Jag förstår helt egna projekt, men när du skriver att det skulle kosta "250,000:- för bara skåp", vad menar du då?

Skåpen som syns på bilden i ditt exempel verkar vara
2st 80cm bänkskåp, 699:-/st
1st 40cm bänkskåp, 499:- st
1st hörnskåp, 1749:-/st
1st 80 bänkskåp vid disk, 699:-/st
3st 60cm bänkskåp, 599:-/st
= 6142:-

3st 80x100cm överskåp, 609:-/st
3st överskåp 80x40cm, 459:-/st
= 3204:-

Utgår man från Ikeas prislista, de säljer trots allt majoriteten av alla kök i Sverige landar skåpen på ca 9346:-, med andra kökstillverkare, Epoq, Electrolux, HTH kök eller liknande ökar priset med ca 15%. Jag och viss andra har företagskort som ger ca 10% rabatt hos Ikea.

Vill man ha helt custom köksluckor till stommarna går det att beställa dessa från ett flertal leverantörer, exempelvis pickyliving för ungefär 1300:-/st. 20st luckor/dörrar landar således på runt 26,000:-.

Räknat på totalen, ca 10,000:- för stommar, 26,000:- för dörrar/lådfronter och 34,000:- för lådor, ben under skåpen, täckskivor etc landar man på ca 70,000:-. Då får man inte heller ett standard Ikeakök utan kan välja helt custom köksluckor med egen färgkod, stommar från HTH GDS om man vill etc. En vanlig Ikealösning skulle landa runt 35-40,000:- för allt exkl. vitvaror.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Klickbar bild på Ikea kök, skåp luckor etc.
https://www.ikea.com/se/sv/rooms/kitchen/how-to/vad-kostar-ett-ikea-koek-pub4f001cb0

Man skall nog fundera två ggr på hur man använder sin tid och vad man vill betala för.

Det kan vara avslappnande rent av meditativt att måla 20 lådfronter/skåpsluckor och efteråt kan man känna sig nöjd. Eller så känner man sig stressad och otillräcklig.

Renoveringar få ta den tid det tar, är mitt motto.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Klickbar bild på Ikea kök, skåp luckor etc.
[länk]

Man skall nog fundera två ggr på hur man använder sin tid och vad man vill betala för.

Det kan vara avslappnande rent av meditativt att måla 20 lådfronter/skåpsluckor och efteråt kan man känna sig nöjd. Eller så känner man sig stressad och otillräcklig.

Renoveringar få ta den tid det tar, är mitt motto.
Ja, det är sant. Men ett gammalt renoverat kök blir sällan som nytt. Tröga lådor, de som har skenor är trots allt 20 år gamla vilka utsätts för ett långvarigt slitage etc. Känns ganska tokigt då det verkade som att priset på en kvarts miljon var en anledning till varför man renoverade ett gammalt begagnat istället, när det i själva verket gäller drygt en fjärdedel som det kostar med ett nytt.
 
R Rulf.K skrev:
Jag förstår helt egna projekt, men när du skriver att det skulle kosta "250,000:- för bara skåp", vad menar du då?

Skåpen som syns på bilden i ditt exempel verkar vara
2st 80cm bänkskåp, 699:-/st
1st 40cm bänkskåp, 499:- st
1st hörnskåp, 1749:-/st
1st 80 bänkskåp vid disk, 699:-/st
3st 60cm bänkskåp, 599:-/st
= 6142:-

3st 80x100cm överskåp, 609:-/st
3st överskåp 80x40cm, 459:-/st
= 3204:-

Utgår man från Ikeas prislista, de säljer trots allt majoriteten av alla kök i Sverige landar skåpen på ca 9346:-, med andra kökstillverkare, Epoq, Electrolux, HTH kök eller liknande ökar priset med ca 15%. Jag och viss andra har företagskort som ger ca 10% rabatt hos Ikea.

Vill man ha helt custom köksluckor till stommarna går det att beställa dessa från ett flertal leverantörer, exempelvis pickyliving för ungefär 1300:-/st. 20st luckor/dörrar landar således på runt 26,000:-.

Räknat på totalen, ca 10,000:- för stommar, 26,000:- för dörrar/lådfronter och 34,000:- för lådor, ben under skåpen, täckskivor etc landar man på ca 70,000:-. Då får man inte heller ett standard Ikeakök utan kan välja helt custom köksluckor med egen färgkod, stommar från HTH GDS om man vill etc. En vanlig Ikealösning skulle landa runt 35-40,000:- för allt exkl. vitvaror.
Köket på TS bild, som verkar stå som inspiration, är väl från kulladal kök. Dvs platsbyggt massivt kök. Därav priset.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
T Tennis-star skrev:
Köket på TS bild, som verkar stå som inspiration, är väl från kulladal kök. Dvs platsbyggt massivt kök. Därav priset.
Ja, men det begagnade köket som flyttas från ett kök till ett annat kan väl inte anses vara ett "platsbyggt"?.

Platsbyggt är även ett udda begrepp, i mina Ikeakök har jag alltid planerat så att det stommarna passar perfekt in i det nya köket. I vissa fall har jag modifierat högskåp genom att kapa ner stommen och dörren med en decimeter och därefter fräst in nya hål för gångjärnen. Man ser inte att skåpet modifierats, måtten blir således exakt vad jag är ute efter. Är mitt kök då platsbyggt?

Samma gäller oavsett mått, nu finns standardmåtten 20, 40, 60 och 80 i bredd, men även där går med enkla medel att modifiera nya Ikea eller HTH GDS stommar.

I fallet med Kulladal är de till en viss den anpassningsbara, men de anger att deras bänkskåp är 780mm höga vilket är deras standardmått, bredden går att anpassa. I fallet med ett långt par som vill ha högre höjd på bänkskåpen i sitt nya Kulladal, platsbyggda kök resulterar det i en betydligt högre passbit under, vilket ger mindre förvaring. Kan man då säga att köket är halv-platsbyggt?
 
R Rulf.K skrev:
Ja, men det begagnade köket som flyttas från ett kök till ett annat kan väl inte anses vara ett "platsbyggt"?.

Platsbyggt är även ett udda begrepp, i mina Ikeakök har jag alltid planerat så att det stommarna passar perfekt in i det nya köket. I vissa fall har jag modifierat högskåp genom att kapa ner stommen och dörren med en decimeter och därefter fräst in nya hål för gångjärnen. Man ser inte att skåpet modifierats, måtten blir således exakt vad jag är ute efter. Är mitt kök då platsbyggt?

Samma gäller oavsett mått, nu finns standardmåtten 20, 40, 60 och 80 i bredd, men även där går med enkla medel att modifiera nya Ikea eller HTH GDS stommar.

I fallet med Kulladal är de till en viss den anpassningsbara, men de anger att deras bänkskåp är 780mm höga vilket är deras standardmått, bredden går att anpassa. I fallet med ett långt par som vill ha högre höjd på bänkskåpen i sitt nya Kulladal, platsbyggda kök resulterar det i en betydligt högre passbit under, vilket ger mindre förvaring. Kan man då säga att köket är halv-platsbyggt?
Nej men du ifrågasatte var TS hade fått priset 250 000 ifrån, vilket jag svarade på.

Jag tolkar det sedan som att TS istället valt att återbruka ett kök och bygger det med köket på bild som inspiration.
 
R Rulf.K skrev:
Jag förstår helt egna projekt, men när du skriver att det skulle kosta "250,000:- för bara skåp", vad menar du då?

Skåpen som syns på bilden i ditt exempel verkar vara
2st 80cm bänkskåp, 699:-/st
1st 40cm bänkskåp, 499:- st
1st hörnskåp, 1749:-/st
1st 80 bänkskåp vid disk, 699:-/st
3st 60cm bänkskåp, 599:-/st
= 6142:-

3st 80x100cm överskåp, 609:-/st
3st överskåp 80x40cm, 459:-/st
= 3204:-

Utgår man från Ikeas prislista, de säljer trots allt majoriteten av alla kök i Sverige landar skåpen på ca 9346:-, med andra kökstillverkare, Epoq, Electrolux, HTH kök eller liknande ökar priset med ca 15%. Jag och viss andra har företagskort som ger ca 10% rabatt hos Ikea.

Vill man ha helt custom köksluckor till stommarna går det att beställa dessa från ett flertal leverantörer, exempelvis pickyliving för ungefär 1300:-/st. 20st luckor/dörrar landar således på runt 26,000:-.

Räknat på totalen, ca 10,000:- för stommar, 26,000:- för dörrar/lådfronter och 34,000:- för lådor, ben under skåpen, täckskivor etc landar man på ca 70,000:-. Då får man inte heller ett standard Ikeakök utan kan välja helt custom köksluckor med egen färgkod, stommar från HTH GDS om man vill etc. En vanlig Ikealösning skulle landa runt 35-40,000:- för allt exkl. vitvaror.
Hej! Kul att det engagerar!
Förstår att det finns billigare alternativ. Mitt absoluta drömkök är liknande det på bilden med prisexempel enligt länk https://kulladal.com/prisexempel/?_...MI1KbLoYTlgwMVEFiRBR1CfwBXEAAYAiAAEgJ3H_D_BwE

Med det sagt kommer vårt kök bli en kompromiss. Jag vill ha ett kök som passar huset, ett kök som är snällt mot miljön och som håller länge. De kök från kulladal är byggda i massivt trä (det vi köpt har massiva träluckor med bänkstommar i MDF), det är ”platsbyggd” och här håller jag med dig om förvirringen kring vad som egentligen är platsbyggt och det är målat i linoljefärg vilket vi också kör med. Angående platsbyggt kommer vi bygga distanser mellan alla bänkstommar så de har en gemensam bas och det blir en ”list” både i sidled och höjdled för att få den platsbyggda känslan. Vi kommer även platsbyggt ett skafferi.
 
L lillehuset skrev:
Rivningen är igång. Bakom tetrexskivan gömde sig grön pärlspont! Kändes så kul att köket återigen ska få bli som sitt ursprung. [bild][bild]
Köpte en begagnad fin dörr till vårt hörnskafferi, måste bara lära mig bygga dörram. Målningen är påbörjad.

[bild]

Förutsättningarna vi har är två trötta småbarnsföräldrar som hobbyrenoverar på kvällen när barnen sover. Så det kommer inte vara någon snabb progress.
Vad använder ni för färg och roller/pensel för att få det jämnt? Blir ytan slät. kul att följa, ska själv göra en liten renovering framöver :)
 
Denna vecka jobbar vi kombinationen VAB, vinterkräksjuka och köksrenovering, tur att ingen har så mycket matlust för det är rörigt i köket!
Person använder lasernivå vid renovering inomhus, står på stol, kök i bakgrunden, oavslutade väggar, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi reglat upp för pärlsponten, satt en list som överskåpen står på och fått upp första överskåpen. Vi satsar på en distans på ca 3cm mellan alla skåp, lite anpassat efter kökets mått.
vi har kompletterat med 3 st köksskåp från Ikea som är 20cm respektive 30cm för att fylla ut med. Har köpt hyllplan som vi gör egna luckor av och har fräst kanter med överhandsfräsen. Hade svårt att veta vilket material vi skulle använda till detta, är väl inte optimalt med kvistar men nu fick det bli så, schellacken får åka fram. Vitlaserat trä med ådring, hörn av möbel eller konstruktion mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mar-O Mar-O skrev:
Vad använder ni för färg och roller/pensel för att få det jämnt? Blir ytan slät. kul att följa, ska själv göra en liten renovering framöver :)
Vi målar med pensel och linoljefärg. Jag använder pensel anpassad för linoljefärg och vill, till skillnad från många andra, se träådringarna genom färgen och se att det är penselmålat.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Senaste tiden har det gått lite långsamt, mycket jobb och en del planering kring köket men långsamt går det framåt. Eftersom vi köpte ett begagnat kök och dessutom vill bygga in distanser mellan lådorna så krävs lite tankeverksamhet för att få det rätt och snyggt! Vi har nu landat i att distansen mellan bänkstommarna är 3cm och mellan lådorna knappa 2,5cm. För att få det perfekt krävdes därför specialanpassat mått på två lådor. Har gjort egna fronter från Planhyvlad furu och fräst profilerna själv.
Träplank fastspänt i skruvstycke, snickeri, verktyg, arbetsbänk, sågspån, hantverksprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåpen är uppe med distanser. Alla fästen till luckorna måste flyttas fram men först måste ju luckorna målas klart.
Öppet köksskåp med tallrikar och muggar, ofärdig vägg och tak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu lite rough utseende i köket 😅
 
  • Gilla
Lillafrun och 8 till
  • Laddar…
Ett pågående köksrenoveringsprojekt, osammanhängande med byggmaterial och hushållsartiklar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Distanser börjar komma på plats. Idag satte vi upp första pärlsponten. Har inte utrymme hemma att måla första strykningen innan vi sätter upp så målar skarven precis innan de sattes upp vilket verkar funka bra. Ganska illustrativ bild av renovering mitt i vardagsstöket..
 
  • Gilla
Sunken8b och 3 till
  • Laddar…
Vågar man koppla ur vatten själv? Tanken är att rörmokare ska koppla in vatten och diskmaskin sen. Finns ingen avstängningsventil..
 
  • Rörsystem under diskbänk, eluttag, flexibla anslutningar, gult "Papperssäck" skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lillehuset skrev:
Vågar man koppla ur vatten själv? Tanken är att rörmokare ska koppla in vatten och diskmaskin sen. Finns ingen avstängningsventil..
Inte svårt.
Stäng huvudkran/pump.
Öppna kranarna tills det inte kommer vatten. Skruva loss anslutningarna på bilden. Plugga rören. Ändplugg kan du köpa på valfritt byggvaruhus. Kolla bara så att du får rätt dimension/gängor.

https://www.google.com/search?q=änd...rome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
7ender
Tips: pilla med rör endast när affärerna är öppna, om nåt behöver bytas eller kompletteras.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
sarsag och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.