10 805 läst · 42 svar
11k läst
42 svar
Projekt: integrerad hydroponisk odling i det nya köket
Tack. Där sparade vi också 15 000!C colaorom skrev:Vi rengjorde så grundlig vi kunde med vanligt köksrent (sprayflaska). Sen slipade vi. Provade först att slipa förhand, men det blev ojämt och syntes igenom. När vi körde med slipmaskin blev resultatet bättre. Körde ganska fint papper (men kommer inte ihåg grovheten). Därefter våttorkade vi bort slipdammet.
Vi målade med Nordsjö Ambiance Superfinish. Flöt ut riktigt bra! Rollade först alla ytor och där vi inte kom åt körde vi med en pensel. Norsjö hade bra utbud av roller där de var kategoriserade hur grovt slutresultatet skulle bli. Fick bra hjälp av personalen - kan rekommendera!
Målade två gånger på utsidan och en gång på insidan av luckorna. Bifogar lite bilder. Kollar man riktigt nära så syns det att det inte är lackerat, men då måste man verkligen kolla noga i bra ljus. Det är inget som jag stör mig på utan är väldigt nöjd med resultatet.
[bild][bild][bild][bild]
Hejsan! Jag håller på en del med hydroponisk odling också och gjort några år. Rent praktiskt så tror jag det är smart att inte börja med ebb och flod då jag tycker det är en större utmaning att lyckas med det. Iaf om man kör passivt system som självtömmer dp rötter och annat böl lätt sätter igen mekanismen och sen svämmar det över så har man vatten över allt. I så fall är varianten med några små några centimeter upp från botten och ett stort "översvämmningshål" upptill en bättre lösning och att pumpen går på timer. Då är risken att allt bli blött mindre eftersom vattnet har ett naturligt hål (gärna flera) att ringa ut om det blir stopp på nått vis. Men underskatta inte rötternas vilja att leta sig ut och täppa till hål. Med det sagt är mitt råd att odla i nätkorgar eller skum-hållare. Då är städningen mellan odlingarna mycket enkel då du inte har något media utöver det i nätkoppen. Personligen så kör jag så mycket jag bara kan i DWC eller kraty. All sallad odlas i kratky där jag kollar volymen på behållaren vid ca 3cm från toppen. För enkelheten leker vi med 12L. Sallad räknar jag med ca 3l per planta, då behövs 4 hål för plantor. Plantera 4 frön i en lien behållare med jord, vänta tills dem är några centimeter. Lyft försiktigt ur dem ur gjorden och skölj rent. Fyll behållaren med näringslösning och vatten. Sätt dit saladen med tex rörisolering eller dylik skumplast. Då vattnet sjunker efterhand får rötterna mer syre och rotröta undviks. Fyll inte på med mer vätska, när vätskan är slut så skördar man (eller innan).
För växter som man vill fortsätta skörda och inte byta efter sin cykel så kör jag DWC med syrestenar/luftpump. Tex har jag 6st olika chilliplanor nu i en Harvey-odling. Kört dem i 4 månader och behöver toppa upp ca 2l näringsvatten om dagen nu då plantorna är 120cm höga och har runt 30-50 frukter var. Dessa står i nätkorgar med Nelson-garden-pluggar som jag satt egna frön i. Fungerar kanon. Pumpen är på ca 18h per dag så förslagsvis köper man en bättre pump än min då den låter en hel del. Har inte haft några problem med rotröta trotts att pumpen är väldigt liten.
Kortfattat mina tips:
•Undvik mediabäddar i början, Häng växterna i vätskan istället.
•Tänk på syret till rötterna
•Underskatta inte behovet av ljus om du inte har fönster. Växterna blir gärna långa taniga annars.
•börja enkelt. Basilika, Pakchoi, Sallad, bladgrönt. Testa sen typ små, chilli och små busktomater (båda kräver bra ljus.
•Du kommer göra fel och lära dig så lås inte in dig i ett system. Labba och se vad som funkar hos dig, när du vet och testat så kan du göra det perfekt.
För växter som man vill fortsätta skörda och inte byta efter sin cykel så kör jag DWC med syrestenar/luftpump. Tex har jag 6st olika chilliplanor nu i en Harvey-odling. Kört dem i 4 månader och behöver toppa upp ca 2l näringsvatten om dagen nu då plantorna är 120cm höga och har runt 30-50 frukter var. Dessa står i nätkorgar med Nelson-garden-pluggar som jag satt egna frön i. Fungerar kanon. Pumpen är på ca 18h per dag så förslagsvis köper man en bättre pump än min då den låter en hel del. Har inte haft några problem med rotröta trotts att pumpen är väldigt liten.
Kortfattat mina tips:
•Undvik mediabäddar i början, Häng växterna i vätskan istället.
•Tänk på syret till rötterna
•Underskatta inte behovet av ljus om du inte har fönster. Växterna blir gärna långa taniga annars.
