen".
[bild]
Med dessa inpassade målade jag lamphusen i en färg som hette "silverkrom", men som mest påminde om vanlig silvermetallic så jag fick inte den effekt jag önskade. Elen kopplades med gammal högtalarkabel jag hade liggandes från ett av de otaliga högtalarinstallationer jag gjort, där kabeln i paketet förkastats till förmån för tjockare variant. Perfekt när man drar el i ett plastchassi och inte kan jorda någonstans.
Nu när lamporna äntligen skulle få bli fullblodiga lampor och inte bara på låtsas ville jag ju försöka få till resten av fronten. Den var ju sönderkörd sedan tidigare och det är svårt att forma något snyggt när man inte har tillgång till rörbock eller TIG-svets, men ute bland soporna på tomten hittade jag ett par rör i rostfritt från någon duschhylla och genom att nagla fast dessa med ett par gummiklammer i mina hemmasmidda grindgångjärn och sen klippa till cykelkorgen till rätt passform, blev det okej ändå. Som "huvkråka" använde jag en 3D-dekal jag hade liggandes som jag inte hade någon som helst idé om vad jag skulle använda till annars.
Huvkråkan; känns så kliché i så många sammanhang, men så rätt i det här!
[bild]
När detta lilla sidosteg var avklarat kunde jag till fullo koncentrera mig på det som egentligen behövde göras med elsystemet. Jag minns inte alla detaljer, men sedan tidigare hade jag rationaliserat bort tändningslåset som inte funkade, det är en värdelös design med låset horisontellt monterat och som en öppen brunn för vatten att rinna ner i från den öppna himlen, klart det beckar igen!
Så jag hade tidigare kört med startknapp som helt sonika kortslöt solenoidens batteriplus med startsignalen, därför hade jag redan ett hål i sidan på karossen uppe vid tanken. Nyckeln kunde dock vridas marginellt och kunde användas som "dödarknapp", så den användes för att stänga av maskinen med. Men jag vågade aldrig lita helt på låset, nyckeln var redan vriden ett åttondels varv och jag ville inte ha risken att bryta av den i låset.
Jag ville helt och hållet bygga bort denna osnygga lösning och funderade ett tag på tändningslås, men jag hade ju trots allt mer roliga "sportiga" prylar på hyllan som jag tänkte att jag nog aldrig kommer använda, däribland en startpanel. Den innehåller en vippströmbrytare med lock, en kontrollampa och en startknapp. Jag minns inte exakt hur jag kopplade det här, men iom att jag ville få kontrollampan att lysa när vippan slås på ("tändning på") så fick jag använda ett växlande relä för att vända det hela. Som sagt, förhör mig inte på detaljerna, för jag minns inte, men jag minns att det hade med magnettändningen att göra. I samband med "tändning på" tänds också lamporna framtill.
I Bosch elsystem är brun jord, här vetefaen, men det funkar iaf!
[bild]
Traktorn börjar närma sig sin slutgiltiga form och visst finns det massor av saker att finslipa, men en större sak saknades än, ett avgassystem!
Här ville jag ju sååååå gärna ha "stacks", dvs pipor rakt upp (en pipa räcker iofs), men det blir svårt att göra på något enkelt sätt med flipfront, inte omöjligt, bara svårare än jag ville att det skulle vara just då. Att leda det utanför karossen är ett alternativ, men jag gillar användarvänlighet och avkallet på sådant är nog med en skorsten rakt i ansiktet, att dessutom göra maskinen bredare än den behöver och potentiellt slå i avgasröret när man susar fram utan bromsar, kändes som nog argument just då, så det fick bli en något mer modest lösning. Men än är det inte helt uteslutet, för det skulle se totalt, otroligt, helballt ut!
I brist på rörmaterial i rätt dimensioner tvingade mig dock att använda original "grenrör" för att få en lagom första böj, dessutom fick jag med mig flänsen som passade mot cylindern på köpet. Jag vinklade om de två första böjarna så att de istälet för ett "S" bildade ett "C" och på så vis fick jag en horisontell början på avgaset. Sen letade jag fram några gamla vattenrör i järn som låg ute bland skrotet på tomten i rätt dimension. Efter att röret kapats till rätt längd, kunde jag använda den nittiogradersböj som gängats dit för att på så vis leda avgassystemet bakåt på motsatt sida om cylindern. På röret svetsas en bit plattjärn som får agera fäste i samma punkt där originalsystemet satt fastskruvat. Som grädde på moset plockar jag fram en motorcykeldämpare med kolfiberlook som jag också hade liggandes. Denna kommer att monteras baklänges om jag förstått designen rätt, men på så vis fick jag inte bara rätt rördiameter, utan även en bra vinkel att avsluta systemet med. Dämparen hängs i bakkant med en kraftig fjäder upp i karossen där man har fötterna.
