Jag har ett sidoprojekt att få bättre ordning i verkstaden där ca 25st skåp och hurtsar ska byggas. Naturligtvis finns det material som är väl lämpade för detta men utmaningen i det hela är att använda material som redan finns i förrådet och dessutom gott om det. Jag har ett större antal 10mm OSB-skivor som jag tänkte använda. Frågan är dock hur man bäst konstruerar hurtsarna och skåpen med detta flisiga och fula material? Ge gärna tips eller länkar.
 
Om jag skulle bygga något sådant så skulle ajg kog hellre använda melamin, det är också billigt och du får direkt en färdig yta som är lätt att torka av. Om man vill spara tid kan man köpa köksskåp och bygga vidare på - de är ju så pass billiga att de nästan motsvarar materialkostnaden...
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Håller med dig, dock har jag 100st OSB-skivor över från renovering och inte tänkt lägga några pengar extra på verkstaden. Dessutom vore det kul att få en udda lösning att fungera i praktiken.
 
Men 10mm känns ju kanske lite tunt, om du kan linma ihop dem så att det blir 20mm så blir situationen en annan. Men det är ju inte helt trivialt att få till en sådan limning bra om du ite har en limpress...
 
Kanske bättre att sälja 100 st skivor på blocket och köpa material för pengarna som är mer lämpligt för det du skall göra ;)

Gillar själv björkplaywood för den sortens arbete.....
 
  • Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Inget fel på OSB-skivor, förutom kanterna som inte är så trevliga att ha att göra med...med tanke på mängden hurtsar så kanske alu-profiler är lite för dyrt, men MDF-hörnlister som den här är ett bra och prisvärt alternativ. vanliga 45x45-reglar invändigt i hörnen eller trekantslist ger ordentlig stadga och infästning.
Målning av osb är däremot ingen höjdare, så en vanlig billig klarlack för att ge smutskydd och sen behålla osb-strukturen.

Lycka till!

Och nästa gång kanske du räknar lite mer nogrant på materialåtgången....jag tror jag har 7 OSB-skivor över efter ett helt husbygge..:)
 
100st över från en renovering. Det måste varit en stor renovering, Det skulle ju räcka till ett helt hus, beroende på hur mycket innerväggar man har. Eller du ångrade dig och bytte material helt?
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
För att slippa se ändarna på osb skivorna skulle man ju kunna bygga ramar av 45 45 där man sågar med handcirkeln eller överhandsfräsen och tar bort ca 12-15 mm av 1 eller 2 av 45:ans hörn. Sen skruvar man fast osb:n där man sågat bort hörnen. Skulle ju bli en fin inramning.
 
Matte_Nörden skrev:
100st över från en renovering. Det måste varit en stor renovering, Det skulle ju räcka till ett helt hus, beroende på hur mycket innerväggar man har. Eller du ångrade dig och bytte material helt?
Köpte ett större parti och sålde iväg en del. Har 700kvm till att renovera så de kommer gå åt.
 
raveper skrev:
För att slippa se ändarna på osb skivorna skulle man ju kunna bygga ramar av 45 45 där man sågar med handcirkeln eller överhandsfräsen och tar bort ca 12-15 mm av 1 eller 2 av 45:ans hörn. Sen skruvar man fast osb:n där man sågat bort hörnen. Skulle ju bli en fin inramning.
Bra ide där, tack!
 
Änvänd dom till den renoveringen då och köp enklare material att bygga skåp med... :x
 
rastlos skrev:
Änvänd dom till den renoveringen då och köp enklare material att bygga skåp med... :x
..har lagt undan 150 skivor till det redan :)
 
Gör nog ramar på framsidan av fura och använder en pocket hole jig för att speeda upp processen lite. Sen blir det nog att OSB'n används huvudsakligen till sidorna på överskåpen, kommer köra med emaljlack på lådfronter och luckor så där blir det nog MDF eller någon billig laminerad skiva.
 
Lägger ner OSB-projektet och gör det enkelt med ett ramsystem av glespanel som jag har gott om.
Arbetsbänk ram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen dit med lådor av plywood och fronter av 16mm spånskiva. Nivåskillnad för kapsågen.
Arbetsbänk med fronter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..sen ska det dit överskåp också.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Det blir säkert bra, men jag håller med övriga som förespråkar lite byteshandel på blocket. Sälj skivorna och köp några begagnade kök för pengarna. Om man inte har några särskilda krav på utseende kan man få fullt funktionella kök i princip gratis. Nackdelen är iofs att du inte får ett lika kul byggprojekt att redovisa här...
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.