5 819 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Problem vid försäljning av radhus BRF
Nu vet inte jag hur det ser ut i den aktuella föreningen, men hos mig som oxå bor i BR radhus, är värme och ventilation föreningens problem, det är de han ska kontakta om ventilen och termostaterna i så fall.
Mikael_L skrev:Ja frågan är faktiskt om det inte är allra bäst att helt ignorera allt, utan något endaste svar.
All dialog triggar nog mer.
Nu kanske TS tyvärr redan svarat, och bevisat att adressen fungerar, men man kan ju ändå sluta lyssna/svara nu.
Det mest bärande i denna strategi är att det inte är den man gjort affären med som hör av sig, rent juridiskt blir det totalt ointressant och helt utan värde då.
Skulle den riktiga köparen höra av sig och komma med något välformulerat så bör man naturligtvis svara.
En bra sak till är att det har flutit tid mellan köpet och nu, det gör ett ursvagt case ännu svagare, ja helt obefintligt faktiskt.
Hel alla!
Det känns väldigt bra att få så mycket bra räd av er! Stort tack att ni tagit er tid !!
Men det är mycket att jag inte är så van vid den typen av människor och blir ledsen. Han skrev bl.a. att jag "antingen hade begränsad intellektuell förmåga eller var avsiktligt oärlig" Det var när jag allmänt hade svarat att det var en del saker att underhålla i ett hus.
Jag blev också skrämd när han skrev " Vi förbehåller oss rätten att vidta nödvändiga rättsliga åtgärder bla bla. Men ni har lugnat mig därvidlag, tack!
Men jag tar tillvara era bra råd och jag skall skriva att jag bara har kontakt med köparen. Sedan får man se. Sedan automatsparar jag allt han skickar i en folder utan att läsa.
(Jag skriver jag , min fru tycker allt är så obehagligt att hon inte vill ha de minsta att göra med saken).
PS: En sak glömde jag att nämna, möss i garaget, en varje fall för någon vecka sedan
HahahaT timbavati skrev:
Ursäkta det är inte dig jag skrattar åt, utan din köpares sambo som tror att man kan lasta en säljare för möss i garaget.
*ASG*
Den gjorde min dag.
Med samma resonemang borde du ju kunna ta betalt (säg en 2000kr/h , mini debitering 3h) för att bistå med svar på frågor som du inte länge vill befatta dig med.
Undrar om det rent juridiskt är korrekt med följande
"
Hej
Om du igen kontaktar mig så godkänner du att du anlitar mig som konsult mot ett konsultarvode på 2000 kr per timme , minideitering 3h, för att svara på frågor som jag inte längre har något med att göra, expempelvis hur man blir av med möss i garaget.
Tack på förhand och ser här med fram emot att få bistå som konsult enl ovanstånde vilkor
"
"
Hej
Om du igen kontaktar mig så godkänner du att du anlitar mig som konsult mot ett konsultarvode på 2000 kr per timme , minideitering 3h, för att svara på frågor som jag inte längre har något med att göra, expempelvis hur man blir av med möss i garaget.
Tack på förhand och ser här med fram emot att få bistå som konsult enl ovanstånde vilkor
"
Personligen hade jag inte svarat alls, utan väntat med ev svar till den dagen jag ev får ett rekommenderat brev på posten. Och då bara kort avvisat kraven , tänk på att i en ev rättvist kan allt man säger användas och vridas mot en
Allt i listan är solklart omfattat av undersökningsplikt och inte dolda fel men igen man vet aldrig hur de kunde dömas och ett obetänkt svar som ger utrymme för tolkning är onödigt
Allt i listan är solklart omfattat av undersökningsplikt och inte dolda fel men igen man vet aldrig hur de kunde dömas och ett obetänkt svar som ger utrymme för tolkning är onödigt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Förstår att det inte är trevligt att ha denna form av kontakter efter det att man sålt sin bostad. Köparen tycks ha någon form av tro att allt ska vara i nyskick i ett gammalt radhus och att säljare ska svara för detta. Så är det naturligtvis inte. Det är en otrevlig ton att beskylla er för att vara ha begränsad intellektuell förmåga eller att vara oärliga. Äldre hus har skavanker och det bör köparen bedöma före köp. Ett undantag är om en säljare gett garantier, helst skriftliga, om att olika detaljer är i perfekt skick, vilket man sällan gör. En köpare har alltid rätt att vidta rättsliga åtgärder så i praktiken är det utan betydelse att nämna detta, men om det är för sådana saker som er köpare anmält så finns det ingen chans att få rätt. Ni bör vara så korta som möjligt gentemot köparen, tänk på att allt som ni säger kan tolkas felaktigt. Jag tycker inte, till skillnad mot en del andra, att det spelar så stor roll om det är köparen eller dennes sambo som skriver, troligen ser sig sambon som ett ombud, vilket man har rätt att använda.T timbavati skrev:Hel alla!
