Heij83
Ska bli kul att följa.

Glöm inte att tänka på er själv och ta någon helg då och då på ett spa eller åka skidor en långweekend, ingen som tackar en om man går i väggen.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Lyckan54 och 3 till
  • Laddar…
Ska snart bygga har tänkt att sätta flexit klimatvärmepump, borra och köra frikyla och förvärma tilluft till ventilationen.
 
  • Gilla
waldemarrr
  • Laddar…
W waldemarrr skrev:
I denna tråd ska jag försöka samla hela vårt husbygge och det runtomkring, som vi redan påbörjat men jag tänkte börja från början här så kommer tråden nog ikapp förr eller senare. Det finns risk att det kan bli för detaljerat ibland men jag ser det lite som en dagbok jag själv kan kika tillbaka till om några år så ni får ha överseende med det.

Kanske kan vara av intresse för någon; jag har/hade ingen som helst erfarenhet av att rita hus eller bygga hus, hade aldrig kört grävmaskin innan och jobbar inte som hantverkare som då kan ses som lite mer händig.
Jag är dock väldigt nyfiken och envis, vilket brukar kunna vara en bra kombination.

Tomt
Vi hittade en bit mark strax utanför en mindre ort som vi kunde stycka av. Marken bestod ungefär hälften av oanvänd, gammal åkermark och hälften skog samt en eventuellt fornlämning som inte påverkade våra byggplaner. Totalt cirka 8500 kvm utanför detaljplanerat område.

Förhandsbeskedet skickades in kring mars/april 2022 och ca 10 veckor senare och därmed veckan innan midsommar fick vi godkänt besked och skulle bli 7800 kr fattigare.
Med godkänt förhandsbesked kunde vi ansöka om avstyckning hos Lantmäteriet, vilket skickades in någon dag senare.

Vi blev något förvånade när prisuppskattningen från Lantmäteriet kom på cirka 80 000 kr + 10-30 000 kr extra om en osäker tomtgräns skulle utredas. Detta inkluderade även en utredning av en eventuell fornlämning, som vi redan visste var utredd (2017) och att det då inte kunde klassas som en fornlämning för att den inte var tillräckligt gammal samt att den inte kunde lokaliseras fullt ut. Rapporten på det finns kopplad till fastigheten som vi styckar av ifrån, vilket jag tycker borde vara nog.

Vi tyckte vi hade varit smarta med att endast dra en rak linje, dvs två punkter ska slås ut, och dela en relativt nyavstyckad tomt i två delar för att minska behovet av utredning då alla yttre gränser redan var utredda 2017.
Vår prisuppskattning innan var kring 30 000 kr, med vetskap av att det år 2017 kostade 43 000 kr att utreda mer än dubbla antalet punkter, angränsade fastigheter och fornlämningen. Den var ganska fel kunde vi konstatera.

November 2022 fick vi beskedet att det var klart och slutnotan blev ganska exakt 51 000 kr.

Här gjorde vi vår första miss om man kan kalla det så; vi insåg inte att vi kunde ha sökt bygglov redan innan detta var klart och jag hade därför inte ritat klart alla hus än. Dels för att jag själv hade mycket annat på gång och för att jag var av uppfattningen att vi måste stå på fastigheten för att kunna söka bygglov. Tyvärr var det ingen som rättade mig förrän vid årsskiftet då vi redan stod som ägare, trots att flera bekanta själva nyligen byggt.

Bygglovshandlingar
Vi har haft en ungefärlig planritning skissad sen flera år tillbaka men inte funnit tomten, som vi ändå visste skulle diktera hur husen skulle bli i slutändan. Vi hade gjort en ny till förhandsbeskedet men som vi efter sommaren inte tyckte passade efter mer besök på tomten. Så jag började rita på nytt sommaren 2022 i programmet Adobe Illustrator, vilket jag känner till rätt väl från mitt jobb och dels för att jag inte fastnade för något gratisprogram.
Jag hade bilden rätt klar men det är inte lika lätt att förmedla den utan att kunna visualisera i 3D, så jag började lära mig SketchUp vilket även blev programmet jag främst använt mig utav för att rita alla tre huskroppar.
Jag tycker det blir enklare att visualiera placering, eventuella höjdskillnader på tomten och även att ändra om placeringar etc (förutsatt att man byggt upp objekten korrekt 😅) i SketchUp.

