Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju berätta vad jag gör för att hantera detta idag också. Jag jämför idag priset mellan 23-00 för idag och för imorgon för att på det sättet få en bra gissning om elpriset är billigare imorgon natt eller nu till natten, men jag skulle vilja komma längre än så...
Jag kikar också på 23-00 timmen för att avgöra max temperaturen jag laddar VVB med...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Inte exakt vad ni söker men för FI finns ett intressant AI projekt. Borde gå att mata med SE data.

[länk]
Mja, säger jag. Finland är som en udde i elnätet som hänger på Svenska elnätet (förutom en liten koppling till Estland) Således är det "enbart" inhemsk produktion samt till viss del Sverige man behöver ta hänsyn till.

Sverige däremot, framförallt SE3+SE4, berörs i stor grad av vad som sker i våra grannländer, Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Litauen, Finland, där alla har kopplingar till Svenska elnätet. Ligger några större verk nere i Tyskland eller Polen? Blåser det mycket i Danmark? Importerar UK mycket från den stora kabeln till Norge vilket trissar upp priset ditåt från Sverige? Mångfalt fler faktorer att ta hänsyn till.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Min fru har lärt sig kopplingen väder, om det blåser, om solen skiner och elpriset, så hon är ganska bra på att spå elpriser.
Däremot vet hon inte om några kärnkraftsreaktorer står stilla eller om det är vindstilla i Danmark, Tyskland Estland etc ..

Jag tycker nog det borde gå att göra en elprognos utifrån information som finns om driftinformation och väderprognoser.

Fadai
Vet bara ett system som verkar använda AI för att styra när batteriet lagrar resp ”ger ut” elen. QuiPower från Enequi (säljs via ETC El). Citerar del av texten: Det som skiljer QuiPower från andra system är att det inte bara väger in nuvarande elpriser utan också förutser framtida prisvariationer och hushållets energibehov. Enligt Enequi använder deras senaste elprisoptimering AI för att analysera när det är smartast att ta el från batteriet, solcellerna eller elnätet utifrån en mängd energidata – inklusive väderprognoser, elpriser och förbrukningsmönster. Mer finns att läsa på ETC El etcel.se/nyheter/ Sen hur bra det stämmer, ja det är väl en annan femma.

• Gilla
JanEE
  • Laddar…
Jag använder gratisappen Elekt för att hålla koll på timpriserna på el.
Där finns även en prognos för elprisets utveckling den närmaste veckan, uppdelat i fyra dygnsindelningar.
Jag upplever att den stämmer hyfsat i grova drag.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Vet bara ett system som verkar använda AI för att styra när batteriet lagrar resp ”ger ut” elen. QuiPower från Enequi (säljs via ETC El). Citerar del av texten: Det som skiljer QuiPower från andra system är att det inte bara väger in nuvarande elpriser utan också förutser framtida prisvariationer och hushållets energibehov. Enligt Enequi använder deras senaste elprisoptimering AI för att analysera när det är smartast att ta el från batteriet, solcellerna eller elnätet utifrån en mängd energidata – inklusive väderprognoser, elpriser och förbrukningsmönster. Mer finns att läsa på ETC El etcel.se/nyheter/ Sen hur bra det stämmer, ja det är väl en annan femma.
Hej!
Jag är ETC El kund sen flera år tillbaks. De har givit mig bra respons på mina frågor allt från installation av solcellspaneler till växelriktare och numera till batterilagring..QuitPower blir sannolikt valet./JE

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
I
Vädret lär påverka en hel del, och vi vet att väderprognoser för en vecka är minst sagt opålitliga. Sen finns det säkert en hel drös andra parametrar som påverkar priset, förutom bara vädret. Om det är för att beräkna hur man ska jobba med sina batterier, så hade jag nöjt mig med elpriserna som presenteras dagen innan.

pacman42 pacman42 skrev:
Finns det någon bra prognos för elpriserna en vecka framåt?

Det borde inte vara så svårt att göra en om man har koll på kopplingen mot vädret, men det är lite överkurs ändå för mig som glad amatör.

Det jag skulle vilja ha är en enkel prognos som ger en procentsats relativt dagens medelpris för de kommande dagarna. Det skulle vara extremt användbart när man har möjlighet att lagra energi...

Det närmaste jag har hittat är TIbbers prognos i textform, men den måste man ju tolka manuellt varje gång.
Jobbat med elhandel och säger att om vi snackar enkel prognos så är den faktorn som påverkar absolut mest vinden. Så en snabb kolla på vindprognosen i norra Europa ger bra stöd. Sen är det generellt billigt på natten. Finns en otroligt mer komplex bild men kopplingar mellan områden, produktionsanläggningar och vatten magasin. Men vill du i ett kortare perspektiv ha en idé om priser blir lägre eller högre från nu så är mitt tips att kolla vinden.

S
pacman42 pacman42 skrev:

Det borde inte vara så svårt att göra en om man har koll på kopplingen mot vädret, men det är lite överkurs ändå för mig som glad amatör.

Det jag skulle vilja ha är en enkel prognos som ger en procentsats relativt dagens medelpris för de kommande dagarna. Det skulle vara extremt användbart när man har möjlighet att lagra energi...

Det närmaste jag har hittat är TIbbers prognos i textform, men den måste man ju tolka manuellt varje gång.
Njäe.. tills för några år sedan absolut. Den som påstår att den kan det ljuger.

Klassiska saker att titta på var tidigare hydrologiska läget, tillgängligheten för kärnkraft, marginalkostnaden för kolkraft och temperaturprognos m.m. allt sammantaget.

Sen tillkom en massa exportkablar, oplanerbar kraft och nedläggning av planerbar sådan.

nu känns det som ett lotteri 😅

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Precis som när du investerar alla dina överblivna pengar på börsen så är det alltid bäst att kolla på youtube och tiktok efter snabba analyser och investera därefter. Så kolla youtube eller tiktok så får du svar som motsvarar din fråga.

• Haha
Snikhol
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

En prognos i textform kan analyseras automatiskt med en språkmodell (AI) via ett API. Du kan specificera vilken information du vill ha och tom i vilket format du vill ha den. Inga problem så länge analysen inte är alltför svår.

C cbrolin skrev:
En prognos i textform kan analyseras automatiskt med en språkmodell (AI) via ett API. Du kan specificera vilken information du vill ha och tom i vilket format du vill ha den. Inga problem så länge analysen inte är alltför svår.
Iofs, men jag hade ju hoppats att någon redan gjort det så att jag slapp göra det...

pacman42 pacman42 skrev:
Iofs, men jag hade ju hoppats att någon redan gjort det så att jag slapp göra det...
Elekt appen somredan föreslagits verkar rimligast i dagsläget

B
GoForIt GoForIt skrev:
Jag använder gratisappen Elekt för att hålla koll på timpriserna på el.
Där finns även en prognos för elprisets utveckling den närmaste veckan, uppdelat i fyra dygnsindelningar.
Jag upplever att den stämmer hyfsat i grova drag.
Graf över elprisprognos för Lövsta den 17/11, visar ett pris på 32 öre mellan 14:00-15:00. Diagram med staplar per timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog lite prov och jämförde med jobbets betalprognos på el, den här appen verkar ha ganska hygglig prognos.

Synd bara att det bara finns i appen, är svårt att få över datan till homeassistant.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.