Finns det någon bra prognos för elpriserna en vecka framåt?
Det borde inte vara så svårt att göra en om man har koll på kopplingen mot vädret, men det är lite överkurs ändå för mig som glad amatör.
Det jag skulle vilja ha är en enkel prognos som ger en procentsats relativt dagens medelpris för de kommande dagarna. Det skulle vara extremt användbart när man har möjlighet att lagra energi...
Det närmaste jag har hittat är TIbbers prognos i textform, men den måste man ju tolka manuellt varje gång.
Det borde inte vara så svårt att göra en om man har koll på kopplingen mot vädret, men det är lite överkurs ändå för mig som glad amatör.
Det jag skulle vilja ha är en enkel prognos som ger en procentsats relativt dagens medelpris för de kommande dagarna. Det skulle vara extremt användbart när man har möjlighet att lagra energi...
Det närmaste jag har hittat är TIbbers prognos i textform, men den måste man ju tolka manuellt varje gång.
Jag har en nära vän som jobbar med energiinköp på en global tillverkningsindustri. Det är *betydligt* mer komplext än att kolla väderprognoser. Han har en hel del personer under sig som arbetar med den typen av analyser för att få fram när och vad man ska upphandla.pacman42 skrev:Finns det någon bra prognos för elpriserna en vecka framåt?
Det beror även på produktionskapacitet, dvs vilka verk som är nere för underhåll, vilka avtal som olika storförbrukare har, marknadspriser på olja och gas, orderingången på storförbrukare och så vidare.
Det du efterfrågar är "Kan jag få en bra prognos för börsen en vecka framåt?"
(I detta fall energibörsen, som inte skiljer sig så mycket från aktie-börsen)
Och svaret är, mja... Du kan ofta få indikationer på åt vilket håll den pekar och vissa stora varningsflaggor.
Men något mer pålitligt är väldigt svårt.
Jo, jag är väl medveten om att det är rätt komplext, men samtidigt så ser vi att det är lågt elpris när det blåser och det är högt elpris när det är vindstilla.Dowser4711 skrev:Jag har en nära vän som jobbar med energiinköp på en global tillverkningsindustri. Det är *betydligt* mer komplext än att kolla väderprognoser. Han har en hel del personer under sig som arbetar med den typen av analyser för att få fram när och vad man ska upphandla.
Det beror även på produktionskapacitet, dvs vilka verk som är nere för underhåll, vilka avtal som olika storförbrukare har, marknadspriser på olja och gas, orderingången på storförbrukare och så vidare.
Det du efterfrågar är "Kan jag få en bra prognos för börsen en vecka framåt?"
(I detta fall energibörsen, som inte skiljer sig så mycket från aktie-börsen)
Och svaret är, mja... Du kan ofta få indikationer på åt vilket håll den pekar och vissa stora varningsflaggor.
Men något mer pålitligt är väldigt svårt.
Och på sommaren så är det lågt elpris när det är soligt och klart och högre elpris när det är mulet och regningt.
Jag skulle kunna tänka mig att det finns någon bra vindmätare vid Danmarks sydvästra kust som kan användas som indikator på om elpriset (pga vindkraft) kommer att vara lågt eller högt. Men att reda ut vilken och vilka nivåer man skall gå på är lite för tungt för mig just nu, jag hinner inte riktigt...
Det går att göra men det är lite meck att få ihop datakällorna. Borde gå att sätta upp i typ Power BI på ett rimligt sätt.
Väderprognoser bör man ju kunna hitta publikt? Lite knepigt att binda ihop med kontinenten även om det är det som påverkar priset mest
Sen måste man hålla koll på den stybara produktionssidan i både Sverige och utomlands, är det planerade underhåll osv. Svårare med bra källor här tänker jag, blir lite manuellt arbete.
Väderprognoser bör man ju kunna hitta publikt? Lite knepigt att binda ihop med kontinenten även om det är det som påverkar priset mest
Sen måste man hålla koll på den stybara produktionssidan i både Sverige och utomlands, är det planerade underhåll osv. Svårare med bra källor här tänker jag, blir lite manuellt arbete.
Sen är frågan hur precist det behöver vara för TS syfte.
Troligen räcker det att titta på windy.com och sen sätts priserna till låga de dagar med bra vind i Tyskland/Danmark, normala vid normalvind samt höga vid låg vind (som denna vecka).
Kommer ibland slå lite fel men kanske bättre än utan prognos.
Troligen räcker det att titta på windy.com och sen sätts priserna till låga de dagar med bra vind i Tyskland/Danmark, normala vid normalvind samt höga vid låg vind (som denna vecka).
Kommer ibland slå lite fel men kanske bättre än utan prognos.
Visst, *generellt* stämmer det och är du inte ute efter någon större precision och inte får några direkta konsekvenser av felaktiga värden kan du givetvis göra något sådant baserat på långtidsprognoser från weather.com eller liknande.pacman42 skrev:
För häromveckan var det ju vindstilla, kallt och minuspriser och ibland är det blåsigt och dyrt.
Då vindkraften i stor utsträckning påverkar priset så är ju denna veckoprognos en bra start. Tyvärr uppdateras den bara måndagar..
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/
Fräsigt:Q qvirre skrev:
https://sahkovatkain.web.app/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där var grymt bra. Man skulle nog kunna använda den som indikator även för SE3.
Det jag främst tänker mig att göra är att välja vilka dagar under den kommande veckan jag skall ladda bilarna och värma min badtunna. Särskilt badtunnan kan ju vänta en dag eller två med att värmas om man inte har tänkt bada under denna tiden. Frugans elbil skulle också kunna vänta med att laddas någon dag extra om hon inte har specifika behov nästa dag.
Jag har även funderat på om det är någon poäng att ha en ackumulatortank för värme, men det är mer en fantasi just nu.
Det jag främst tänker mig att göra är att välja vilka dagar under den kommande veckan jag skall ladda bilarna och värma min badtunna. Särskilt badtunnan kan ju vänta en dag eller två med att värmas om man inte har tänkt bada under denna tiden. Frugans elbil skulle också kunna vänta med att laddas någon dag extra om hon inte har specifika behov nästa dag.
Jag har även funderat på om det är någon poäng att ha en ackumulatortank för värme, men det är mer en fantasi just nu.
Jag kan ju berätta vad jag gör för att hantera detta idag också. Jag jämför idag priset mellan 23-00 för idag och för imorgon för att på det sättet få en bra gissning om elpriset är billigare imorgon natt eller nu till natten, men jag skulle vilja komma längre än så...