Vi hade från början tänkt att vi måste få hjälp att göra bygglovshandlingarna men efter några offerter uppåt 40-50 000 kr, började vi tänka om. Jag tyckte att det inte var så mycket kvar att göra från det jag redan gjort till att kunna skicka in till kommunen som rättfärdiga den kostnaden.
SketchUp har, om man betalar (tror jag är ett måste), ett tillägg som heter LayOut. Där kan man måttsätta, skriva in texter och annat som behövs för att göra bygglovshandlingar. Jag tyckte att det tog för lång tid att få det sista bra i LayOut så det slutade med att jag gjorde en del i LayOut men sen en sista touch i Adobe Illustrator.

Vi fick avslag först pga att putsad fasad samt vårt fönsterparti inte riktigt passade in på landsbygden här, vilket Byggnadsnämden redan sagt i förhandsbeskedet. Kuriosa: eftersom vi skulle bygga på gammal åkermark så togs beslut om vårt förhandsbesked i byggnadsnämnden och inte hos Byggenheten i kommunen. Det visste vi inte förrän avslaget.

Med tiden som piska hade vi inte riktigt tid att ta striden i nämnden igen, om man ens kan det för samma sak, så jag frågade bygglovshandläggaren om han kunde beskriva saker vi kunde göra som var i positiv riktning för att de ska kunna klubba igenom det utan nämnden och även hur lång tid vi hade på oss med nytt förslag om inte vi ville tumma på allt för mycket och behövde gå till nämnden.
En dag hade jag på mig, så jag satt nästan non-stop från tidig morgon till solen gick upp dagen efter och gjorde justeringar.
Eftersom vi har tre byggnader som ska följa samma designspråk blev de flesta ändringarna x3 på alla handlingar som behövde justeras.
- Brantare tak
- Ändrade ett stort fönsterparti som följer taklutningen till fyrkantiga på bostadshuset (detta fönster har vi lagt mycket omtanke på tillsammans med takvinkel då vi inte tyckte att ett för brant tak passade ihop med detta)
- Tog bort mittparti mellan dessa fönster
- Smalnade av garaget och bostadshuset (främst för utseendets skull iom det brantare taket) men det påverkade planritningen en del
- Ritade träfasad (så här i efterhand tror jag att jag överjobbade det)
- Garagets placering vreds 11,5 grader för att vara parallell med bostadshuset
- samt några till mindre justeringar som vi kom på när annat blivit ändrat

Efter det fick jag informationen att de kunde godkänna direkt men det dröjde i alla fall några veckor till innan vi fick det godkända beskedet den 9e maj i år. Fakturan kom lite senare på ca 43 000 kr.
Vi tycker båda att det blev till det bättre utseendemässigt med ändringar vi gjorde då vi innan vi bestämt oss för putsad fasad velade mellan att ha träfasad eller puts.

Jag tog fram dessa handlingar till bygglovsansökan för våra tre byggnader (bostadshus, garage och gym):
- Ifylld blankett med diverse information om materialval, energisystem, kontrollansvarig etc
- Planritningar inklusive tillgänglighetsbeskrivningar
- Fasadritningar
- Situationsplan inklusive placering av enskilt avlopp och djupborrad brunn (skickas främst till Miljöenheten när man ansöker om enskilt avlopp)

Konstruktionsritningar
Efter godkänt bygglov så måste man vänta minst 4 veckor innan man kan få ett startbesked, förutsatt att man har alla konstruktionsritningar klara och ett tekniskt samråd har tagit plats.
Vi hade såklart inget klart då vi hela tiden hade tänkt bygga med lättbetong och putsad fasad blev jag tvungen att sätta mig in i hur jag kan bygga huset i trä istället. Vi tyckte att syftet med lättbetong var borttappat när vi behövde ha träfasad.

Många takstolsleverantörer har en form av färdigkapad stomme, en typ av byggsats fast som du själv får skruva ihop. Vi kontaktade några och fick offertritningar på våra huskroppar som sedan en annan firma tog fram grundritningar på.
Med dessa ritningar skapade jag konstruktionsritningar på våra hus. Det blev mycket pill i Adobe Illustrator 😅.

Vi behövde ta fram energiberäkning på bostadshuset och gymmet då dessa var de hus som skulle ha över 10 grader samt vara över 50 kvm stora.
En vän hjälpte mig med ventilationsritningar då kommunen behövde bilda sig en uppfattning om hur det skulle fungera.

