108 235 läst · 347 svar
108k läst
347 svar
Projekt: att försöka snickra fönster
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Hmm, det sitter en bit metall ner i gamla främre knoppfästet, jag kan försöka borra och dra upp den med en grispitt om ni tror det är idé. Alternativt expoxy och göra en infill-modell av främre knoppen..
Men vore synd på rönnis fina knopp.
Eller ska jag skicka upp den till nano för bedömning?
Stålet är ett Eskilstuna/ EA berg och vid snabbtest dög det till att hyvla valnöt med iaf.
Stålet är ett Eskilstuna/ EA berg och vid snabbtest dög det till att hyvla valnöt med iaf.
Prova gärna med skruvurdragare/grispitt annars löser jag det på ngt sättFrustrator skrev:Hmm, det sitter en bit metall ner i gamla främre knoppfästet, jag kan försöka borra och dra upp den med en grispitt om ni tror det är idé. Alternativt expoxy och göra en infill-modell av främre knoppen..
Ja, knoppen ser fantastisk ut, den verkar inte behöva någon patina för att bli len och fin!nanowire skrev:
Grym hyvel verkligen! Jag är mållös, skall ni verkligen genomföra detta? Jag börjar annars frukta ögonblicket när den skall börja tas i bruk...
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Jag testar att dra ur biten i helgen och skickar upp hyveln på måndag. Hinner jag så börjar jag grovrengöra den lite. Hittade ingen lämplig med slät sula. Det tar vi nästa omgång
Efter ihopskruvning av karm var det dags att göra fönstret tätt genom kittning. Men först säkerställdes det att järnfönsterna inte rörde sig sidledes i karmarna
Tack vare byggnadsvårdsbutiken fann jag att linoljekitt även fanns i svart, så bra! Nu gällde det att vara klåfingrig
Eftersom butiken endast hade en öppnad burk svart kitt som de själva använde så fick vi gräva ut lite kitt från den burken. Det gick åt ganska mycket kitt, och det blev till att hämta mer i min lilla burk. Kittningen resulterade i en del kladdande
Därefter var det dags att finjustera de sista karmdelarna
...och limma (ja, ibland får man kompromissa!) fast dessa på den bärande delen av överstycket
Efter slutlig putsning var alltså konstruktionen nu helt klar, och det återstod endast att slutföra kittningen och växelvis måla med svart linolja på kittet och faluröd linolja på karmen (förutom insidan, som grundades men målas klart när fönstret är på plats)
Karmarna efter första strykningen
...och totalt, förutom grundningen med rå linolja, målades de i tre skikt.
Och nu var de, ta i trä, redo för montering!! Skulle de passa i hålet, tro...??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack vare byggnadsvårdsbutiken fann jag att linoljekitt även fanns i svart, så bra! Nu gällde det att vara klåfingrig
Logga in
Skapa konto
Eftersom butiken endast hade en öppnad burk svart kitt som de själva använde så fick vi gräva ut lite kitt från den burken. Det gick åt ganska mycket kitt, och det blev till att hämta mer i min lilla burk. Kittningen resulterade i en del kladdande
Logga in
Skapa konto
Därefter var det dags att finjustera de sista karmdelarna
Logga in
Skapa konto
...och limma (ja, ibland får man kompromissa!) fast dessa på den bärande delen av överstycket
Logga in
Skapa konto
Efter slutlig putsning var alltså konstruktionen nu helt klar, och det återstod endast att slutföra kittningen och växelvis måla med svart linolja på kittet och faluröd linolja på karmen (förutom insidan, som grundades men målas klart när fönstret är på plats)
Logga in
Skapa konto
Karmarna efter första strykningen
Logga in
Skapa konto
...och totalt, förutom grundningen med rå linolja, målades de i tre skikt.
Och nu var de, ta i trä, redo för montering!! Skulle de passa i hålet, tro...??
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det är så vackert!
Jag vet inte om någon är intresserad av att se stallfönsterna på plats, men om ni inte är det så får ni blunda...nu!
Korsvirkesfasaden är nyligen renoverad (bl.a. var gamla korsvirket upp till lejden helt rutten och grundmuren är grundligt(!) återställd från cementsulor o dyl) så ni får ursäkta att det ser lite skräpigt ut och att korsvirket är omålat...
Karmarna är drevade med lin, och till våren när det åter blir varmt nog kommer springorna att vädersäkras med kalkbruk.
Då fasaden inte är rak - stolparna spretar lite som plockepinn, precis som det skall vara på ett korsvirkeshus - så kom ett av karmhörnen att hamna väldigt långt in. Med hjälp av lite övertalning så kom det tillräckligt långt ut för att se plausibelt ut. Karmarna passade annars perfekt i hålen! Nu saknas det bara ett par innerbågar så att kondensen försvinner...
Korsvirkesfasaden är nyligen renoverad (bl.a. var gamla korsvirket upp till lejden helt rutten och grundmuren är grundligt(!) återställd från cementsulor o dyl) så ni får ursäkta att det ser lite skräpigt ut och att korsvirket är omålat...
Logga in
Skapa konto
Karmarna är drevade med lin, och till våren när det åter blir varmt nog kommer springorna att vädersäkras med kalkbruk.
Då fasaden inte är rak - stolparna spretar lite som plockepinn, precis som det skall vara på ett korsvirkeshus - så kom ett av karmhörnen att hamna väldigt långt in. Med hjälp av lite övertalning så kom det tillräckligt långt ut för att se plausibelt ut. Karmarna passade annars perfekt i hålen! Nu saknas det bara ett par innerbågar så att kondensen försvinner...
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Fick tyvärr inte ut den där metallbiten ur främre fästet.. Fick en idé om att man annars kan limma fast med epoxy, tänk infill-typ. Stålet ser inte så mycket ut för världen men går att få riktigt skärpt.nanowire skrev: