Microkatten skrev:
Är det alltså profilen till vänster och kontraprofilen till höger i den nedre raden i lådan du använt? Fäster du spegeln i ramen eller låter du den ligga löst i spåret, ev med ngn kil för att undvika skrammel? Om du inte har upphöjd spegel så måste spegeln vara ganska tunn plywood - 6 mm?

Vad var problemet med fogningen av luckramen - du nämnde att du gjorde en släde till ändträ-fräsningen? Jag körde utan släde i min fönstertråd och tyckte det fungerade bra.
Det stämmer bra, det känns som att det kommer att bli väldigt lite användning av övriga stål i det här kitet men priset är väldigt lågt (~70£) och den upplevda kvaliteten är mycket hög.

Den plywood jag köpt (~6.5mm) passade väldigt bra i spåret och efter målning så finns det inget glapp kvar. Jag kommer dessutom att måla dörrarna även efter ihopsättning så det blir ju färg i den fogen också.

Provade en del utan släde först och då tingade jag bara fast ämnet mot en offerbit, fick då problem med att inte hela biten låg emot bordet varvid det blev en skev infästning. Det gick att rädda med lite slipning men då blir ju dörrarna olika tjocka vilket syns när man sätter dem i ramen. Med släden kan jag tvinga både nerot och in mot offerbiten samtidigt. Det känns också lättare att trycka igenom släden ed jämn och fin hastighet.
 
Det är väl detaljerna som gör det? Här är en bild på de gångjärn och knoppar som kommer att sitta på kommoden ihop med lite krokar som kommer att användas i resten av badrummet. Jag gillar egentligen mässing men när man började titta på blandare och annat till badrummet insåg man snabbt att det fanns ett ganska saftigt "mässingspålägg" så det fick bli kromade blandare och därmed måste ju andra metallföremål i rummet hänga med känns det som.

Gångjärn, knoppar och krokar för badrumsmöbler mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllplanen till högskåpet och kommoden blir förstås också i plywood och för att slippa den tråkiga kanten och förstärka hyllplanet så limmar jag en liten list längs med ena kanten. Fäster denna med domino så att jag kan få till en liten kant på båda sidor - på så sätt är jag säker på att det går att fräsa och slipa listen precis jämn mot resten av hyllplanet.

Plywoodskivor fastspända med klämmor på verkstadsbänk under förberedelse för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så lite bilder på det tråkiga målningsarbetet, den mörka färgen (Askgrå/S8000-N) som kommer från en detalj i golvet, kombinerat med en vanlig vit grundfärg gör att det går åt åtminstone en extra strykning. Jag använder roller och efterdrar med moddlare vilket funkar fint och ger lite struktur i ytan. De trädetaljer som är gjorda av ask får en väldigt fin ådring som framträder trots den mörka täckfärgen.

Luckorna är som sagt ännu tråkigare att måla då det krävs sex strykningar för att få en färdig yta, här är tågordningen som jag använt.

1. Grundfärg spegel (1)
2. Täckfärg spegel (2)
3. Limma ihop luckan
4. Såga till ram för rätt glipa runt om och fräs ut för gångjärn.
4. Maskera spegel
5. Grundfärg ram (3)
6. Täckfärg ram + spegel (4)
7. Täckfärg ram + spegel (5)
6. Täckfärg ram + spegel (6)

Men utseendet blir som jag tänkt mig och ramen får en väldigt fin yta så det får vara värt det!

Ny målad kommodlucka i askgrå färg med synlig ådring och struktur på en arbetsbänk med målarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Halvfärdig kommod i plywood målad i askgrå med utskärningar för gångjärn och krokar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saxpy och 7 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Det är väl detaljerna som gör det?

Och så lite bilder på det tråkiga målningsarbetet, den mörka färgen (Askgrå/S8000-N) som kommer från en detalj i golvet, kombinerat med en vanlig vit grundfärg gör att det går åt åtminstone en extra strykning. Jag använder roller och efterdrar med moddlare vilket funkar fint och ger lite struktur i ytan. De trädetaljer som är gjorda av ask får en väldigt fin ådring som framträder trots den mörka täckfärgen.

Luckorna är som sagt ännu tråkigare att måla då det krävs sex strykningar för att få en färdig yta, här är tågordningen som jag använt.

1. Grundfärg spegel (1)
2. Täckfärg spegel (2)
3. Limma ihop luckan
4. Såga till ram för rätt glipa runt om och fräs ut för gångjärn.
4. Maskera spegel
5. Grundfärg ram (3)
6. Täckfärg ram + spegel (4)
7. Täckfärg ram + spegel (5)
6. Täckfärg ram + spegel (6)

Men utseendet blir som jag tänkt mig och ramen får en väldigt fin yta så det får vara värt det!
Snyggt! Gillar att du bemödar dig att få penselstruktur isf att spruta, det ger en mer levande yta som jag tror kommer till sin rätt här.
 
Tack!

Jo det känns mer rätt med penselmålad yta på möbler i den här stilen, samtidigt vill man ju inte hålla på och måla för evigt. Det känns också som att metoden med roller + moddlare minskar risken för fula rinningar runt kanter.
 
Nu är vi i princip framme vid nutid i projektet varvid takten på uppdateringarna sjunker och speglar mer takten i arbetet. ;)

Nu är de sista bitarna som skall målas grundade och spacklade. Bygger sockeln separat eftersom möblerna monterats ihop i badrummet, det är lite svårt att få allting tajt på det sättet men det känns som en rimlig kompromiss.

Utöver sockeln är det lådfronten och två bärare till hängare som skall sitta i badrummet som målas i samma kulör.

Grundade och spacklade badrumsinredningar på arbetsbänk, inklusive sockel och lådfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag fått lite tid att fortsätta med möblerna och när sockeln blivit monterad känns möbeln lite mer komplett.

Vi börjar med en gammal bild, det var ganska spännande när toppen till kommoden dök upp. Firman som gjorde håltagning och kantbearbetning var väldigt skeptiska till min ritning och det krävdes en hel del övertalning för att få dem att göra enligt ritningen. Samtidigt är ju inte skivan "inklämd" som den ju ofta blir i ett kök så risken att den inte skulle passa alls kändes liten men det är första gången vi köper en stenskiva och priset är ju ändå ganska högt.

Vitmarmorskiva och handfat för kommod, ouppvackt på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den firman som skötte badrumsrenoveringen fick montera in mina möbler och lägga stenskivan på plats så jag har inte direkt några installationsbilder från detta. Vi hade sedan kommoden och högskåpet ett antal veckor utan luckor och sockel monterad men nu är allt monterat - dock saknas en del inredning till framförallt kommoden.

Svart badrumsmöbel med marmorskiva och spegel, intill högskåp, på mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum med mönstrat golv, vit porslinshandfat på svart kommod, spegel och vägghängd toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis fylld hylla i ett öppet högskåp med röda och svarta handdukar, ovanför ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes finns en hel del plats kvar i högskåpet - vi får nog köpa lite mer handdukar... ;)

Och så en bild på medicinskåpet som jag har lagt upp här på forumet tidigare. Har tänkt att utrusta skåpet med ett lås efter kommentarer från forumet men det är tyvärr inte löst ännu...

Mörkgrått medicinskåp stängt och öppet, visar inredning och hygienartiklar i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 34 till
  • Laddar…
Microkatten
Våldsamt snyggt, dina möbler passar perfekt i det fina badrummet! (y) Ovanlig golv, men mycket tjusigt!
 
Tack så mycket!

Golvet är ett klinkergolv med marockanskinspirerat mönster, billigare och mer lättskött än ett golv med riktiga marockanska cementklinker. Det kändes som att vi var lite modiga när vi valde det men det finns ju plattor med en massa färg i samma serie så riktigt modigt var väl ändå inte valet... ;)
 
Fantastiskt skicklig!! Så fint det blev =)
 
Mycket snyggt!
 
Jag undrar varför du gjorde högskåpet grundare än de andra skåpen?

Jag skall själv bygga som du gjort, men inget toalett så högskåpet hamnar i hörnet.
Jag funderar på om skåpen "måste" vara lika djupa eller om jag kan låta högskåpet vara 10 cm djupare än de andra.
Har tänkt att det kanske ser konstigt ut...

(Är ingen finsnickare, så mina blir nog mer rustika i stilen...)
 
Mycket snyggt!

Vad använde du för att fräsa kanterna jämna med plywooden?
Syns skarvarna mellan ask och plywood efter målningen?
 
Väldigt snyggt. Vad är det för färg du använder? Jag hittade kulören längre upp, men inte typ av färg.
 
Stort tack för alla fina kommentarer!

haavard skrev:
Jag undrar varför du gjorde högskåpet grundare än de andra skåpen?

Jag skall själv bygga som du gjort, men inget toalett så högskåpet hamnar i hörnet.
Jag funderar på om skåpen "måste" vara lika djupa eller om jag kan låta högskåpet vara 10 cm djupare än de andra.
Har tänkt att det kanske ser konstigt ut...

(Är ingen finsnickare, så mina blir nog mer rustika i stilen...)
Anledningen är enbart estetisk, jag ville gärna ha ett nättare utseende på högskåpet och jag ville att stenskivan skulle gå ut framför. Ett tips är väl att rita upp som du tänkt dig i Sketchup eller Fusion så får du en känsla för hur det blir och kanske kan du visa någon mer som kan tycka till.


Skånelängan skrev:
Mycket snyggt!

Vad använde du för att fräsa kanterna jämna med plywooden?
Syns skarvarna mellan ask och plywood efter målningen?
Tack! På de flesta ställena så blev det minimalt med kant så där blev det enbart slipmaskin men på de ställen där jag behövde fräsa så använde jag ett mallstål med kullager längst ut. Det fungerar men det finns ju viss risk att man får märken i plywooden så att det blir slipning efteråt ändå.

Skarvarna syns inte som det ser ut nu, men det finns väl risk att det händer något över tid förstås. Satte ganska tätt med tvingar på delar som jag visste skulle synas efteråt och var lite mindre noga på andra ställen. Det gick åt att spackla lite på några ställen dock.


-RB- skrev:
Väldigt snyggt. Vad är det för färg du använder? Jag hittade kulören längre upp, men inte typ av färg.
Tack!

Färgen är Jotun Lady Supreme, gillade faktiskt den mer än Alcros variant (Servalac?) men det är ju inte direkt gratis med sådan färg.
 
Verkligen fint Badtastex!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.