Det känns väldigt bra att få så mycket bra räd av er! Stort tack att ni tagit er tid !!
Men det är mycket att jag inte är så van vid den typen av människor och blir ledsen. Han skrev bl.a. att jag "antingen hade begränsad intellektuell förmåga eller var avsiktligt oärlig" Det var när jag allmänt hade svarat att det var en del saker att underhålla i ett hus.
Jag blev också skrämd när han skrev " Vi förbehåller oss rätten att vidta nödvändiga rättsliga åtgärder bla bla. Men ni har lugnat mig därvidlag, tack!
Men jag tar tillvara era bra råd och jag skall skriva att jag bara har kontakt med köparen. Sedan får man se. Sedan automatsparar jag allt han skickar i en folder utan att läsa.
(Jag skriver jag , min fru tycker allt är så obehagligt att hon inte vill ha de minsta att göra med saken).
PS: En sak glömde jag att nämna, möss i garaget, en varje fall för någon vecka sedan
Redigerat:
Jag tycker inte du behöver ge motparten någon hjälp i hur gången är, så jag skulle inte skriva så.T timbavati skrev:
Antingen skulle jag bara totalt ignorera allt framöver, jag gissar att de kommer tröttna, men tycka ni är skitstövlar. Men det tycker de säkert redan, så det spelar ju ingen roll.
Möjligen skulle jag svara något i stil med:
"Inget av felen anser jag vara fel i juridisk mening. Jag avser att låta pröva detta rättsligt."
Och sen inte ett ord till, det är inte ens säkert att köparen eller hennes sambo förstår vad det betyder, men det kan man också skita i.
Som en liten historia kan jag berätta om när min moster och hennes man hade köpt en BR, så var framförallt han ordentligt upprörd och på krigsstigen när vi kom på första besöket (det var en rätt trevlig lägenhet trots några skavanker). Nåja, mosterns karl eldade upp sig över att det fanns dolda fel och att detta skulle absolut säljaren få ta.
Jag minns bara ett fel som nämndes (det var väl det största, eller det som pratades om mest), det var att klickgolvet "svävade" lite på ett ställe, så det böjdes ner när man gick där, och det var i en passage till ett rum.
Och jag försökte få han att inse att "dolda fel" inte finns när man köper BR, och vidare frågade jag hur han fann felet, ja det var ju lätt att inse när man gick där, så då replikerade jag att då var det ju inte så dolt, utan tvärtom väldigt lätt att hitta vid en rätt enkel och basal undersökning.
Nåväl, vi blev ju bara osams så jag släppte det, och det gjorde naturligtvis även dom efter det hade gått några veckor.
Och det tror jag är vad som har hänt här också, någon hittar en massa fel, men som naturligtvis inte är fel på varan som är ersättningspliktiga i juridisk mening. Så fort man köper något har man även en plikt att undersöka varans skick och egenskaper, och sånt som man missar men borde lätt funnit, är ju ens eget fel. Så menar lagstiftaren också.
Men det kommer troligen rinna ut av sig självt, men göd inte hans ego och konflikten med att hålla på och svara på sånt som du inte behöver svara på. Och framförallt, redovisa ingenting alls, ...vad de vill veta, får de ta reda på själva.
Skit i idioten fullständigt och eller be han dra åt helvete bara och lägg till hans kontaktuppgiter så dom ignoreras på mail mobilnummer osv.
Skulle puckot dyka upp så är det bara att svara lite halvstöddigt i förbifarten att man inte sålt nåt till honom och visar han sig här en gång till blir han anmäld och belagd med besöksförbud om han fortsätter med att trakassera folk med strunt och otrevligheter..
Och framförallt svara aldrig på nåt om nån detalj han gnäller om som kan misstolkas på nåt vis.
