Har nu rensat upp allt som hittills har spruckit. Verkar inte alls ha gått min väg 😱

Det har spruckit bra i början men sedan mer och mer ytligt. Så nu har jag inte längre någon skarp kant utan ett lutande berg, så frågan är om det kommer orka spricka något mer. Högst upptill är det än så länge inga tendenser till sprickor. Får se om det blir något mer... tråkigt resultat annars. Ca 10 000kr i borrhyra och snigeldynamit till nästan ingen nytta känns det som just nu.
IMG_1330.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1336.jpeg
Skapa konto
IMG_1337.jpeg
Skapa konto

Har också hällt snigeldynamit i de två raderna som jag påbörjade på den höga delen innan vintern kom. Där sprack det bra iaf. Men kommer krävas en hel del spräckning med kilar.
IMG_1335.jpeg
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
För mig tog det väldigt lång tid för det att spricka klart och då körde jag ändå på sommaren när det var stabilt och varmt. Jag hade dock problem med att berget var "skiktat" så det sprack lite som lager på lager.

Värsta var nästan att hantera det spräckta berget. Jäklar vad vassa stenarna blir!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ropade tydligen hej för tidigt ☺️ Dagen efter jag rensade sprack det upp rejält. Vet inte om det var så att det bara behövdes mer tid eller om solen kom åt att värma när jag tog bort de lösa delarna så det snabbade på.
IMG_1338.jpeg
Skapa konto

Rensade upp det som sprack så att solen åter kan stråla på färskt berg, om det nu var det.
IMG_1340.jpeg
Skapa konto

Det är fortfarande en del kvar som ska spricka men jag hör hur det knäpper i berget så det är nog på gång.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
jag väntade och väntade och det fortsatte att expandera.... Men jag var innomhus, men värme driver ju på. Så kan du bevara värmen i berget som kommer när solen ligger på så är det säkert bra.

H
Det finns olika typer för olika temperaturer.
Så du kanske har kört en sommar i som då känns död nu.
Sen kommer det igång när det blir varmt.
Eller som jag som körde en vår på sommaren som sprack efter några timmar.
Färdigt sprucket efter ett dygn.

H Hallerudsbo skrev:
Det finns olika typer för olika temperaturer.
Så du kanske har kört en sommar i som då känns död nu.
Sen kommer det igång när det blir varmt.
Eller som jag som körde en vår på sommaren som sprack efter några timmar.
Färdigt sprucket efter ett dygn.
Körde vinter varianten. Från -5 till +15

Redigerat:
H
R random_name skrev:
Körde vinter varianten. Från -5 till +15
Rart att den är seg då.
Borde ske mer fortare

Har jobbat på en hel del i helgen. Berget fortsatte att spricka så har spenderat en hel del tid på att plocka bort lösa bitar medans sambon körde dem till framsidan. Det sprack i väldigt små bitar, några enstaka fick jag spräcka med kilar. Väldigt positivt för det sparar mycket tid att inte behöva spräcka. Svårt att se på bilden hur mycket det är, men det är enormt mycket som vi tagit bort. Återstår lite som jag hoppas ska spricka upp så småningom.

En hel del av de stora blocken hann jag också ta hand om, tills alla mina 7 st 14 mm borr gick av... Fortsatte sedan med 20 mm och märkte att det är rätt stor skillnad i kraft. Kanske blir så att jag klyver blocken först med 20 mm och sedan när dom är mindre använder 14 mm. Vill bli av med dessa stenar för berget har spruckit under dem med vilket jag vill plocka bort. Men nu får borrandet vänta tills nästa helg, hinner inte borra efter jobbet och det är inget jag kan stå och göra på kvällen.

IMG_1355.jpeg
Skapa konto
IMG_1362.jpeg
Skapa konto
IMG_1364.jpeg
Skapa konto
IMG_1352.jpeg
Skapa konto

Just nu känns det ganska positivt ändå. Det är egentligen inte varesig tungt eller jobbigt utan mest tidskrävande. Får låta det ta tid så är det nog klart vilket år som helst :) Ska beställa ny snigeldynamit ikväll så jag kan ladda den höga delen som redan är uppborrad. Gissar på att den kommer spricka i större block likt tidigare även fast jag nu borrat tätare.

