Renoveringsprojekt med nylagt golvspån och isolerade innerväggar i en byggnad, urfållningar för rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en tids stillestånd i bygget så fick jag några kvalitativa timmar på söndagen. Riktade upp golvet, skruvlimmade golvspånet och isolerade innerväggar. Slutade med att jag inte bytte avloppsrören, röris tyckte inte det var nödvändigt och att dom var av förhållandevis god kvalitet.Två frågor passerade förbi medan jag höll på:
1. Kommer kilarna som jag sågat ur golvspånet för div rör vara tillräckligt rigida för att hålla upp klinkern? Dom sitter ju inte med mycket, eftersom det knappt finns nått att skruva i. Ska ju flytspackla och armera så kanske räcker?
2. Isolera innerväggar. Inga andra innerväggar är isolerade i huset. Har det någon inverkan på fuktvandring exempelvis?

Bygget fortsätter med tidplanen att vara klar innan semestern. Budget oförändrad.

Rum med plywood på väggar och golv, förberett för gipsning, med synliga vattenanslutningar.
Skapa konto

All plywood uppe! Nu bävar jag för gipsningen. Nån mer än jag som avskyr gipsskivor? Tunga, otympliga och otroligt lätt att ha sönder. Ett annat orosmoment är om väggen kommer bygga ut för långt. Kommer jag behöver göra massa anpassningar för toastol, vattenanslutningar, radiator mm? Återstår att se…

Budgeten är densamma som innan.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Nyligen monterade gipsskivor på vägg i ett hörnrum, nära ett fönster med strukturglas.
Skapa konto

Gipsat och klart! Började på lördagen och planerade fortsätta idag, söndag. Lämnade några gipsskivor ute på altanen över natten med förvissningen att det inte regnat på veckor. Självklart regnar det en beskedlig mängd på morgonen och gipsskivorna blir lösa som havregrynsgröt. Så innan arbetet återupptogs blev det en sväng till bygghandeln på förmiddagen. Och ja, att sätta gipsskivor var precis lika jävligt som jag minns det. Next up - spackling!

• Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
Dags att göra en slutrapportering på gästtoan. Ursprungligen var ju tidplanen att vara klar med arbetet innan semestern, men som så ofta så skjuter man upp saker. Nu dröjde det till semesterns sista skälvande veckor innan jag återupptog renoveringen, men då gick det hyfsat snabbt framåt.

Ett huvudbry jag hade var att vattenanslutningarna till tvättstället skulle hamna inne i väggen då det blivit tjockare med plywood, gips och kakel. Efter rådgörande med röris så slutade det med att jag gängade på skojarnipplar trots att det inte är enligt nuvarande branschregler.

Spacklingen gick helt ok okej. Jag har insett att jag inte har tillräckligt tålamod för perfektion men frun i huset synade resultatet med sin skarpa blick vilket innebar några vändor till med spackelspateln. Med spacklingen ur världen gick jag därefter på med målningen. Vi tejapde upp några provbitar på väggen och var överens om en kulör för att på själva inköpsdagen ändra oss till en annan. Det slutade med kulören ”Balanse” från Jotun. Vi valde även att måla in taket och taklister i samma kulör för ett mer harmoniskt intryck.

Jag hade sparat de gamla fodren/listerna till dörr, fönster och tak vilket innebar några timmars jobb med att dra ut spik, spackla, måla och anpassa även dessa. Men det var det värt! När vi flyttade in i huset bytte jag mycket av de gamla listerna till nya eftersom det var enklast när vi gjorde ytskikt. Idag ångrar jag detta lite, för om man tittar på de äldre listerna så är det mycket tätare årsringar och därmed bättre kvalitet – de får inte märken lika lätt. Därav bestämde jag mig för, om möjligt, spara lister vid framtida renoveringar. Dessutom är det ju numera dyrare än guld att köpa nya, så av budgetskäl var det också en anledning.

Därefter var det dags för moment jag inte själv tidigare gjort. Först ut – flytspackling. Primade golvet och la ut armering som jag sedan häfade fast i golvskivorna med galvaniserade stift. Insåg att man behövde en ganska kraftfull häftpistol för golvspånet är hårt som bara den. Sedan täta alla springor med lim- och byggfog samt fogskum i de lite större springorna.

Hörn av ett badrum under renovering med delvis kaklade väggar och oslipad spackel samt ofogat golv.
Skapa konto

Ängslig som man var måttade jag sedan upp flytspacklet på milligrammet enligt anvisningen. Hällde ut lite i taget och petade med spackelspateln för att de skulle rinna ut längs rör och avlopp. Eftersom jag saknar erfarenhet på området så visste jag inte hur flytande flytspacklet skulle vara, men jag tyckte det kändes trögt. Det visade sig i efterhand att det inte blev speciellt plant, men det var så dags. Nästa gång ska blanda det lite tunnare, oavsett vad som står på förpackningen. Det var bara att hoppas på att ojämnheterna kunde tas upp med kakelfixet.

