Riktigt coolt :D

Har också sett Paulk videos ( tyvärr verkar hans videoproduktion somnat in) och varit inne på att bygga något liknande det du skapat. Så jag följer denna tråd med intresse. Det jag är lite fundersam mot är den stora kontaktytan mot marken. Funkar säkert jättebra inne på släta golv, som du tänkt använda bordet till, men kanske mindre bra utomhus. Borde dock gå att ordna genom att såga ur en släppning på undersidan av benen så kontaktpunkterna blir mer distinkta ute vid kanterna.

jonmo skrev:
Jag inser att "sidled" är ett dåligt ord. Det jag menar är att om man ser bordet från kortsidan, finns det inget som hindrar benen att vika sig som ett parallellogram. Det hindrar inte tvärslåarna. Jag tror däremot att det kommer bli mer stabilt när hela fackverkets tyngd kommer på uppifrån.
Kanske en snedsträva för att stabilisera. Förstvningen som går mellan de två arbetsbockarna kanske du kan sätta lite snett. På ena sidan roterade åt ena hållet och på andra sidan åt andra hållet, så att det blir lite som ett kryssstag. Hoppas du förstår vad jag menar. Gillar skarpt prototypbygget.

hecke skrev:
Kanske en snedsträva för att stabilisera. Förstvningen som går mellan de två arbetsbockarna kanske du kan sätta lite snett. På ena sidan roterade åt ena hållet och på andra sidan åt andra hållet, så att det blir lite som ett kryssstag. Hoppas du förstår vad jag menar. Gillar skarpt prototypbygget.
Jag är med på vad du menar och hade samma tanke själv. Men jag bestämde mig för att det huvudsakliga användningsområdet för bordet inte kräver maximal stabilitet. Nu har jag gjort det klart iaf:
A1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tyvärr ingen bättre bild, jag orkade inte montera upp det igen när jag hade fräst alla kanter. Jag fick en liten bit över, som jag gjorde delar av så att man kan sätta upp separata arbetsbockar:
A2.jpg
Skapa konto

Nedmonterat ser det ut såhär:
A3.jpg
Skapa konto

Stabiliteten i bordet är alltså inte så bra som jag skulle vilja, men den är som sagt helt ok för det användningsområdet som jag tänkt. Några reflektioner:

- Jag är väldigt glad att jag fräste av kanterna. Det var mycket jobb (över 80 meter kant att fräsa...) men delarna blir ju mycket trevligare att hantera efterråt.
- Om jag gjorde det igen skulle jag såga ut för bockbenen på snedden med avseende på fackverket. Det känns som det borde förbättra stabiliteten avsevärt.

Jag har tänkt mig att ha lumppapp under för att spara golvet i vardagsrummet. Jag får återkomma med bilder när det premiäranvänds hemma.

• Gilla
Dracule och 2 till
  • Laddar…
Nu har bordet använts för första gången, då jag skulle såga till lite hyllplan till en klädkammare:

inuse.jpg
Skapa konto

Jag gick tillbaka till den ursprungliga designen, då jag kom fram till att stabiliteten blev som bäst på det sättet. Genom att förändra höjden och vinkeln på tvärslagen på benen kan jag spänna ut dem och göra det hela mer stabilt. Jag upplevde inte längre att stabiliteten i sidled var ett problem med denna konstruktion. En annan anledning är att designen nu blir sådan att ingen del är specifik för en speciell plats i konstruktionen, utan man kan exempelvis sätta de 8 benen på vilken plats som helst. Om jag gjort hål finns en risk att jag inte kunnat göra alla exakt likadant.

Jag köpte också ett liggunderlag för 80 kr på biltema att såga på. Med den setupen blir det ju i princip helt dammfritt!

Slutsats: För 330 kr har jag fått ett exceptionellt ivägstuvningsbart arbetsbord som ändå är mycket stabilt. Jag anser att projektet kan kallas lyckat.

• Gilla
llehs och 9 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Hur fungerar det tidsmässigt? Hur snabbt plockar du upp och ned bordet? Är det "idiotsäkert", kan man låta bordet ligga i två tre år och sedan sätta upp det utan att klia hål i huvudet?

Det tar bara några minuter att plocka upp och ner. Det kan jag ta de helger som det kommer användas, för renoveringen sker i stort sett uteslutande på helger.

Jag har svårt att se att jag skulle glömma hur det funkar, men man ska junaldrig säga aldrig. Jag har ju denna tråd till hjälp också om jag får en brainfart.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Ta en bildserie när du plockar upp eller ner bordet som du plastar in och lägger på samma ställe.....

• Gilla
Mr Handyman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.