• Gilla
  • Älska
Pen och 10 till
  • Laddar…
Idag har jag varit ute och hällt snigeldynamit resten av hålen. Berget här läcker som ett såll så fick använda plaststrumpa i nästan alla hål. Kör fortfarande vintervarianten som går till +15 grader. Var därför ute 8:00 innan berget hunnit värmas upp av solen. Det gick åt 83 kg denna gång. Vartefter jag fyllde hålen rad för rad täckte jag med pressening för att solstrålarna inte ska komma åt att värma upp berget. Eller så blir det som en ugn under istället 🤔 Fick en urblåsning vad jag såg efter några timmar. Var bra att jag lagt på en tung presenning.
IMG_1378.jpeg
Skapa konto

På eftermiddagen hade första sprickan uppstått. Måste varit en svag punkt. Inga andra tecken till sprickor ännu.
IMG_1383.jpeg
Skapa konto

Nu är det bara att vänta igen :)

Redigerat:
  • Gilla
YuGi och 5 till
  • Laddar…
P
Bra krigat!

• Gilla
random_name
  • Laddar…
Det har spruckit upp bra bra under natten. Tog bort presseningen nu på morgonen så solen kan värma berget.
IMG_1386.jpeg
Skapa konto

• Gilla
YuGi och 10 till
  • Laddar…
Har inte hunnit med så mycket senaste tiden men idag fanns det äntligen en liten lucka i schemat.

Började spräcka bumlingarna. Flöt på bra, tyvärr hann jag inte alla innan jag var tvungen att sluta. Efter att ha köpt slut på Biltemas lager av 14 mm borr har jag även börjat med 16 mm och köpte 16 mm kilar på Jula. Har hittills fungerat bra, roterade på tre borrar utan att någon gick av. Kanske blir att fortsätta med 16 mm i första hand. Har ett lager nu på 15 borr :) Biltemas borr är snuskigt billiga i jämförelse. Sen kanske dom håller hälften så länge vad vet jag och isf skulle man ju kunna kosta på sig dyrare borr.
IMG_1532.jpeg
Skapa konto

Har även köpt en ny pump med någon elektronisk sensor. Köpte den faktiskt för någon månad sedan, sen har det inte regnat förens nu. Pumpen jag hade med flottör som sitter 40 cm upp på pumpen fungerar inget bra. Blir flera kubik i hålet innan den slår till. Därför har jag hittills startat pumpen manuellt. Den elektriska kan starta mycket lägre, så lågt som någon cm. Jag har ställt den på att börja pumpa vid ca 5 cm. Det fungerar riktigt bra och håller konstant vattnet borta. Mycket skönt, och dessutom blir det mindre vatten varje gång pumpen går och trädgården hinner med att svälja det. När jag körde manuellt rann det ut på gatan och ner till en brunn. Har ingen bild på den men är en https://www.gardena.com/se/produkte...r-for-rent-och-smutsigt-vatten/970486401.html

• Gilla
Liljekonvalj och 4 till
  • Laddar…
Snygga block!

Har du lite göra när du är klar med poolen har du material för smågatsten till att täcka en fotbollsplan. 😉

• Gilla
random_name
  • Laddar…
Har varit mycket annat senaste tiden, men har nu hunnit med att dela alla stora bumlingar som låg löst och burit dem till framsidan. Har också blivit av med nästan all sten :) Väldigt många som har varit här och hämtat sten till olika projekt.

IMG_1637.jpeg
Skapa konto
IMG_1640.jpeg
Skapa konto
IMG_1639.jpeg
Skapa konto

Ska fortsätta nu med att bryta upp berget som är spräckt och efterspräcka för stora delar. Hoppas kunna växla upp lite snart igen. Vill få bort allt som är löst nu för att hyra bergborren igen.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Annars perfekt material för en mur ut mot vägen. Ingen större risk att någon heller skulle parkera eller gå så nära den med en massa vass sprängsten stickande ut. 😇

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.