Det här blev väl ändå helt ok? Notera stagen till huven jag adderat i efterhand.
[bild]
Med detta var jag ju såklart bra nyfiken på hur den lät och svaret är "rätt brutalt", grannens kommentar var att han trodde jag skaffat en HD. Men i ärlighetens namn låter den inte alls som en HD, inte som en japshoj heller, men som något eget och alldeles brutalt, inte nödvändigtvis högre ljudvolym än original, men ändå tillräckligt för att hörselkåpor är påbjudet (precis som innan). Det KAN vara så att jag har en avgasläcka, för ibland smäller det lite, men det kan lika gärna vara motorns gång, jag har ju inte servat den, bara sminkat den.
När maskinen nu började kännas klar (men blir man någonsin färdig med ett projekt?) så kunde jag börja ratta den på allvar. Visst skulle jag vilja tajta upp styrlänkaget och jag har många galna idéer för att få denna maskin ännu fränare, men det får bli i en "version 2.0" och byggs en sådan lovar jag att fortsätta på denna tråd.
Den har inget namn ännu, förslag?
[bild]
Bland det mer onödiga jag skulle vilja göra, är;
- montera voltmeter i det gamla tändningshålet?
- större hjul, framförallt bak (dubbelmontage?) , men även fram
- stack(s)
- bromsar (hur?)
- ledramp (mod arbetstrålkastare) fram, bakljus
- förvaringsfack för småsaker
- Kanske ett plogblad (tveksam om det funkar med 2wd och snökedjor?)
Men storyn om buset jag ägnade mig åt coronasommaren 2020 tar inte slut där. För en enkel grej att komplettera detta bygge med var ju en snabb penselrenovering av släpvagnen. Det var ju egentligen inget allvarligt fel på vagnen, men det kändes där och då som en naturlig följd av att ha sminkat upp traktorn.
Chassiet och flakbotten/lämmar separerade:
[bild]
Stålkonstruktionens borstades rent från lös rost och smuts, rostskyddades och fick sig därefter ett nytt lager med färg. Det blev "silver" av någon anledning jag inte kan minnas nu, förmodligen för att jag hade gott om det. Lämmarna fick sig ett tjockt lager med oljebaserad mattsvart lackfärg. En grej som däremot lades ner lite energi på var att leta upp några L-profiler från skrotupplaget på tomten, borsta rent dessa, grunda och måla dessa i samma silver som själva chassiet för att använda som stöd på insidan av lämmarna. Tidigare hade man använt trälister typ "läkt" som var bra murkna och inte klarat av tidens tand lika väl som marinplyfan.
Att titta på när färg torkar kan väl vara intressant?
[bild]
I samband med ihopmonteringen gjordes mycket finlir som knappt syns, all "hardware" byttes ut, rostiga gamla skruv mot rostfritt, muttrar blev kupolmuttrar och hela framvagnen riktades, smordes in ordentligt och tajtades åt med nya grejer där det gamla bedömdes vara uttjänt. hjullagren fick nytt och rikligt med fett, ett däck med punka åtgärdades.
Uppsmord, nymålad och tajtare än någonsin, det här är riktigt tillfredsställande!
[bild]
Flakbotten var betydligt finare på undersidan än ovansidan, vilket knappast förvånade, men för den här penselrenoveringen dög det utmärkt att fördubbla tjänstgöringstiden genom att helt sonika vända på den uppochner. Och som av en ren händelse råkar denna vagns mått stämma överens med någon slags "standard" för släpvagnar, för ett släpkapell från Biltema passar perfekt och detta förankras med en gummilina som spänns fast i knoppar runt om flaket. För att kapellet inte ska bukta inåt används ett par kapellbågar som spänns upp mellan lämmarna. Detta används framförallt på vintern då vagnen parkeras i en brant lutning för god avrinning, när vagnen används är kapellet ganska värdelöst och brukar oftast plockas bort och ligga i något hörn på tomten.
Ekipaget i all sin prakt, "loggan" på släpet blev ju inte helt lyckad erkänner jag.
