fina proportioner

En liten uppdatering, lådan som är med på bilderna har hittills varit en "fejkfront" då jag fick för mig att handsinka en låda. Med en massa andra projekt emellan så kan tiden lätt springa iväg märker jag... ;)

Nu är i alla fall lådan klar, det blev några övninsfogar innan jag gav mig på själva lådan men det känns som att mer övning behövs. Tillverkade några mallar för att kunna handsåga i rätt vinkel och det visade sig vara en ganska bra metod. Det var dock fortfarande lite besvärligt att såga ur materialet helt snyggt.

Snickeriverktyg och hemmagjorda mallar på arbetsbänk för att tillverka en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg och trädetalj i en snickarverkstad med markerade såglinjer för att tillverka en låda.
Skapa konto

Ask är extremt hårt och det var rätt svårt att huga rent med stämjärn utan att dela träfibrerna, använde både stämjärn och brytbladskniv för att få rena linjer.

Hantverksarbete med handsågade lådfogar och snickeriverktyg på verkstadsbord.
Skapa konto

Blev lite inspirerad av Ola C och hans smyckeskrin och valde att göra ett fräst spår i sidan och låta lådorna hänga på en glidskena av teak. Detta för att slippa använda expansionsbeslag. Lådan blev sedan oljad och "fejkfronten" fäst.

Öppen handtillverkad trädlåda under en bänkskiva i kök, med kaklad golv i bakgrunden.
Skapa konto

Botten på lådan kommer nog att få en ljusgrå filtbotten så jag slipper se min taskiga bookmatch. ;)

• Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat :) , tycker botten ser bra ut, filten brukar jag ha för att dölja en plywoodbotten, den där är ju massiv o snygg..,

Fast fibrerna går på fel håll om botten är massiv. Normalt vill man ha dom på andra hållet så breddrörelserna inte trycker isär lådan. Beror såklart på hur botten är infäst om detta är ett problem eller inte.

Tycker du ska köpa japansåg med rygg eller ex en veritas dovetailsaw, den där tingesten är inte lättaste sågen att finlira med.

...och ju hårdare trä faktiskt desto enklare att få fina skarpa linjer. :)

Tack för tipsen, typiskt sånt här som man inte har någon koll på. Vände panelen som jag tyckte det blev snyggast. ;)
Det är dock en hel del rörelsemån i spåret så jag hoppas att det du beskriver inte händer.

En japanryggsåg samt lite roligare (och mindre) stämjärn har hittat hem i verkstaden redan efter tidigare tips från dig - återstår att göra fler lådor. Det kändes svårt att få stämjärnen att skära bra i asken men det beror nog på teknik och skärpning i någon fin kombination...

badtastex skrev:
[...] Tillverkade några mallar för att kunna handsåga i rätt vinkel och det visade sig vara en ganska bra metod. Det var dock fortfarande lite besvärligt att såga ur materialet helt snyggt.

[bild]

[...]
Jag har nyligen långsamt bläddrat igenom tråden "Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?" för att titta på alla fina bilder, och kom just idag till det här inlägget från december:

badtastex skrev:
Här är det handarbete för fullt, försöker öva upp mig inför den riktiga lådan och nu gör jag en i samma storlek som genrep.

[bild]

Det känns som att fogarna börjar bli tighta och fina nu efter 10-12 fogar, det är sannerligen inte helt lätt. ;)

Jag blev lite förvirrad en stund...

Tack! Har förvirringen släppt? ;)
Jag gjorde ett tag en fog då och då på spillbitar för att öva upp mig inför den riktiga lådan men det känns som att det behövs ännu fler.

@badtastex Vilken fin möbel du byggt!

Jag tänkte börja göra en liknande möbel och jag har en kanske lite konstig fråga... men luckorna, vad är det som tar emot dom så dom inte stängs in i stommen? Dvs när man stänger dom så finns det väl inget som stoppar den, förutom möjligtvis gångjärnet, men det borde bli lite hävstångsproblem?

Gick det att förstå frågan? :)

Tack @SimonZ

Luckan/dörren på högskåpet stoppas av hyllorna, hade tänkt sätta dit en magnet men det funkar utan just nu. Dubbeldörrarna under vasken har magneter och ett plåtbleck som sitter skruvat på insidan av stommen håller i/emot dem. Det lilla skåpet under lådan kunde åka in i skåpet men där satte jag ett ”ball catch” lås.

På senare tid har jag dock gjort så att golvet i stommen inte är helt jämt med själva fronten - det gör att dörrarna får ett naturligt stopp där även om man inte har någon hylla. I kombination med moderna gångjärn så behövs inga magneter eller andra tillägg. Medlemmen @nanowire hade nyligen en fin bild på detta från hans köksskåp.

Lycka till!

B badtastex skrev:
Tack @SimonZ
På senare tid har jag dock gjort så att golvet i stommen inte är helt jämt med själva fronten - det gör att dörrarna får ett naturligt stopp där även om man inte har någon hylla. I kombination med moderna gångjärn så behövs inga magneter eller andra tillägg. Medlemmen @nanowire hade nyligen en fin bild på detta från hans köksskåp.
Tack! Jag gör liknande som sagt, men låter sidorna i stället för botten agera stopp. Enda gången det inte funkar är vid dubbeldörr utan hylla men då går det ju att lösa med någon form av stopp/catch på mitten istället.

Tack för svaren! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.