Nu drar vi igång på riktigt!
På grund av en vattenläcka i golvvärmen startar detta projekt lite tidigare än tänkt. Som tur var hade jag redan köpt ett begagnat kök som vi ska renovera.
Tidigare ägaren har någon gång dragit en spik i en parkettstav som släppt, rakt ner i golvvärmen. När spiken började rosta började det läcka.. försäkringsbolaget har rivit ut golvet och läckan är lagad.
Befintliga köket är renoverat på 90-talet, luckorna är MDF i dåligt skick. Hade egentligen tänkt piffa upp dem men tror inte det är värt mödan pga dålig kvalitet.
Nuvarande kök nedan
Drömkök är ett kök i sekelskiftesstil som detta. Skulle kosta oss ca 250 000 för bara skåp.
Detta är vad jag utgår från, har pusslat och får bygga om lite för att få det att passa in hos oss, (bilden är från blocketannonsen och är alltså inte hemifrån oss)
Har slipat alla luckor och börjar måla med linoljefärg. Sen ska det byggas distanser för att få den platsbyggda känslan.
På grund av en vattenläcka i golvvärmen startar detta projekt lite tidigare än tänkt. Som tur var hade jag redan köpt ett begagnat kök som vi ska renovera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tidigare ägaren har någon gång dragit en spik i en parkettstav som släppt, rakt ner i golvvärmen. När spiken började rosta började det läcka.. försäkringsbolaget har rivit ut golvet och läckan är lagad.
Befintliga köket är renoverat på 90-talet, luckorna är MDF i dåligt skick. Hade egentligen tänkt piffa upp dem men tror inte det är värt mödan pga dålig kvalitet.
Nuvarande kök nedan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Drömkök är ett kök i sekelskiftesstil som detta. Skulle kosta oss ca 250 000 för bara skåp.
Logga in
Skapa konto
Detta är vad jag utgår från, har pusslat och får bygga om lite för att få det att passa in hos oss, (bilden är från blocketannonsen och är alltså inte hemifrån oss)
Logga in
Skapa konto
Har slipat alla luckor och börjar måla med linoljefärg. Sen ska det byggas distanser för att få den platsbyggda känslan.
Linoljefärg i all ära, men men vill gärna ha ytor som är lätta att torka av. Ett lager klarlack eller två skadar inte kan jag säga.
Annars låter det spännande!
Annars låter det spännande!
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Vi har linoljefärg, inga problem att torka av.
Att tänka på är att det är hyffsat lätt att skapa ett sådant kök själv. Är ju "bara" att limma på lister på samma sätt som när man sätter upp lister på väggen för att få stuckatur. Därför kan det vara lättare och billigare att utgå från ett kök med släta luckor, ungefär som det du slänger ut men i kanske bättre skick.L lillehuset skrev:
Blir kul att följa! Har funderat på liknande istället för att köpa nytt.
Kul projekt! Är också inne på samma idé att piffa att renovera befintligt istället för att köpa nytt så ska bli väldigt kul att följa.
Ja jag har övervägt det också! Men de kökskåp som har slät yta har inte synlig trädstruktur som jag hittat. Vill ha massiva träluckor med synliga träådringar, penselmålar med linoljefärg. Efter att kollat länge begagnat -både för miljö och ekonomins skull, hittade jag detta begagnade kök och tror det blir toppen. Behåller luckorna med spegeln så blir ju inte exakt som köket på bilden men det är den känslan och sekelskiftesstilen som vi strävar mot!K Kvackatore skrev:Att tänka på är att det är hyffsat lätt att skapa ett sådant kök själv. Är ju "bara" att limma på lister på samma sätt som när man sätter upp lister på väggen för att få stuckatur. Därför kan det vara lättare och billigare att utgå från ett kök med släta luckor, ungefär som det du slänger ut men i kanske bättre skick.
Vi har målat endel med linoljefärg innan och upplever inget problem med att torka av det. Sen är ju detta i köket så det återstår att se vad vi tycker sen. Kan alltid lägga på något lager lack i efterhand om vi ändrar oss. Framför spisen kommer vi dock ha glasskiva framför pärlsponten.ricebridge skrev:
Kul, du gör det jag funderar på att ta tag i. Jag har dock inte kommit längre än attjag fluktat lite på blocket och funderat på om msn kan lägga upp köket på ett bättre sätt. Tråden ska följas.
Rivningen är igång. Bakom tetrexskivan gömde sig grön pärlspont! Kändes så kul att köket återigen ska få bli som sitt ursprung.
Köpte en begagnad fin dörr till vårt hörnskafferi, måste bara lära mig bygga dörram. Målningen är påbörjad.
Förutsättningarna vi har är två trötta småbarnsföräldrar som hobbyrenoverar på kvällen när barnen sover. Så det kommer inte vara någon snabb progress.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpte en begagnad fin dörr till vårt hörnskafferi, måste bara lära mig bygga dörram. Målningen är påbörjad.
Logga in
Skapa konto
Förutsättningarna vi har är två trötta småbarnsföräldrar som hobbyrenoverar på kvällen när barnen sover. Så det kommer inte vara någon snabb progress.
Är imponerad att ni orkar något alls när barnen lagt sig. Känns som man sprungit gatlopp hela dagen och det enda man har energi till är att stirra med tom blick i taket. 😂L lillehuset skrev: