23 836 läst · 52 svar
24k läst
52 svar
Projekt: Enplansvilla anno 1982 skall få sig en välbehövlig uppdatering!
Sjukt snyggt jobbat. Snyggt och designigt, men med balans och känsla.
Kan du berätta lite mer om hur ni gjorde takhöjningen? Bytte ni alla takstolar? Eller byggde om dem?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 964 inlägg
Självklart!N nyss ny husägare skrev:
Innan vi fick tillgång till huset lät den förra ägaren mig krypa upp på vinden för att mäta upp de befintliga takstolarna. Ritningen jag gjorde skickade jag till flera takstolsfabriker och valde tillsist en lokal, som justerade dem baserat på vårt lastfall. Allt mycket smidigt och bra!
Vi bytte 6 av 14 takstolar men det slutade med 7 för att det blev bättre med övergången. Vi bokade en kranbil för montaget och jag och svärfar satte fast dem innan råsponten kom på (vi återanvände den gamla som va i bra skick).
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 964 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 964 inlägg
Som man ser så var hela taket av, men detta var sommaren 2018 och sol i överflöd. Att lägga om taket den sommaren var något av det varmaste jag gjort...
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 964 inlägg
De gamla takstolarna sågade jag ner en & en på plats, det gick ganska smidigt. Eftersom vi kortat ner takutsprånget så var jag tvungen att anpassa de övriga som satt kvar, även det på plats. Det trodde jag skulle bli ganska omständigt med förstärkningar etc, men vi hade tur och det blev ganska enkelt.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 964 inlägg
Haha, jo lite saker har vi hört efteråt men mest positivt. De förra ägarna var inte speciellt diskreta om man säger så, vi har därför trots projektet varit en frisk fläkt i kvarteret (enligt mig själv ).H H-Thomasson skrev:
Men vi passar oss för att klaga på hur andras tomter ser ut med tanke på att vår var täckt med både virke, takpannor och isolering under en hel sommar!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 964 inlägg
Ytterliggare en härlig bild från bygget, denna på Operation Burspråk (eller som sambon sa ”Var fan ska vi sova inatt?”)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lägg upp bilder på projektet på ”Gör Det Själv”s hemsida så är du med och kan vinna verktyg för 50’000 kronor. Du lär komma långt, vilket jäkla bra jobb!
Vi planerar för braskamin likt den ni har. Funderar på er placering, hur nära matbordet är den? Blir det inte för varmt?
Vi tänkte något liknande men blev avrådda pga. strålningsvärmen till de som sitter vid matbordet.
Vi tänkte något liknande men blev avrådda pga. strålningsvärmen till de som sitter vid matbordet.