Dokument som jag skapade till det tekniska samrådet utöver energiberäkning och ventilationsritningar:
- Brandskyddsbeskrivningar
- Detaljritningar konstruktioner
- Grundritningar

Vilka kompletterades med Kontrollansvariges kontrollplan till mötet.

13e juli fick vi startbesked, dagen efter vårt tekniska samråd och ungefär en månad efter att vi börjat grovplanera tomten.
Funderar lite på passagen som suger upp en hel del BOA, har ni försökt öka sovrummen och minska passagens yta?
 
  • Gilla
waldemarrr
  • Laddar…
S sam009 skrev:
Ska bli spännande att följa!
Jag byggde ett gym när vi flyttade in i vårt hus, vi hade ett större outnyttjat rum i källaren som passade perfekt till gym. Har nog lagt runt 50 000 kr på att inreda det med rack/hantlar och maskiner. Din gymbyggnad är ju större än jag har det och jag måste säga att det vattnas i munnen på mig när jag ser det! 😋

Var inte för kvick med att köpa in saker i början - utan känn av vad du vill ha/behöver är mitt tips, det är rejält dyrt med sånt, så man vill inte köpa fel. 😬
Perfekt med gym i källaren om takhöjden inte begränsar för mycket!

Jag har när jag ritade huset redan inrett vad för utrustningen som är tänkt men det tåls ju att gå igenom fler gånger! Jag har rätt klart för mig vad för typ av maskiner och fria vikter som jag vill ha men jag blundade tillräckligt mycket för att inte se priset när jag tog måtten från dessa 😅😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ska bli kul att följa.

Glöm inte att tänka på er själv och ta någon helg då och då på ett spa eller åka skidor en långweekend, ingen som tackar en om man går i väggen.

Lycka till!
Tack för omtanken! Det är lätt att glömma bort sig själv och familjen i allt byggande😊
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
B borjeblue skrev:
Ska snart bygga har tänkt att sätta flexit klimatvärmepump, borra och köra frikyla och förvärma tilluft till ventilationen.
Aha, är det en allt-i-ett lösning för värme och ventilation? Är de effektiva?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Funderar lite på passagen som suger upp en hel del BOA, har ni försökt öka sovrummen och minska passagens yta?
Ja du har helt rätt, den äter mycket BOA och den har vi gått över flera gånger men kom väl fram till att den får vara så 😅

Idén på passagen kommer lite från vår tidigare lägenhet som hade en ca 11 m lång passage som dock bredde ut sig i faktiska rum under olika delar. Den kändes lite trång på vissa ställen så vi tänkte att om vi ska ha en ännu längre med bara vägg och dörrar så måste den vara bredare än det. Då fastnade vi lite för att den kan bli en rätt häftig lösning med lite bredare passage, om slutet är en enda stor glasvägg likt den tidigare lägenheten som hade helglasade balkongdörrar i vardera ände. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jag skulle säga att det är värt varenda krona.

Iom att det görs på ett automatiserat sätt.
Sant, har inte räknat ut skillnaden i pris ännu men tror inte det rör sig om många tusenlappar för allt. Blir ju någon kilometer som ska strykas annars 🤓
 
W waldemarrr skrev:
Sant, har inte räknat ut skillnaden i pris ännu men tror inte det rör sig om många tusenlappar för allt. Blir ju någon kilometer som ska strykas annars 🤓
Järnvitriol stryker man väl inte? Man doppar väl panelbrädan i ett bad sen klart.
 
  • Gilla
waldemarrr
  • Laddar…
Grundarbete - Garage

Grunden består av:
- 300 mm höga kantelement
- 2 x 100 mm cellplast
- 8150 armeringsnät underkant
- 6150 armeringsnät överkant runt vot
- Strax över 100 st B-byglar som sticker upp för framtida fästning av garageväggar
- ca 30-50 mm Makadam 4-8 mm
- >200 mm Makadam 16-32 mm
- N2 markduk

