Med den här prognosen för Umeå så väntar jag.
10-dygns väderprognos för Umeå med temperatur, nederbörd och vindinformation för dagarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Protte

Jo visst är det ju en chansning :)
Men tinar det o pressenningen är tät så fryser det väl på igen tänkte jag :)

Blev åkning i förrgår men nu plus igen....
Isen smälter o nu ser jag att pressenningen jag valde ej är vattentät.
Blir att byta pressvisningen eller fylla upp den när det är minusgrader. Learning by doing :)

• Gilla
wellbring
  • Laddar…
Pressvisningen får du ha senare vid stabilare väder.
Här regnade det igår, sedan kom det snö......
Får vänta med spolandet ett tag till.

Protte

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Stolpar o hörnbrädor på plats. Passade på när det nu tinat för andra gången :)
Men det verkar bli kallt till jul.
Bara hoppas att isen ej spräcker skarvarna i sargen. Lite orolig för det.

• Utomhus konstgjord isbana med stolpar och hörnbrädor omgiven av bostadshus.
    Skapa konto
T
Ser ju fint ut det där.
Köp en vit presenning och tejpa blå och röda streck som en hockeybana så lyser det igenom isen.
Du kan väl skruva ett större vinkeljärn på utsidan som extra stöd.

Har varit sugen men vi har inte vintrar längre som motiverar kostnaden.
Behöver knappt vintersäkra pool och växter längre då det aldrig blir några minusgrader som förr.
Snart kan vi odla palmer på friland i södra Sverige.

• Gilla
Daniel-trädfällare
  • Laddar…
Förra veckan (30/12) var det äntligen ispremiär för hela kvarterslaget :)
Målet är nått. Jag hoppades på minst ett ispass o just nu är vi uppe i 13
Isen håller förvånansvärt bra. Trodde jag skulle behöva spola varje vecka men skottar man av, skrapar o sopar så håller det länge.
Nån liten grop pga luftbubbla som jag behöver åtgärda nästa spolning men annars funkar det fint.
Visst vore det kul med en hög sarg men då blir budgeten nått helt annat...
Just nu är det 1100kr i plank(220x45), 600kr för pressenning å 170kr för stolparna till nätet.
En granne hade ett nät över så det blev billigt. :)

• Kvarterslag spelar ishockey på bakgårdens hemmagjorda isrink under kvällsbelysning.
    Skapa konto
  • Kvarterslag spelar ishockey på en hemmagjord isrink i kvällsbelysning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Pressenningen var tät förresten. Hade slarvat när vi vek ihop den så när det frös så för ett veck ut o läkte vatten. Men det blev för annat bra. Det läckaget höll nivån precis var jag ville ha den. Om det ej hade läckt där så hade rinken svämmat över. Tur i oturen kan man säga :)

• Gilla
ericbergstrom23
  • Laddar…
Är inne på mitt andra år. Köpte vit press på byggmax. Byggde ram/sarg av överblivet virke. Sen la jag pressen innanför ramen.
Har haft mycket blötsnö och provade att packa första snön och spolade på det, blev inte jättebra. Fick vattna ganska mycket innan det blev bra. Men nu börjar det bli bra. Ska ut och spola strax. -10 grader.

• Hembyggd isbana med träram och vit presenning på en snötäckt trädgård, hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hemmagjord isbana med upphöjda kanter av trä och plast i en snöig trädgård, skottkärra och snöskyffel syns.
    Skapa konto
  • Isbana byggd av vit press och överblivet virke utanför ett hus på kvällen.
    Skapa konto
  • Gilla
Rostig_9000i_-88 och 1 till
  • Laddar…
Fina rinkar ni har.
Vi har äntligen begåvats med vinter i Skåne och isen på vår sjö är ca 20cm. Tyvärr kom det blötsnö på isen som frös fast så ytan är allt annat än blank.
Som det ser ut kommer vi ha vinter de kommande veckorna och jag vill gärna få till en bra yta på isen. Jag har några funderingar själv men ni har mer erfarenhet så jag vill gärna ha tips. Kanske @prototypen kan hjälpa mig:D

Snö är som kex, bara suger åt sig. Försök skrapa bort så mycket du bara orkar sedan är det vattna vattna vattna.
Jag har genom åren lärt mig att varje litet snöfall måste plogas bort så underlaget fryser och att det går mycket fortare att få till en åkbar is.

Protte

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Det är skrapat och ”rent”. Antar att man bör sopa också.
Funkar det att ta vatten ur sjön och lägga på några mm och sen dra filt över ytan? Har sett detta tips och tänker att det borde fungera.

Filt är inte nödvändigt och om du ändå gör det så ska du vattna och dra filt samtidigt.
Spola och sedan dra filt så har du bara sönder det lilla som frusit.

Har du vatten från sjön så är det ”gratis”, hoppas du har pump med bra flöde så hinner vattnet flyta ut innan det fryser.
Spola längs kortsidan fram och tillbaka, när vattnet rinner mot dina fötter så retirera en bit till du kommer till andra kortsidan.
Någon hade någon sorts munstycke på slangen, hindrar bara vattenflödet.

Protte

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Okej, tack!
Har en pump med tvåtumsslang så flödet är riktigt bra. Hoppas jag kan få spolat innan nästa helg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.