Renoverad gästtoalett med nivellerad golvflytspackel och väggar förberedda för kakling.
Skapa konto

Sedan dags för tätskikt. Återigen primades golvet och därefter målades först ångspärr och sedan tätmembran på hela golvet inklusive 5-10 cm upp på väggen. Skarvremsorna och manschetterna klistrades fast med tätmembranet, egentligen inga konstigheter. Enda funderingen jag hade var uppvik av tätmembran vid dörren. Blev ju i praktiken inte speciellt mycket eftersom kaklet skulle komma upp i nivå med tröskelns överkant.

Renovering av gästtoalett med spacklade väggar och ommålat tak i nyans av Jotun Balanse, väntar på ytterligare finish.
Skapa konto

Allt redo för kakel och klinker. Egentligen hade jag hoppats på att min bror kunde ha hjälpt mig (fd murare) men han var upptagen med annat och jag ville få det gjort snarast. Nu hade jag iofs sett hur han gjorde eftersom han hjälpte mig med kakling på en annan toalett, men det var ändå med viss bävan jag tog mig an uppgiften. Det visades sig ta mycket längre tid att kakla än vad jag kunde föreställa mig. Skulle säga att jag la ca 25 timmar på det lilla utrymmet, men det ska återigen tilläggas att jag är total nybörjare. Golvet blev jag inte helt nöjd med, men det blev tillräckligt bra förutom en platta som jag fick bomm på. Jag har ännu inte bestämt mig när, eller ens om, jag ska knacka loss den plattan och göra om den. Jag vill inte gärna förstöra tätskiktet, samtidigt vill jag ju inte ha en klinkerplatta där fogen spricker. Fogarna skrapades ur allteftersom.

Fogningen (antracit, 5 mm) blev en kladdig historia. Mycket tvättande och putsande. Cirkelrörelse och återigen cirkelsrörelse med tvättsvamp, wettextrasa och papper. Kände mig lite som sorglig karate kid. De vita, matta klinkerplattorna visade sig ha väldigt lätt att bli missfärgade av den mörka fogen. Jag testade att torka av med ättikssprit och det funkade toppen.

Därefter kvarstod montering av toalettstol, handfat, krokar spegel, armatur med mera utan direkta överraskningar. Naturligtvis krånglar det, men när gör det inte det? Lite kompletteringsmålning av rör och lister, och sedan, voila! En klar gästtoalett, nästintill… Mitt förhoppningsvis sista bekymmer, förutom den bommade klinkerplattan, är att återmontera radiatorn. Eftersom väggen har byggt utåt är konsolfästet lite för djupt, vilket gör att kopplingarna på rören och radiatorn inte linjerar med varandra. Tar gärna emot tips på hur man löser detta.
Renoverad gästtoalett med gröna väggar, vitt kakel och handfat, inredningsdetaljer och spegel.
Skapa konto

Renoverad gästtoalett med vita och svarta klinkerplattor, vit toalettstol och mörkgröna väggar.
Skapa konto

Renoverad hörna med väggar målade i kulören ”Balanse”, vit taklist och glaskupol lampa.
Skapa konto

Ekonomin då? Jo, jag tycker jag fått mycket för pengarna. Efter att ha rivit ner och byggt upp från stommen, inklusive inredning, landar kalaset på dryga 15,5 tkr. Prisvärt, tycker jag.

Sammanställning kostnader gästtoalett
Vitt kakel 800 kr
Vitt klinker 300 kr
Svart klinker 300 kr
Toalettstol 2 300 kr
Tvättställ, blandare mm 1 700 kr
Kopplingar/ventiler 750 kr
Rörtäckbrickor 150 kr
Gips 400 kr
Konstruktionsplywood 2 095 kr
Spånskiveskruv 169 kr
Golvspånskiva 387 kr
Gipsskruv 125 kr
Träskruv 165 kr
Byggfog 90 kr
Primer 0 krr
Armering 119 kr
Flytspackel 240 kr
Ångspärr 199 kr
Tätmembran 100 kr
Våtrumsremsa 0 kr
Rörmanschetter 179 kr
Innerhörn remsa 236 kr
Fix 469 kr
Fog 178 kr
Väggspackel 250 kr
Väggfärg 400 kr
Snickerifärg 250 kr
Handukskrok 85 kr
Vägglampa 530 kr
Spegel 399 kr
Regel 70x45 478 kr
Ytterpanel 22x45 84 kr
Tätningstejp 139 kr
Isolering 45mm 555 kr
Salningslist 396 kr
Murbruksbalja 166 kr
Wc-manschett 78 kr
Fogskum 110 kr
Snickerispackel 90 kr
Akrylfog 41 kr
Kakelkryss 44 kr
Rörmanschett avlopp 113 kr
Fixkam 15 kr

Summa
15 674 kr

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
AnnikaME och 63 till
  • Laddar…
Snyggt, bra jobbat och imponerande ekonomi! Tack för att du delar med dig.

