35 645 läst · 48 svar
36k läst
48 svar
Projekt: Renovera badrum - Stöter på patrull!
Vill du ha det stabilt bör du sätta balkskor som tar upp krafterna uppifrån, vinkeljärn använder man inte på det viset…Connatty skrev:
Efter några veckors avbrott pga av en dubbelsidig öroninflammation och diverse diskussioner med vårt försäkringsbolag. Det erbjöd sig att betala för virke som måste bytas ut i grunden om det fanns skador där.
som tur visar det sig inte vara något mögel på grunden eller under spånskivorna.
intressant vad man hittar, två strumpor och ett par trosor under golvet…
Sen blev det dax att bygga upp allt igen. Men stadigare denna gången. Otroligt vilket klent virke (dimension) det använt innan. Fick göra lite special lösningar då jag helst inte vill bila upp hela golvet, men blir rakt och stadigt
Det gamla avloppen satt som sten, vet inte om det var vanligt att man limmade dem för? Det var spår av någon sorts lim eller smörjmedel runt dem. Fick till slut bort dem med hjälp av frugans hårfön, tur, Annars hade blivit till att bila upp golvet runt dom.
Nästa vecka blir det att ta tag i golv och dörrbyte!
Yes uppreglat på oisolerade platta är en riskkonstruktion, men jag tänker så här. 1: Plattan känns tempererad och framförallt torr. 2: radhuset byggdes på slutet av 60 talet och har inte fått några tecken på mögel under i konstruktionen, dumt att ändra på något som funkar.Excel skrev:
Helt rätt! Vinkeljärnen satte jag mest ditt för att hålla det på plats och få det rakt medan jag mätte in för brunnen. Svårt att se och jag tog ingen ordentlig bild men har skarvat ut reglarna på bägge sidorna så det går in under konstruktion och sen är det skruvade uppifrån bakom väggen från tvättstugan som ligger vägg i vägg.Nissens skrev:
.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför gjöt ni inte igen allting och flytspacklade?
Hej! Tror helt ärligt inte jag får göra det då rören som går under är fjärrvärmen som fortsätter vidare till det andra boende i radhus längan ( Se bifogad bild) Om det skulle vara något problem så vill nog samfälligheten kunna köra en ”kamera slang” längst hela och kolla vart problemet finns i framtiden. Gjuter jag igen allt i mitt hus så hindrar jag det och kanske får riva om det nu skulle hända.A Anders Eriksson62 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar inte riktigt, varför skulle det vara svårare att filma inuti ett rör som är ingjutet än ett som ligger i ett regelverk ? Båda är ju dolda. ”Fjärrvärmerören” är väl efter undercentral och då vanliga värmerör. De brukar man sällan (aldrig hört) filma inuti. Mycket möjligt jag missförstår något.Connatty skrev:
Hej! Tror helt ärligt inte jag får göra det då rören som går under är fjärrvärmen som fortsätter vidare till det andra boende i radhus längan ( Se bifogad bild) Om det skulle vara något problem så vill nog samfälligheten kunna köra en ”kamera slang” längst hela och kolla vart problemet finns i framtiden. Gjuter jag igen allt i mitt hus så hindrar jag det och kanske får riva om det nu skulle hända.
[bild]
Som sagt jag vet själv inte, bara en fundering att det kanske vill ha tillgång till hela Schaktet, längs hela länga. Plus känns lättare för mig att regla upp och sen lägga flytspackel på spånskiva än att mixa en massa betong, men det är helt och hållet min egna åsikt.Viktor.J skrev:
Fattar inte riktigt, varför skulle det vara svårare att filma inuti ett rör som är ingjutet än ett som ligger i ett regelverk ? Båda är ju dolda. ”Fjärrvärmerören” är väl efter undercentral och då vanliga värmerör. De brukar man sällan (aldrig hört) filma inuti. Mycket möjligt jag missförstår något.
Kul att se hur det kommer att bli när det är färdigt.Connatty skrev:
Efter att spenderat många timmar av läsande på forumet och fått mycket inspiration och hjälp är det dax för mitt första inlägg! Det 3 senaste åren har vi renoverad ett radhuset vi köpt i en större stad i Sverige och nu är det äntligen dax för badrum 1 och 2. Vi har ett på nedresan och ett på övreplan. Båda i äldre skick och det på nedervåningen har passaret sin livslängd.
Vi har aktivt inte använt badrummet på nedervåningen då vi misstänker att det kan vara en skada i tätskicktet vid brunnen. Detta framkom även under besiktningen. Då gjordes en fuktmätning vid brunnen och det visade att var torrt. Jag hade nästa förväntat att det skulle var någon skada bakom allt kakkel, men aldrig på denna nivå!
Jag har tidigare renoverat badrum och är väll insatt i vilka bransch reglerna är. Så tänkte jag kunde bidra med en liten byggtråd om ett nytt badrum i ett helt vanligt radhus! Det är mest för att dokumentera, kanske någon kan få idéer, och om ni ser nåt tokigt eller konstigt så uppskatas gärna feedback. Försöker besvara frågor med![bild]
Efter vi tagit bort inredning och kommod frågar man sig vem som gör så här många håll?
[bild]
[bild]
Många frågetecken över det "fall"
[bild]
Och varför ser det ut så här runt golvbrunnen? Någon som amatörmässigt försökt laga något?
[bild]
Blockar dom gamla rören för tillfället.... Gick lite hårt på linnet.... Men blev lite nervös när jag upptäckte att det var 16mm rör istället för vad jag hade taget föregivet var 15mm. Fick rusa till byggaffären och byta kopplingar innan det stängde.