Vi insåg att det var svårt att få en bra jämn yta av att bara skrapa med skopa och platta till med befintliga jordmassor. Större stenar som rev upp drog med sig annat och allt jobb blev lite förgäves (exempel på när erfarenhet hade besparat en någon timme iaf).
Vi såg till att inga större stentoppar stack upp och hade runt i alla fall runt +-10 cm på schaktbotten (om det är rätt användning av ordet) innan vi la ut lite bergskross 0-90 för att få jämnare. Vidare la vi ut N2 markduk och 20 cm makadam 16-32 mm, något över vad minimum skulle vara enligt grundkonstruktionsritning.
Vad jag förstått det som så hade vi inte riktigt behövt ha den typ av bärlager för markförhållanden med morän och stenar är bra men vi gjorde som vi fått ritning på.
Bärlagret packades med en 50-60 kg vibb men med 16-32 så händer det inte speciellt mycket i höjdled vid packning, i alla fall inte vad vi kunde mäta. Efter att ha gått några vändor med den så stakade vi ut huset med snöre och träprofiler vi skruvat ihop och slagit ned i bärlagret.

Inför detta moment hade vi köpt en rotationslaser, stativ och mätstav för cirka 10 000 kr. Vi hade tidigare under sommaren mätt med vanlig krysslaser men det innebar också att vi bara kunde mäta när det var mörkt ute, vilket är rätt sent tidig sommar. Ofta behöver man mäta lite då och då under dagen så vi testade att hyra en rotationslaser och den var behjälplig men det kostade cirka 800 kr för ett dygn.
Man tjänar snabbt ihop till att köpa en istället, allra helst när man går ihop några och köper tillsammans.

Dränering
Jag är osäker på i vilken ordning man bör/brukar göra dräneringen men vi gjorde det efter att bärlagret var utsatt men inte helt färdigt. Högsta punkten togs ut och en spolbrunn sattes där, i vårt fall var det i sydvästra hörnet då en dag- och dräneringsbrunn skulle stå i nordöstra hörnet för att sen ledas ut i stenkista och vidare ut i diket.
Enligt grundritning ska högsta vattengången, vilket är botten på dräneringsröret, vara minst 10 cm under underkant kantelement och sen med minimumfall på 1 cm per 2 meter samt en viss bit ut från kantelementet. Det var bara att gräva lite, mäta och återfylla röret meter för meter till fallet var bra.
Brunnen kommer inte sättas ned i detta skede så vi lämnar änden i nordöstra hörnet öppet för ett senare tillfälle.

Dagvatten
Vi kommer att ordna detta senare efter att garageväggarna blivit gjutna och ha två stuprör i bakre delen av garaget. Dessa är planerade att ledas gemensamt längs den norra långsidan av garaget till den tilltänkta brunnen.

Finare bärlager
När vi hade runt +-2 cm och inte fick till det att få fint, pga makadam 16-32 inte är så enkelt att få bättre nogrannhet på 😅 Jag trodde jag var lite smart som skulle göra det enkelt för mig själv att inte ta makadam 4-8 mm som topplager som grundritningen föreslog, varför jag nu trodde det. Efter att ha vibbat, krattat upp, skyfflat, mätt och vibbat igen i ca 5h utan att det blev så mycket bättre slog det mig att det kanske fanns ett syfte varför man vill ha makadam 4-8 för finlir 😂 Jävlar vad jag var irriterad och en smula uppgiven när jag kom hem sent den kvällen. Nästa dag hämtades 15 ton 4-8 och allt var frid och fröjd, ungefär.
Jag började med att sätta ut en ram av 4-8 för kantelementen, vibbade och sen spred vi ut i mitten lite mindre noggrant.

Utsättning av grunden
Det blev en liten fördröjning på någon dag innan jag kunde sätta ut kantelementen då jag förhandlade pris med flera leverantörer som drog ut på tiden men inte för att inte fanns andra saker att göra. Fällde några träd, kvistade , rensade bort lite stubbar och flyttade jordmassor uppe på platån en dag eller två.

Jag hämtade ut kantelementen började sätta ut dessa med hjälp av snöret, kryssmätte och det verkade stämma med några millimetrars fel. Ena hörnet hade en differens på 3 mm och det andra krysset 5 eller 6 mm, jag tolkade som att det var ok så jag fortsatte med första lagret cellplast. Jag sparade en rad, som ändå skulle kapas, för att kunna gå med avloppet från den utslagsbacken som skulle finnas i garaget.
Eftersom jag inte hade helt bestämt hur avloppet skulle se ut så fick jag sätta mig på kvällen med VVS Teknikhandbok som jag fått låna av en vän. Skrev inköpslista som jag inhandlade nästa dag.
Att gräva för avlopp i packad makadam 16-32 i regn är rätt segt måste jag säga men det gick vägen. Avloppet går ut på norra långsidan i väntan på att anslutas med avloppet från huset sen.