Väldigt stilfullt! Men varför tätskikt i en wc?

• Gilla
rosen.johansson och 1 till
  • Laddar…
B Beemer1981 skrev:
Snyggt, bra jobbat och imponerande ekonomi! Tack för att du delar med dig.
Tack! Jag gillar själv trådar där ekonomin redovisas och det inte skönmålas alltför mycket (för vi är amatörer och vi gör misstag) så jag får ju inte vara sämre själv.

• Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Väldigt stilfullt! Men varför tätskikt i en wc?
Tack! Jo, om man kollar på reglerna idag ska man ha tätskikt på golvet med uppvik. Inte nödvändigt eftersom jag renoverar men skadar inte heller. Kanske investerade en tusenlapp i tätskikt så det var helt klart överkomligt.

• Gilla
romerome och 4 till
  • Laddar…
Fint! Väldigt skön färg på väggen också.

• Gilla
TedSprague och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!

• Gilla
itscire
  • Laddar…
Jag skulle ha lagt excenter på returen och knäck till tilloppet

• Gilla
itscire
  • Laddar…
N Norr röris skrev:
Jag skulle ha lagt excenter på returen och knäck till tilloppet
Excenterkoppling! Att jag inte tänkte på det! Tack! För en oinvigd, vad är en ”knäck”? Har du nån länk eller bild?

I itscire skrev:
Dags att göra en slutrapportering på gästtoan. Ursprungligen var ju tidplanen att vara klar med arbetet innan semestern, men som så ofta så skjuter man upp saker. Nu dröjde det till semesterns sista skälvande veckor innan jag återupptog renoveringen, men då gick det hyfsat snabbt framåt.

Ett huvudbry jag hade var att vattenanslutningarna till tvättstället skulle hamna inne i väggen då det blivit tjockare med plywood, gips och kakel. Efter rådgörande med röris så slutade det med att jag gängade på skojarnipplar trots att det inte är enligt nuvarande branschregler.

Spacklingen gick helt ok okej. Jag har insett att jag inte har tillräckligt tålamod för perfektion men frun i huset synade resultatet med sin skarpa blick vilket innebar några vändor till med spackelspateln. Med spacklingen ur världen gick jag därefter på med målningen. Vi tejapde upp några provbitar på väggen och var överens om en kulör för att på själva inköpsdagen ändra oss till en annan. Det slutade med kulören ”Balanse” från Jotun. Vi valde även att måla in taket och taklister i samma kulör för ett mer harmoniskt intryck.

Jag hade sparat de gamla fodren/listerna till dörr, fönster och tak vilket innebar några timmars jobb med att dra ut spik, spackla, måla och anpassa även dessa. Men det var det värt! När vi flyttade in i huset bytte jag mycket av de gamla listerna till nya eftersom det var enklast när vi gjorde ytskikt. Idag ångrar jag detta lite, för om man tittar på de äldre listerna så är det mycket tätare årsringar och därmed bättre kvalitet – de får inte märken lika lätt. Därav bestämde jag mig för, om möjligt, spara lister vid framtida renoveringar. Dessutom är det ju numera dyrare än guld att köpa nya, så av budgetskäl var det också en anledning.

Därefter var det dags för moment jag inte själv tidigare gjort. Först ut – flytspackling. Primade golvet och la ut armering som jag sedan häfade fast i golvskivorna med galvaniserade stift. Insåg att man behövde en ganska kraftfull häftpistol för golvspånet är hårt som bara den. Sedan täta alla springor med lim- och byggfog samt fogskum i de lite större springorna.

[bild]

Ängslig som man var måttade jag sedan upp flytspacklet på milligrammet enligt anvisningen. Hällde ut lite i taget och petade med spackelspateln för att de skulle rinna ut längs rör och avlopp. Eftersom jag saknar erfarenhet på området så visste jag inte hur flytande flytspacklet skulle vara, men jag tyckte det kändes trögt. Det visade sig i efterhand att det inte blev speciellt plant, men det var så dags. Nästa gång ska blanda det lite tunnare, oavsett vad som står på förpackningen. Det var bara att hoppas på att ojämnheterna kunde tas upp med kakelfixet.

