Men fan då. Installerade nya dieselkaminen, noggrant enligt instruktion. Tog bilder på varje moment. Nu funkar GSM-modul och inga avgaser blåser in i kojan.

Däremot bolmade det rök ur kaminen några minuter vid uppstart. Mina 10 kvm fylldes snabbt, och jag kan säga att det där var fan inte sunt att andas in. Röken avtog efter ett tag och sen inget mer, provade att starta om och då var det oxå rökfritt. Men satan vilken elak lukt. Vädrade i över en timme, blev inte av med allt. Och i bilen på vägen hem konstaterade jag att jag mår lite svajigt...

Har pratat med Giftinformationscentralen och ska avvakta ett tag. Hej fredag!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Men fan då. Installerade nya dieselkaminen, noggrant enligt instruktion. Tog bilder på varje moment. Nu funkar GSM-modul och inga avgaser blåser in i kojan.

Däremot bolmade det rök ur kaminen några minuter vid uppstart. Mina 10 kvm fylldes snabbt, och jag kan säga att det där var fan inte sunt att andas in. Röken avtog efter ett tag och sen inget mer, provade att starta om och då var det oxå rökfritt. Men satan vilken elak lukt. Vädrade i över en timme, blev inte av med allt. Och i bilen på vägen hem konstaterade jag att jag mår lite svajigt...

Har pratat med Giftinformationscentralen och ska avvakta ett tag. Hej fredag!
meen. Det har gått troll i det där.
Stod inget om att man skulle bränna ur den utomhus innan första användning?

Och du har väl en CO-varnare?

F fredl skrev:
meen. Det har gått troll i det där.
Stod inget om att man skulle bränna ur den utomhus innan första användning?
nix. Och tillverkaren svarade typ ”det är inte möjligt” och att jag gjort fel vid installation, trots att jag följt instruktionerna på både engelska och svenska och skickat bilder på hur det är gjort.

känns som en typisk ”bränna ur” process som måste göras innan den sätts i bruk. Det är ju bra om det isåfall står med i instruktionerna...

F fredl skrev:
Och du har väl en CO-varnare?
Japp!

• Gilla
fredl
  • Laddar…
Mår helt ok nu, men det tog 6 h för huvudvärk/yrsel/illamående att gå över. Under hur många år kortare livet blev av att dra i sig det där...

Vet inte hur jag ska gå vidare nu. Är det nån skit som behövde brännas bort? Känns konstigt att det ska vara det när den kom direkt ur lådan och sattes på plats, och tillverkaren hävdar att han aldrig sett nåt liknande. Samtidigt är det en enkel förklaring.

Kan tillverkaren garantera att kaminen är 100% säker? Svårt, eftersom dom inte undersökt kaminen. Och gör att undersöka den så måste den skickas till Finland...

Jag litar inte längre på den här modellen. Är jävulskt less. Har ställt frågan (kravet) till butiken att få häva köpet, får se vad responsen blir.

En jaktkompis hade ett förslag: nån slags enkel billig plåtkamin för ved, helt manuell. T ex nån med ett fiskmotiv på, kanske t o m en ädelfisk. Och GSM-styrning kunde han lösa genom att messa mig och skriva att jag ska peta in ett vedträ till...

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Mår helt ok nu, men det tog 6 h för huvudvärk/yrsel/illamående att gå över. Under hur många år kortare livet blev av att dra i sig det där...

Vet inte hur jag ska gå vidare nu. Är det nån skit som behövde brännas bort? Känns konstigt att det ska vara det när den kom direkt ur lådan och sattes på plats, och tillverkaren hävdar att han aldrig sett nåt liknande. Samtidigt är det en enkel förklaring.

Kan tillverkaren garantera att kaminen är 100% säker? Svårt, eftersom dom inte undersökt kaminen. Och gör att undersöka den så måste den skickas till Finland...

Jag litar inte längre på den här modellen. Är jävulskt less. Har ställt frågan (kravet) till butiken att få häva köpet, får se vad responsen blir.

En jaktkompis hade ett förslag: nån slags enkel billig plåtkamin för ved, helt manuell. T ex nån med ett fiskmotiv på, kanske t o m en ädelfisk. Och GSM-styrning kunde han lösa genom att messa mig och skriva att jag ska peta in ett vedträ till...
Har aldrig hört om dessa problem med Webastos variant.

