Hej på er.

Jag tänker bygga mig en isbana i höst och tänker försöka dela med mig av tankar, funderingar och bilder här. Tar tacksamt emot tips från er.

Har sökt runt på forumet men ej hittat liknande projekt.

Jag har köpt in en presenning från jula på 180g/m2. 6.61x11.61m. Jag hoppas den är vattentät. Tyvärr är den blå men den får duga för detta första försök :)

Jag skall planera ut en yta på ca 5.5x11m och försöka få den I våg så gott det går, främst för att spara vatten och att sargen blir låg...

Jag tänker lägga ut pressenningen först och sedan bygga en sarg med 45x220 tryckade reglar. Sedan vika upp pressenningen på utsidan.

För att fästa pressenningen så blir det antingen att lägga en ribba på ovansidan regeln eller prova använda de här knapparna som finns som man fäster ögglor i. Ej bestämt detta ännu.

När sedan minusgraderna närmar sig så tänkte jag fylla upp 5-7cm som får frysa till ordentligt. Tjockleken beror på hur väl jag får till planeringen av ytan :)

Tankar o funderingar?

Någon som provat på nått liknande? :)

Kommer bilder så småningom.

Bor i Örnsköldsvik.

Är själv uppväxt utanför Nordmaling;) (typ 6 mil från TS)

När vi var små spolade vi helt enkelt isbana på en gräsplätt. Det flöt ut och fyllde snart ut alla "ojämnheter". Särskilt om man sen spolade lite extra någon gång när det inte var så kallt. Så jag tror inte du behöver jämna till vidare mycket eller någon presenning om marken är lite frusen. Gick ganska snabbt att spola upp en is så tycks inte minnas att det ska ha gått särskilt mycket vatten.

Sarg hade vi på sin höjd en liggande 2"x4" på högkant, resten bestod av snödrivorna som blev då man skottade.

Var väldigt enkelt och oproblematiskt för oss som barn 5-15år så det är nog mest bara att välja ut en lämplig plats, vänta in lite kyla och sen börja spola helt enkelt. (Kom ihåg att ta in slangen mellan gångerna. Vi lade den i källaren)

Då har du fått till en vettig is på ett par dagar/kvällar utan större ansträngning. Sen kan du bygga en enkel sarg som står ovanpå isen och tar stöd mot snödrivorna. (Då går den att flytta då du skottar t ex)

• Gilla
Daniel-trädfällare
  • Laddar…
Tjena. Låter ju kul:)

Vill använda pressenningen pga fördelen vid töväder. Smälter allt så ligger det kvar o fryser vid minus igen samt få ett ordentligt kylbatteri:)

Jag använde 45x45 med press över, valde den planaste delen av gräsmattan (vilken inte är plan alls) och spolade. Lite spickor där isen var tunnast (1-2cm) och låg på mossa. Spolade lite extra efter varje töa för att få snöfri, blank och fin is igen.

Som skåning förstår jag absolut ingenting i denna tråd :crysmile: minusgrader? Snö?

• Gilla
  • Haha
Sandersson89 och 2 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Som skåning förstår jag absolut ingenting i denna tråd :crysmile: minusgrader? Snö?
Förstår du någonting på hela forumet? :rofl:

• Gilla
Anton30 och 2 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Förstår du någonting på hela forumet? :rofl:
Nä, det förstås :cool::crysmile:

Alla bygger så konstiga hus... inga korsvirkeshus nånstans

• Haha
pennybridge
  • Laddar…
Jag har skött byns isbana i 20 år så lite erfarenhet har jag.
Allra allra viktigast är att det är vågrätt där du börjar. Är det plant behövs ingen pressening. Jag har fördelen att det är skog runtom och isen töar inte bort så lätt. Det är blåst som är värst för isen
Mitten på december börjar det bli kallt, kommer det snö så röj bort snön då fryser marken bättre.
Mitt mål är att det ska finnas åkbar is på julafton och man får hålla koll på väderleken och spola på några millimeter när det är minus. Att spola på tjocka lager har jag dålig erfarenhet av, det blir spänningar i isen som spricker. Julaftonsis har jag lyckats med 18 ggr av 20 men det är helt beroende av vädret.

Töväder är inte så farlig, ytan tinar och sedan fryser det och är typ nyspolat.
Isen brukar hålla över sportlovet vecka 10, men då brukar intresset svalnat.

Hur har du tänkt med snöröjning, mina 2600 kvadratmeter är det bara traktor som gäller, sedan behöver du en isskrapa också för att få bort det där sista lilla snön och tro inte man kan vattna bort snön.

Spola aldrig när det snöar det minsta lilla.

Det var väl grunderna.

Protte

• Gilla
T.. och 1 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Nä, det förstås :cool::crysmile:

Alla bygger så konstiga hus... inga korsvirkeshus nånstans
Du får starta ett eget forum,
”Bygga korsvirkeshus.se”

Protte

• Gilla
polarsson
  • Laddar…
Börjat plana ut nu. Hyrde en mini hjullastare men det va alldeles för svag. Blir grävare till veckan :)

• Jordyta som påbörjat jämnas ut med spår av hjullastare i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går sakta framåt :)
Planerat klart nu och byggt ramen samt draht fast pressenningen.
Nu håller jag på att fylla upp.
Tyvärr ser det ut som jag har en läcka men hoppas att det är kranvattnet som tinar den frusna jorden som är under pressenningen...
Vad tror ni?

• Ramen till ett pågående byggprojekt täckt med en blå presenning över frusen mark.
    Skapa konto
  • Grävmaskin på en lerig byggarbetsplats med synlig vattenansamling och hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Byggd träram med blå presenning som fylls med vatten, potentiell läcka synlig.
    Skapa konto
  • Byggprojekt med nyligen uppsatt blå presenning och möjlig läcka på frusen mark.
    Skapa konto
Redigerat:
Optimist, det är bara november, var glad om det kommer stadigvarande kyla dagarna innan jul.
Med 20 års erfarenhet är det inte lönt att tänka på is förrän 15 16 december, då får börja kolla vädret.
Har lyckats få åkbar is till julafton utom 2 år.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.