[bild]

Sedan dags för tätskikt. Återigen primades golvet och därefter målades först ångspärr och sedan tätmembran på hela golvet inklusive 5-10 cm upp på väggen. Skarvremsorna och manschetterna klistrades fast med tätmembranet, egentligen inga konstigheter. Enda funderingen jag hade var uppvik av tätmembran vid dörren. Blev ju i praktiken inte speciellt mycket eftersom kaklet skulle komma upp i nivå med tröskelns överkant.

[bild]

Allt redo för kakel och klinker. Egentligen hade jag hoppats på att min bror kunde ha hjälpt mig (fd murare) men han var upptagen med annat och jag ville få det gjort snarast. Nu hade jag iofs sett hur han gjorde eftersom han hjälpte mig med kakling på en annan toalett, men det var ändå med viss bävan jag tog mig an uppgiften. Det visades sig ta mycket längre tid att kakla än vad jag kunde föreställa mig. Skulle säga att jag la ca 25 timmar på det lilla utrymmet, men det ska återigen tilläggas att jag är total nybörjare. Golvet blev jag inte helt nöjd med, men det blev tillräckligt bra förutom en platta som jag fick bomm på. Jag har ännu inte bestämt mig när, eller ens om, jag ska knacka loss den plattan och göra om den. Jag vill inte gärna förstöra tätskiktet, samtidigt vill jag ju inte ha en klinkerplatta där fogen spricker. Fogarna skrapades ur allteftersom.

Fogningen (antracit, 5 mm) blev en kladdig historia. Mycket tvättande och putsande. Cirkelrörelse och återigen cirkelsrörelse med tvättsvamp, wettextrasa och papper. Kände mig lite som sorglig karate kid. De vita, matta klinkerplattorna visade sig ha väldigt lätt att bli missfärgade av den mörka fogen. Jag testade att torka av med ättikssprit och det funkade toppen.

Därefter kvarstod montering av toalettstol, handfat, krokar spegel, armatur med mera utan direkta överraskningar. Naturligtvis krånglar det, men när gör det inte det? Lite kompletteringsmålning av rör och lister, och sedan, voila! En klar gästtoalett, nästintill… Mitt förhoppningsvis sista bekymmer, förutom den bommade klinkerplattan, är att återmontera radiatorn. Eftersom väggen har byggt utåt är konsolfästet lite för djupt, vilket gör att kopplingarna på rören och radiatorn inte linjerar med varandra. Tar gärna emot tips på hur man löser detta.
[bild]

[bild]

[bild]

Ekonomin då? Jo, jag tycker jag fått mycket för pengarna. Efter att ha rivit ner och byggt upp från stommen, inklusive inredning, landar kalaset på dryga 15,5 tkr. Prisvärt, tycker jag.

Sammanställning kostnader gästtoalett
Vitt kakel 800 kr
Vitt klinker 300 kr
Svart klinker 300 kr
Toalettstol 2 300 kr
Tvättställ, blandare mm 1 700 kr
Kopplingar/ventiler 750 kr
Rörtäckbrickor 150 kr
Gips 400 kr
Konstruktionsplywood 2 095 kr
Spånskiveskruv 169 kr
Golvspånskiva 387 kr
Gipsskruv 125 kr
Träskruv 165 kr
Byggfog 90 kr
Primer 0 krr
Armering 119 kr
Flytspackel 240 kr
Ångspärr 199 kr
Tätmembran 100 kr
Våtrumsremsa 0 kr
Rörmanschetter 179 kr
Innerhörn remsa 236 kr
Fix 469 kr
Fog 178 kr
Väggspackel 250 kr
Väggfärg 400 kr
Snickerifärg 250 kr
Handukskrok 85 kr
Vägglampa 530 kr
Spegel 399 kr
Regel 70x45 478 kr
Ytterpanel 22x45 84 kr
Tätningstejp 139 kr
Isolering 45mm 555 kr
Salningslist 396 kr
Murbruksbalja 166 kr
Wc-manschett 78 kr
Fogskum 110 kr
Snickerispackel 90 kr
Akrylfog 41 kr
Kakelkryss 44 kr
Rörmanschett avlopp 113 kr
Fixkam 15 kr

Summa
15 674 kr
Putsen ovanför kaklet ser ojämn ut. Hur undviker man det?

• Gilla
JohnnyEkan
  • Laddar…
Valloxen Valloxen skrev:
Om du tycker den ser ojämn ut är jag nog inte rätt person att fråga :)

• Haha
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Valloxen Valloxen skrev:
Man är sjukt noggrann. Det finns inga genvägar utan det är en fråga om handlag och petighet.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.