Jo jag hoppas verkligen det. Jag kommer hävda reklamation och full återbetalning eftersom det är ett allvarligt fel. Men det känns lite som en strulig firma, så jag har en dålig känsla kring det redan nu. Skulle vara trist att måsta dra det hela vägen till ARN och vidare. Eftersom jag inte litar på konstruktionen längre så vill jag inte ha en ny likadan. Hoppas Klarna kan pausa betalningen tills dess det är utrett.

Men nu är jag då tillbaka på ruta noll kring uppvärmning. Har kvar gasolkaminen och en fotogenkamin, men dom vill jag ju inte använda pga lukt och avgaser. Vedkaminen rev jag ju ut och sålde, kanske lite förhastat. Dra in el kostar kring 70-100’ kr, det har jag inte råd med i dagsläget (och är dessutom sugen på en ny skoter vilket kommer kosta en jävla massa slantar...)

Blir till att fundera igen.
Jag hade ju definitivt hoppat över ny skoter och installerat el. Men så är jag ju sydlänning (bor i Göteborg). El är liksom en sån enorm nivåhöjare för mänskligt liv. Men annars är ju ved att föredra 8 dar i veckan jämfört med diesel avgaser. Brukar finnas billiga godkända kaminer på rea hos byggvaruhusen. Sedan kostar skorsten en del. Kanske läge att mura själv?

A Anders_Nilsson skrev:
Jag hade ju definitivt hoppat över ny skoter och installerat el. Men så är jag ju sydlänning (bor i Göteborg). El är liksom en sån enorm nivåhöjare för mänskligt liv. Men annars är ju ved att föredra 8 dar i veckan jämfört med diesel avgaser. Brukar finnas billiga godkända kaminer på rea hos byggvaruhusen. Sedan kostar skorsten en del. Kanske läge att mura själv?
Jo, el skulle vara najs. Samtidigt är det från början ett budgetprojekt, och vill inte ha fasta kostnader där. Men det skulle underlätta otroligt mycket att ha el.

Jag har spanat in en riktigt fin skoter, den kostar långt mer än vad el till kojan skulle kosta. Väldigt svårmotiverat köp, men skulle ju vara fantastiskt roligt. Ett litet problem är att jag först måste lura nån att köpa min nuvarande maskin, och mitt utvalda offer skulle tydligen lägga pengarna på bergvärme istället. Töntigt :)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jo, el skulle vara najs. Samtidigt är det från början ett budgetprojekt, och vill inte ha fasta kostnader där. Men det skulle underlätta otroligt mycket att ha el.

Jag har spanat in en riktigt fin skoter, den kostar långt mer än vad el till kojan skulle kosta. Väldigt svårmotiverat köp, men skulle ju vara fantastiskt roligt. Ett litet problem är att jag först måste lura nån att köpa min nuvarande maskin, och mitt utvalda offer skulle tydligen lägga pengarna på bergvärme istället. Töntigt :)
Så länge man kan undvika fasta kostnader så är det ju väldigt bra. Tror definitivt att du kan få ordning på det, får du pengarna tillbaka så kan du kanske testa Wallas 26, finns ju på kampanj nu via Sunwinds ÅF för 23.500 inkl styrning. Har inte hört om någon som har haft lika mycket strul som du med dem.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Ser ut som att det löser sig, butiken var väldigt tillmötesgående. Kommer kunna häva köpet och skeppa tillbaka alla grejer.

Då är frågan vilken uppvärmningsvariant jag ska ge mig i kast med nu...

Fulkemisten
Dags att sätta in en vedkamin?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Dags att sätta in en vedkamin?
mmm... jag rev ju bort Laxen och sålde den... liiiite förhastat, så här i efterhand. Men den var jag ju ändå inte nöjd med.

kanske lika bra att hosta upp slantarna till en Jøtul 602 eller vad dom heter, och en riktig skorsten.

71MU6QHr2oL._SL1500_.jpg

Fulkemisten
mmm... jag rev ju bort Laxen och sålde den... liiiite förhastat, så här i efterhand. Men den var jag ju ändå inte nöjd med.

kanske lika bra att hosta upp slantarna till en Jøtul 602 eller vad dom heter, och en riktig skorsten.
Jo. Den är fin. Du ska se att den funkar bättre än laxen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.