Problem: Jag bor i lägenhet. Givetvis en med riktigt taskigt med externt förrådsutrymme, så till den grad att det lånade B&D workmate-bordet var i vägen och inte fick bo kvar i källaren. Samtidigt har jag ett behov av ett arbetsbord då lägenheten har en bit kvar till det skick vi är ute efter. Som tur är är jag inte helt handikappad verkstadsmässigt utan har regelbunden tillgång till det mesta man kan önska sig i maskinväg, dock en timme från nämnda lägenhet.

Jag tänkte därför att jag skulle bygga ett bord inspirerat av Masses konstruktion här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...3-tips-och-tricks-med-verktyg-maskiner-3.html

Eftersom jag inte har plats för en Workmate har jag heller inte plats för ett par bockar att slänga upp det på. Därför tänkte jag mig att jag skulle tillverka även bockarna av skivmaterial. Tanken var först att göra bockar liknande de som Ron Paulk (som amerikansk politik-junkie kan man inte annat än älska det namnet) använder i sin Ultimate Workbench II: http://www.youtube.com/watch?v=KnNi6Tpp-ac

Samtidigt vill jag inte att det ska gå åt så mycket material som det skulle göra om man gör sådana, då jag tänkt mig att ett ark plywood får räcka. Genom att dela upp bocken i två får jag förhoppningsvis bättre stabilitet. Jag är också tveksam till att sätta ihop bockarna av ivägstuvningsskäl.

För att prototypa det hela sågade jag till ett skalenligt ark masonit. Eftersom det räcker med "tillräckligt bra" på prototypstadiet så använde jag den nyligen tillverkade bordssågssläden (sjukt bra grej att bygga för övrigt, ett justerbord är inte till mycket hjälp när man håller på med småpill). Anledningen till att den endast är "tillräckligt bra" är att klingbredden inte direkt är skalenlig, vilket gör att jag inte riktigt får så mycket material över som jag skulle vilja.

Så jag sågade ut bitar på följande sätt:
utlagt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och monterade
prototyp.jpg
Skapa konto

Som den observante kan notera, har jag fuskat. Det bitar som stabiliserar bockarna nedtill finns inte med.
utlagt2.jpg
Skapa konto

Dock används inte biten i mitten på den översta bilden, och då jag tror att vinkeln rimligtvis kommer vara mindre på bockarna i slutprodukten tror jag att jag kan göra spärrarna av den biten. Jag tänker mig också att jag fräser ett spår i mitten av stativen, så jag kan sätta spärrbiten på högkant.

Dimensionsmässigt tänker jag mig att den topp- och bottenlösa torsionsboxen ska bli 8 cm tjock, bordet skall vara runt 90 högt och mäta ungefär 140x80. Måtten bestäms, förutom av skivans storlek, framförallt av min magkänsla och av det faktum att jag förhoppingsvis kommer ha ett utrymme på runt 140 cm att stuva undan bordet i.

Ett ark 18mm, 4-lagers plyfa är redan inhandlat för ändamålet. Tror att det är konstruktionsplywood, det väger i alla fall bly. Vad tror ni, är det dags att sätta klingan i skivan? Input?

• Gilla
llehs och 5 till
  • Laddar…
Har inget att tillägga annat än: Coolt projekt!!

Detta ska bli kul att följa!

Och göra prototyp först imponerar. Ingenjör kanske? :)

LoJo skrev:
Detta ska bli kul att följa!

Och göra prototyp först imponerar. Ingenjör kanske? :)
Kanske...

Jag har nu moddat prototypen lite enligt tanken ovan. Nu borde jag verkligen kunna få till det hela ur ett plywoodark. Om jag räknat rätt blir bredden på benen runt 24 cm. Blir det tillräckligt stadigt tror ni?

moddad.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Schysst! Lycka till

Mycket intressant och ambitiöst projekt. Kanske behövs det dock hjälp med att hantera skivan innan du har satt sågen i den?

Tar för givet att du räknat med spill på 2,4mm (eller vad det nu är på din sågklinga) per snitt? Cool ide!

Manberg skrev:
Tar för givet att du räknat med spill på 2,4mm (eller vad det nu är på din sågklinga) per snitt? Cool ide!
Jodå, det har jag. Bordssågen har 3mm, och TS55 har väl... 2.2mm? Men det är inte så petigt. Det enda man inte får automatiskt med den där layouten är att de 8 benbitarna blir likadana. I värsta fall får jag väl såga av den där cm eller vad det kan bli som de som diffar.

Nu har jag gjort gjort mycket av grovjobbet, dvs rippat upp plywoodarket och gjort de snedställda spåren för benen. Det blev såpass mycket över att jag kan få fackverket till 6 st tvärslåar istället för 5 som i prototypen.

Basic layout för toppen:
fackverk.jpg
Skapa konto

Urtag för ben (borde gjort dem på kapsågen):
urtag.jpg
Skapa konto

Testuppställning:
display2.jpg
Skapa konto

Just nu upplever jag det som lite högt, men jag tror jag gillar det. Det klarar också rejäl tyngd: två av benparen och två av de längsgående ribborna (alltså halva bordet) klarar lätt av min vikt på knappa 90 pannor. Det enda jag är orolig för i dagsläget är stabiliteten i sidled.

• Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Coolt! :)

Efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att det verkar rimligast att runda av alla kanter, även de till fackverket, då tanken är att bordet skall plockas upp och ner en del och man därmed måste hantera bitarna med händerna. Någon som har ett bra argument för varför man inte ska göra det?

Låter bra.

ullberg
Kul projekt!

jonmo skrev:
Det enda jag är orolig för i dagsläget är stabiliteten i sidled.
Fast på bilden är ju inte de tvärslår som finns på prototyp nr 2? (inlägg #5), borde inte de ta bort ev. instabilitet?

/U

ullberg skrev:
Kul projekt!
Fast på bilden är ju inte de tvärslår som finns på prototyp nr 2? (inlägg #5), borde inte de ta bort ev. instabilitet?
/U
Jag inser att "sidled" är ett dåligt ord. Det jag menar är att om man ser bordet från kortsidan, finns det inget som hindrar benen att vika sig som ett parallellogram. Det hindrar inte tvärslåarna. Jag tror däremot att det kommer bli mer stabilt när hela fackverkets tyngd kommer på uppifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.