Andra lagret cellplast på och den enda väggen ritade ut med sprayburk innan vi la ut rörhållarskenorna som fästes i cellplasten. Byggde ihop en rätt dålig hållare för slangen men den dög när man var två personer.
Golvvärmen var inga problem att lägga ut, det enda var väl att en bättre rigg för linda upp rullen hade varit att föredra.

Gjöt in en 3 m lång avdunstningsränna positionerad mellan de två tilltänka garageplatserna. Komiskt nog kostade rännan 500 kr medan material för att gjuta fast och gjutform runt 1000 kr 😆

8150 armeringsnäten väger en del och gick inte att bära på två personer utan att skrapa i marken under, vilket vi inte vågade göra för risken att riva upp golvvärmen. Det var inte så mycket enklare på tre personer heller faktiskt så vi tog till stora grävaren för att lyfta ut dessa istället. Problemet var att vi bara kunde åka längs södra långsidan, upp för backen men då kunde vi jobba oss från långsida till långsida.
Näten ute och alla B-byglar utplacerade så var det dags för att naja armering.
Jag köpte ett klassiskt najverktyg och en drillaparat, eller två, för den första gick sönder innan vi ens hann börja och första butiken hade stängt för dagen. Drillmaskinen är helt ok men man drar lätt sönder najöglorna. Fördelen med drillmaskinen var främst vid trängre utrymmen, t ex när B-byglarna skulle najas fast för uppsticken.

När vi var klara började vi bygga gjutform för att stabilisera vägen upp mot platån närmare garaget, som är tänkt att kunna gjutas med spillbetong från garageplattan. Vi slog ned 3 st ca 90 mm järnrör någon meter i marken med kanske 1-1,5 meters mellanrum. Det är tänkt att armeringsnät och järn ska kunna fästas i denna. Formplywood med reglar på baksidan gjordes i ordning och dessa ställdes upp med hjälp av jordankare och träreglar. Det måste till mer stagning men det är inte gjort än.

Senare kom en annan snäll vän med rätt kort varsel och kopplade på fördelaren, som fästes på en träregel uppstagad med armeringsjärn. Vi trycktestade och allt såg ok ut.
Vi trodde nämligen att vi skulle kunna gjuta dagen efter för kommande vecka skulle regna väldigt mycket, men så blev det inte.

Återfyllning av material runt kantelementen var rätt jobbigt när man inte kunde utnyttja grävarna fullt ut, ena kortsidan och ena långsidan fick köras med skottkärra på en planka.

Värt att noteras; kulvert, tappvatten och el kommer gå igenom väggen. Jag ansåg att det var enklare att göra så när väggarna ska gjutas och vi ska återfylla 2 meter istället för att dra det under. Finns nog någon nackdel med det men när beslutet togs kändes det bra 🤓

Kostnader
- ca 9 000 kr för dränering, dagvatten, brunn och avlopp (överkant, har material kvar till senare del av projektet)
- 1500 kr avdunstningsränna och betong
- 43 000 kr gjutform grundplatta inklusive armering
- 17 000 kr golvvärme (råkade ta med styrenheter här, vilket fördyrar i onödan)
- ca 25 000 kr för grus och markduk (inkluderat uppfart från vägen som nu är cirka 12 m bred, varav 8 m nytt sen tidigare)
 
  • Grävmaskin vid byggarbetsplats med betongfundament, skog i bakgrunden, rör och konstruktionsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning för byggnation med armeringsjärn, värmerör, byggmaterial, maskiner, skog och fält i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning för byggnad, armeringsjärn och värmeslingor på grus, skogsbakgrund, blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats utomhus med grävmaskin, arbetare, förstärkningsnät och konstruktionsmaterial för grundläggning. Lantlig bakgrund med träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med blött, upptrampat gräs, jordhögar, träd i bakgrunden och grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående byggprojekt med synlig golvvärmeinstallation och rörspole framför en jordhög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsgolv med armeringsjärn, svetsmaskin och svetsbord, indikerar metallarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats i skymningen, grundkonstruktion, grus, skogsbakgrund, molnig himmel, övergivet byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grus, lastbil, utsattsutrustning, skogsbakgrund, tillfällig träkonstruktion, jordhög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för byggnad, grävmaskin speglad, skog, grus, geomätutrustning, soligt väder, byggnadsarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning av anläggning eller bygge, grus, svart markduk, skogsbakgrund, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingen101 och 8 till
  • Laddar…
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Järnvitriol stryker man väl inte? Man doppar väl panelbrädan i ett bad sen klart.
Jag vet inte vad man borde göra men jag har sett och läst mig till att man ska/kan stryka på det så det var det vi tänkte göra, förutsatt att vi inte kör med ett lager från leverantör istället :)
 