•börja enkelt. Basilika, Pakchoi, Sallad, bladgrönt. Testa sen typ små, chilli och små busktomater (båda kräver bra ljus.
•Du kommer göra fel och lära dig så lås inte in dig i ett system. Labba och se vad som funkar hos dig, när du vet och testat så kan du göra det perfekt.
Ja, fiskar behöver ljus. Och ljus vill man inte släppa in till vattnet i en hydrofonisk odling. Gör man det sker algtillväxt.C colaorom skrev:
Och som tidigare nämnts så vill man nog ha belysning ovanför, med dagsljusspektrum. Och så syrepumpar.
Tack för din input! Uppskattas!gs242 skrev:Hejsan! Jag håller på en del med hydroponisk odling också och gjort några år. Rent praktiskt så tror jag det är smart att inte börja med ebb och flod då jag tycker det är en större utmaning att lyckas med det. Iaf om man kör passivt system som självtömmer dp rötter och annat böl lätt sätter igen mekanismen och sen svämmar det över så har man vatten över allt. I så fall är varianten med några små några centimeter upp från botten och ett stort "översvämmningshål" upptill en bättre lösning och att pumpen går på timer. Då är risken att allt bli blött mindre eftersom vattnet har ett naturligt hål (gärna flera) att ringa ut om det blir stopp på nått vis. Men underskatta inte rötternas vilja att leta sig ut och täppa till hål. Med det sagt är mitt råd att odla i nätkorgar eller skum-hållare. Då är städningen mellan odlingarna mycket enkel då du inte har något media utöver det i nätkoppen. Personligen så kör jag så mycket jag bara kan i DWC eller kraty. All sallad odlas i kratky där jag kollar volymen på behållaren vid ca 3cm från toppen. För enkelheten leker vi med 12L. Sallad räknar jag med ca 3l per planta, då behövs 4 hål för plantor. Plantera 4 frön i en lien behållare med jord, vänta tills dem är några centimeter. Lyft försiktigt ur dem ur gjorden och skölj rent. Fyll behållaren med näringslösning och vatten. Sätt dit saladen med tex rörisolering eller dylik skumplast. Då vattnet sjunker efterhand får rötterna mer syre och rotröta undviks. Fyll inte på med mer vätska, när vätskan är slut så skördar man (eller innan).
För växter som man vill fortsätta skörda och inte byta efter sin cykel så kör jag DWC med syrestenar/luftpump. Tex har jag 6st olika chilliplanor nu i en Harvey-odling. Kört dem i 4 månader och behöver toppa upp ca 2l näringsvatten om dagen nu då plantorna är 120cm höga och har runt 30-50 frukter var. Dessa står i nätkorgar med Nelson-garden-pluggar som jag satt egna frön i. Fungerar kanon. Pumpen är på ca 18h per dag så förslagsvis köper man en bättre pump än min då den låter en hel del. Har inte haft några problem med rotröta trotts att pumpen är väldigt liten.
Kortfattat mina tips:
•Undvik mediabäddar i början, Häng växterna i vätskan istället.
•Tänk på syret till rötterna
•Underskatta inte behovet av ljus om du inte har fönster. Växterna blir gärna långa taniga annars.
•börja enkelt. Basilika, Pakchoi, Sallad, bladgrönt. Testa sen typ små, chilli och små busktomater (båda kräver bra ljus.
•Du kommer göra fel och lära dig så lås inte in dig i ett system. Labba och se vad som funkar hos dig, när du vet och testat så kan du göra det perfekt.
ja mycket små problem som dyker upp under bygget (och efter). Men roligt att klura ut lösningar ( och sen lösningar på lösningen som inte riktigt fungerade som man tänkt sig .. )C colaorom skrev:
Vad det gäller vattenkatastrofer har jag klarat mig. Men man ska helt klart vara försiktigt och tänka igenom vad man gör. Och ha marginaler och backuper. T.ex. vad som händer om det blir stopp i ett avlopp eller om en slang släpper etc. Finns även vattensensorer som larmar om de blir blöta. Samt man kan ju ha fysiska skydd t.ex. tätade utrymmen där vattnet kan hamna utan att göra skada.
Nu är det kanske för sent, men enligt säker vatten ska inte kall- och varmvatten lika dikt an varandra då varmvattenröret värmer kallvattnet så pass att risken för legionella höjs. I övrigt väldigt intressant projekt!C colaorom skrev:Nu var det ett tag sen det blev någon uppdatering, men lite har hänt under tiden.
Installationer för vatten, avlopp, el och imkanal är dragna i krypgrunden. Hålet i golvet där jag gått ner är igensatt. Inget arbete jag kommer sakna! Katten blev dock lite besviken som upptäckte att hans så mycket större kattlåda nu inte är tillgänglig. När jag insåg att han gjorde sina behov där nere var man lite mer motiverad att göra klart och sätta igen.