[bild]
Utöver loggan, som måste göras om är det hjulen som förstör intrycket på detta ekipage. Jag har redan redogjort för vad jag vill göra med traktorn när det gäller hjulen, det "minsta" jag vill göra är att måla hjulen, men helst byta ut dem helt och hållet och jag har en idé om vad för hjul, det svåra är bara att få till infästningen, speciellt på drivhjulen. Sen vore det najs med någon form av broms, om än bara parkeringsbroms. För den stannar från toppfart rätt omgående ändå. På släpet räcker det med en penselrenovering av fälgarna, om man vill dra det längre kanske lite pinstriping, men poängen med detta är att det fortfarande ska gå att använda grejerna och det ska helst inte kosta så mycket, det ska användas och inte ställas ut. Jag har även lekt med tanken på att montera kula bakpå släpet för att kunna dra både släp och båt samtidigt, men det är mest en kul grej och ett väldigt begränsat behov, de två (?) gånger jag drar båten med traktorn, kan jag lägga det man vill ha med sig i båten iaf åt ena hållet..
Det blå kapellet kan jag leva med, det används för det mesta ändå inte, men om ngn har ett tips på hur man kan måla det utan att det blir alltför omständligt så lyssnar jag, annars är det en slitagevara som används på vintern och det lappade kapellet på bilden har jag redan bytt ut.
Det här får konkludera bygget för version 1.0, men det är så kul att göra såna här saker att man aldrig vet när det kan komma en uppdatering i tråden. I år har jag inte gjort mer än att "revivat" den och brukat den och släpet. Båttrailern har fått sig en hjullagerservice inför båtupptagningen. Den sista tiden har batteriet blivit så trött att jag behövt en starthjälp varje gång jag ska ha igång den. Men med ett nytt batteri nästa säsong, kanske jag äntligen får änden ur att bygga färdigt elsystemet.
Hur fort den går? Jag minns inte om jag någonsin mätt, men om tillräckligt många vill veta ska jag försöka ta reda på det. Men utan att vara något fartmonster så pinnar den på bra för det behovet jag har. Klart jag lekt med tanken på att leta reda på en större skiva fram, men då har jag ju problem med remlängden igen, så större hjul känns som ett bra första steg.
Tack för visat intresse avslutar med en bild innan kustomiseringen från 2015 på väg hem från en tur med båten.
#älskasommar
[bild]
Ödmjukast /Kee
jag fyllde fyrhjulingens hjul med koncentrerad spolarvätska,dock har glykol större vikt
Intressant tanke. Denna har faktiskt original vikter "i" framhjulen för bättre grepp (det är därför framhjulen ser så lustiga ut). Men ofta blir effekten att den plogar med hjulen istället för att styra på underlag med dåligt grepp, tex lös sand. Vet iofs inte om den skulle gjort det annars också, men större hjul skulle vara välbehövligt av flera anledningar nu när användningsområdet förändrats.skoge skrev:
Pluggat på en hel del idag med hur jag ska lösa problem med andra hjul, likväl hur "generatorn" fungerar och vad den kan tänkas ge för maxström (3A). Så jag börjar smått förbereda mig på ännu en omgång med denna, kanske nästa sommar? Men det är egentligen inte viktigt.
Tack!
Lite planer för framtiden finns, men jag samlar mest på mig delar inför kommande "ryck", den går bra som den är nu. Hade lite problem med laddningen av batteriet, men det visar sig bero på en dålig skarv (tvinnat ihop ett par trådar "temporärt") och sen kopplade jag om ljusen på växelströmsutgången för att avlasta det övriga. ett nytt batteri ställdes dit också. Fungerar mkt bättre nu.
Lite planer för framtiden finns, men jag samlar mest på mig delar inför kommande "ryck", den går bra som den är nu. Hade lite problem med laddningen av batteriet, men det visar sig bero på en dålig skarv (tvinnat ihop ett par trådar "temporärt") och sen kopplade jag om ljusen på växelströmsutgången för att avlasta det övriga. ett nytt batteri ställdes dit också. Fungerar mkt bättre nu.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Husqvarna ts238 trädgårdstraktor
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Nytt projekt Husqvarna 430X
Robotgräsklippare -
Motorproblem Husqvarna trädgårdstraktor
Trädgårdsmaskiner -
Problemet med styrning, Husqvarna trädgårdstraktor LTH 154
Trädgårdsmaskiner -
Ny åkgräsklippare Trädgårdtraktor Jonsered eller husqvarna
Trädgårdsmaskiner