W waldemarrr skrev:
Jag vet inte vad man borde göra men jag har sett och läst mig till att man ska/kan stryka på det så det var det vi tänkte göra, förutsatt att vi inte kör med ett lager från leverantör istället :)
En god tanke är att vänta något år efter att fasaden är uppe med att gjuta eller bygga trall. Fasaden kommer släppa lite järnvitriol och det finns risk att det då blir ett svart streck runt hela huset.
 
  • Gilla
waldemarrr och 1 till
  • Laddar…
Järnvitriol kan du lägga på med en pumpspruta typ Gloria. Sen pensla om du vill. Jag hade nog tom behandlat dom helt färdigt innan uppsättning för att slippa slabbet med det sen
 
  • Gilla
waldemarrr och 1 till
  • Laddar…
W waldemarrr skrev:
Lite funderingar jag har är om man på någotvis får "dubbel" kyleffekt med ett kylbatteri på FTX och dessa konvektorer direkt mot bergvärmen? Är inte helt påläst på detta än då vi bestämde oss för bergvärme för några veckor sen från att varit insöade på LVVP och AC 😅
Vilket roligt och spännande projekt! Påminner väldigt mycket om vårt projekt, nästan så man skulle tro att vi inspirerat. 😎

Att köra kyla på FTX-aggregatet också är väldigt trevligt då det håller ner temperaturen på tilluften och ger en viss kylande verkan, så att hela huset blir en aning svalare och inte bara de rum ni har FLK i. Duger säkert som enda kyla under en del av säsongen.
Dock brukar det bli rätt dyrt ändå. Jag skulle tro på 10-15000 kr bara för batteri, ventiler och rör, och sen måste ni kondensisolera alla tilluftskanaler vilket också är en betydande kostnad. Dessutom blir det extra tryckfall för aggregatet vilket innebär högre driftskostnader hela tiden, oavsett om kyla behövs eller inte.

När vi badade vår panel i järnvitriol och sen travade den luftigt ett tag innan montage så fick en del av brädorna "streck" på sig från där ströläkten låg. Det jämnar nog ut sig med tiden, men det är lite irriterande.
 
  • Gilla
waldemarrr
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Vilket roligt och spännande projekt! Påminner väldigt mycket om vårt projekt, nästan så man skulle tro att vi inspirerat. 😎

Att köra kyla på FTX-aggregatet också är väldigt trevligt då det håller ner temperaturen på tilluften och ger en viss kylande verkan, så att hela huset blir en aning svalare och inte bara de rum ni har FLK i. Duger säkert som enda kyla under en del av säsongen.
Dock brukar det bli rätt dyrt ändå. Jag skulle tro på 10-15000 kr bara för batteri, ventiler och rör, och sen måste ni kondensisolera alla tilluftskanaler vilket också är en betydande kostnad. Dessutom blir det extra tryckfall för aggregatet vilket innebär högre driftskostnader hela tiden, oavsett om kyla behövs eller inte.

När vi badade vår panel i järnvitriol och sen travade den luftigt ett tag innan montage så fick en del av brädorna "streck" på sig från där ströläkten låg. Det jämnar nog ut sig med tiden, men det är lite irriterande.
Tack!
Ja bland annat faktiskt 😀 Det finns ett gäng forumstrådar som jag följt och läst genom åren men att bygga själv har funnits där väldigt länge :)

Bra input, tack! Pratar vi stora ökningar i driftkostnader?
Förstår att det är svårt att uppskatta men tänker om man skulle våga sig på en gissning.

Förstår jag dig rätt om att efter ni badade er panel så hade ni ströläkt på sidan som är utåt på panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.