[bild] [bild]
Det blir en köksö med spishäll med integrerad fläkt, imkanalen leder ut under fönstret på bilden. Köksön kommer även få en mindre ho. På sidan mot vägg syns 3 st rör-i-rör där två är för blandaren på den sidan och det tredje lite längre kommer dras in i skafferiet för att möjliggöra enkel påfyllning av tank för odling. Nu är även det gamla parkettgolvet slipat och oljat.
Du svarar lite på din egen fråga. Hemligheten ligger i ljus. Kommer inget ljus ner i vattnet växer inget. Med andra ord, om det endast sticker upp en stamm/stjälk och alla rötter är under locket med en ljustät genomföring tex pool-korv/rörisolering/gummiplatta med slits så växer det inte där nere. Har du bra med syre i vattnet så är risken för lukt också minimal då du inte får röta. Mina nuvarande odling har stått i flera månader i fönster i söderläge och vattnet är helt klart och luktfritt fortfarande. Ljustätt och syrepump.T TH885 skrev:
Blir lite sugen på att testa att hänga en korg med plugg i ytan på akvariet. Först i kontakt med vattnet och sedan lite högre upp så att bara rötterna når vattnet.gs242 skrev:Du svarar lite på din egen fråga. Hemligheten ligger i ljus. Kommer inget ljus ner i vattnet växer inget. Med andra ord, om det endast sticker upp en stamm/stjälk och alla rötter är under locket med en ljustät genomföring tex pool-korv/rörisolering/gummiplatta med slits så växer det inte där nere. Har du bra med syre i vattnet så är risken för lukt också minimal då du inte får röta. Mina nuvarande odling har stått i flera månader i fönster i söderläge och vattnet är helt klart och luktfritt fortfarande. Ljustätt och syrepump.
Sakta men säkert...
Nu har jag byggt klart tråget i skafferiet som vattentanken ska stå på.
Kort taget i dörröppningen till skafferiet. Rejäla reglar i botten byggt på spilvirke. Längdsågade så att fall uppstår mot avloppet.
Därefter fäste jag en tunnare plastskiva (också spill) som är så pass styv att den är stabil, men så pass följsam att den klarar de olika vinklarana med fallet mot avloppet. (Lägsta punkt är vid silen, sen ökar höjden till vänster och höger om den)
Därefter har jag satt en front som gör att ytan blir trågformad. Allt har täckts in i tätskicksfolie och sedan målats med vit badrumsfärg. Så eventuellt läckage ska då rinna ner i brunnen som är kopplad till avlopsstamen.
Har gjort ett rektangulärt hål mellan rännan i köket och skafferiet. Här ska sedan ett plaströr fästas. Och sedermera ska slangarna gå här tur- & returflöde. Jag var tvungen att flytta vattenutkastaren i skafferiet något då VVS:arn satt den precis där håltagningen skulle vara. En designmiss. Så den får se lite sne ut.
Man ser på bilden i köksdelen avloppsventilen för ev. läckage. Den går sedan i ett rör in till skafferiet. Det som ses sticka ut under utkastaren.
Valet av tank blev ett begagnat akvarium. Jag var först inställd på en tunna. Men då jag vill ha runt 100 liter så blev den både väldigt hög och stor diameter och skulle inte passa bra.
Skafferiet har även målats i samma färg som luckorna. Blev mycket bättre än som tidigare vit!
Nästa steg är att installera slangar. Nu är det snart klart!
Nu har jag byggt klart tråget i skafferiet som vattentanken ska stå på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort taget i dörröppningen till skafferiet. Rejäla reglar i botten byggt på spilvirke. Längdsågade så att fall uppstår mot avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter fäste jag en tunnare plastskiva (också spill) som är så pass styv att den är stabil, men så pass följsam att den klarar de olika vinklarana med fallet mot avloppet. (Lägsta punkt är vid silen, sen ökar höjden till vänster och höger om den)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter har jag satt en front som gör att ytan blir trågformad. Allt har täckts in i tätskicksfolie och sedan målats med vit badrumsfärg. Så eventuellt läckage ska då rinna ner i brunnen som är kopplad till avlopsstamen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort ett rektangulärt hål mellan rännan i köket och skafferiet. Här ska sedan ett plaströr fästas. Och sedermera ska slangarna gå här tur- & returflöde. Jag var tvungen att flytta vattenutkastaren i skafferiet något då VVS:arn satt den precis där håltagningen skulle vara. En designmiss. Så den får se lite sne ut.
Man ser på bilden i köksdelen avloppsventilen för ev. läckage. Den går sedan i ett rör in till skafferiet. Det som ses sticka ut under utkastaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Valet av tank blev ett begagnat akvarium. Jag var först inställd på en tunna. Men då jag vill ha runt 100 liter så blev den både väldigt hög och stor diameter och skulle inte passa bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skafferiet har även målats i samma färg som luckorna. Blev mycket bättre än som tidigare vit!
Nästa steg är att installera slangar. Nu är det snart klart!