[bild] [bild]
Första upptäckten av skada. Det som byggt här förut har inte tätat hålet för rörkläman under duschen och genom åren har det kommit in en del vatten. Men allt är torrt.
[bild]
Det här såg mindre bra ut!!! Svart mögel överallt....
[bild]
Ett lätt slag med hamren och den gick rakt igenom skivan.
[media] [media]
Fy fan alltså!
Vid det här lagret slutade jag med rivningen pga av dels rädsla att för min hälsa och saknaden av rätt skyddsutrustning. Den som har byggt badrummet har alltså lagt en gipsskiva rakt över spångolvet och kaklat rätt på det, inget flyttspackel. (vanliga på 90 talet?). Det ser utt att saknas tätskickt överallt. Att man med rent samvete byggt detta som "hantverkare" skrämmer mig.
Så nu är frågan vad man ska göra? Är i kontakt med försäkrings bolaget för att se vad det säger. Om det tänker hjälpa med sanering eller ej. (Dolda fel försäkring finns, men tror inte det kommer att täcka ett skvatt då det fanns anmärkningar vid besiktningen och att den tekniska livslängden är passerad. Detta visste vi och fick ner priset efter budgivningen, med det i åtanke.). Det är oklart men högst troligt att det även har satt sig i bjälklaget under också.
Husgrunden är uppreglad på oisloerad betongplatta. (Inte en så bra bygg metod ska det ha visat sig, men populär för i tiden)
Någon som har någon erfarenhet med liknande mögel situation?
Fortsättning följer....
Här har vi påbörjat renovering och nybyggnad sedan april 2022, två nya badrum blir det. Ett helt nytt från grunden och det andra helt renoverat från ny stomme. Det badrum som nu renoveras ligger på entrėvåningen, istället för dusch som det var tidigare blir det kombinerad dusch och badkar, allt nytt och riktigt gjort från stomme till färdigt. Ska bli så skönt när det är klart, de som bodde här tidigare hade exempelvis kopplat den vattenburna golvvärme i badrummet direkt till bergvärmepannan utan reglering. Nu blir även detta värmesystem gjort på rätt sätt. Ska bli fint.
Jobba på och glöm inte att allt ska vara godkänt och utfört enligt gällande regler.
Vi har auktoriserad byggfirma som gör jobbet här och vi är helnöjda hittills.
På bilderna ser det inte speciellt stort ut. Ett par säckar EPS blandas och hälls ut på några timmar att regla upp, på med Golvspån etc tar längre tid och dyrare. Nu hr du börjat här så det är ju bara att fortsätta, men ni hade ett rum till ju. Då kan du ju utvärdera EPS.Connatty skrev:
Tycker det ser bra ut. Jag hade varit nöjd.
Och håller med om att om det bevisligen har fungerat så finns det inga risk-skäl för att byta till något annat
Funkar det så behåll!
Finns massor av hus ned oisilolerad platta som är fullt friska. Om huset var byggt i ett fuktigt problemområde så hade du sett det.
Var de gamla avloppsrören finska UPO rör kanske? Hade själv sådana. Sjukt starka och omöjliga att få isär!
Försökte slå sönder ett med hammaren men den studsade bara.
Och håller med om att om det bevisligen har fungerat så finns det inga risk-skäl för att byta till något annat
Funkar det så behåll!
Finns massor av hus ned oisilolerad platta som är fullt friska. Om huset var byggt i ett fuktigt problemområde så hade du sett det.
Var de gamla avloppsrören finska UPO rör kanske? Hade själv sådana. Sjukt starka och omöjliga att få isär!
Har kollat med samfälligheten idag. Man får inte gjuta igen den rännan som går längs hela radhus längan. Han sa att man ska kunna dra nya rör ifall det behövs från utsidan av huset genom hela längan. Sen mumla ordförande något om ventilationen under huset och det kunde påverka det också.Viktor.J skrev:
Men efter lite googlande så ser det ju som du säger lätt och kostnadseffektivt ut! Kanske kan göra så i tvättstugan, badrum nr 2 ligger på våning 2 så där är det ej möjligt. Men tackar för tipset
Hej och tackHuddingebo skrev:
Tycker det ser bra ut. Jag hade varit nöjd.
Funkar det så behåll!
Kanske var sånna rör, likt det du beskriver så ”strutsar ”hammaren på dessa med. Fick värma upp försiktigt och ta bort lite i taget för att inte deformera röret som är ingjutet. Gick till slut efter mycket kämpande med frugans hårfön
Vad jag förstått så gjuter man EPS på andra våningar också. Vi gjorde det hos mig för att få ett stabilt och dött bjälklag för plattsättning. Annars är det ju många som inte vågar lägga klinkers på vån 2 med träbjälklag. Jag är inte plattsättare så ska inte vara för stöddig kring regler etc. då det är många fler än mig som har mycket bättre kunskap. Här finns lite mera information https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa/Connatty skrev:
Har kollat med samfälligheten idag. Man får inte gjuta igen den rännan som går längs hela radhus längan. Han sa att man ska kunna dra nya rör ifall det behövs från utsidan av huset genom hela längan. Sen mumla ordförande något om ventilationen under huset och det kunde påverka det också.
Men efter lite googlande så ser det ju som du säger lätt och kostnadseffektivt ut! Kanske kan göra så i tvättstugan, badrum nr 2 ligger på våning 2 så där är det ej möjligt. Men tackar för tipset