Skulle puckot dyka upp så är det bara att svara lite halvstöddigt i förbifarten att man inte sålt nåt till honom och visar han sig här en gång till blir han anmäld och belagd med besöksförbud om han fortsätter med att trakassera folk med strunt och otrevligheter..
Och framförallt svara aldrig på nåt om nån detalj han gnäller om som kan misstolkas på nåt vis.
Mikael_L skrev:Jag tycker inte du behöver ge motparten någon hjälp i hur gången är, så jag skulle inte skriva så.
Antingen skulle jag bara totalt ignorera allt framöver, jag gissar att de kommer tröttna, men tycka ni är skitstövlar. Men det tycker de säkert redan, så det spelar ju ingen roll.
Möjligen skulle jag svara något i stil med:
"Inget av felen anser jag vara fel i juridisk mening. Jag avser att låta pröva detta rättsligt."
Och sen inte ett ord till, det är inte ens säkert att köparen eller hennes sambo förstår vad det betyder, men det kan man också skita i.
Som en liten historia kan jag berätta om när min moster och hennes man hade köpt en BR, så var framförallt han ordentligt upprörd och på krigsstigen när vi kom på första besöket (det var en rätt trevlig lägenhet trots några skavanker). Nåja, mosterns karl eldade upp sig över att det fanns dolda fel och att detta skulle absolut säljaren få ta.
Jag minns bara ett fel som nämndes (det var väl det största, eller det som pratades om mest), det var att klickgolvet "svävade" lite på ett ställe, så det böjdes ner när man gick där, och det var i en passage till ett rum.
Och jag försökte få han att inse att "dolda fel" inte finns när man köper BR, och vidare frågade jag hur han fann felet, ja det var ju lätt att inse när man gick där, så då replikerade jag att då var det ju inte så dolt, utan tvärtom väldigt lätt att hitta vid en rätt enkel och basal undersökning.
Nåväl, vi blev ju bara osams så jag släppte det, och det gjorde naturligtvis även dom efter det hade gått några veckor.
Och det tror jag är vad som har hänt här också, någon hittar en massa fel, men som naturligtvis inte är fel på varan som är ersättningspliktiga i juridisk mening. Så fort man köper något har man även en plikt att undersöka varans skick och egenskaper, och sånt som man missar men borde lätt funnit, är ju ens eget fel. Så menar lagstiftaren också.
Men det kommer troligen rinna ut av sig självt, men göd inte hans ego och konflikten med att hålla på och svara på sånt som du inte behöver svara på. Och framförallt, redovisa ingenting alls, ...vad de vill veta, får de ta reda på själva.
K klimt skrev:Förstår att det inte är trevligt att ha denna form av kontakter efter det att man sålt sin bostad. Köparen tycks ha någon form av tro att allt ska vara i nyskick i ett gammalt radhus och att säljare ska svara för detta. Så är det naturligtvis inte. Det är en otrevlig ton att beskylla er för att vara ha begränsad intellektuell förmåga eller att vara oärliga. Äldre hus har skavanker och det bör köparen bedöma före köp. Ett undantag är om en säljare gett garantier, helst skriftliga, om att olika detaljer är i perfekt skick, vilket man sällan gör. En köpare har alltid rätt att vidta rättsliga åtgärder så i praktiken är det utan betydelse att nämna detta, men om det är för sådana saker som er köpare anmält så finns det ingen chans att få rätt. Ni bör vara så korta som möjligt gentemot köparen, tänk på att allt som ni säger kan tolkas felaktigt. Jag tycker inte, till skillnad mot en del andra, att det spelar så stor roll om det är köparen eller dennes sambo som skriver, troligen ser sig sambon som ett ombud, vilket man har rätt att använda.
Tack snälla er för så bra svar! Jag har funderat och jag bryr mig nog inte om att nämna det om det där om att bara ha kontakt med köparen. Han kommer nog igen att han är ombud. Egentligen kan det vara svårare att hantera någon som är vänlig och kräver saker.K klimt skrev:Förstår att det inte är trevligt att ha denna form av kontakter efter det att man sålt sin bostad. Köparen tycks ha någon form av tro att allt ska vara i nyskick i ett gammalt radhus och att säljare ska svara för detta. Så är det naturligtvis inte. Det är en otrevlig ton att beskylla er för att vara ha begränsad intellektuell förmåga eller att vara oärliga. Äldre hus har skavanker och det bör köparen bedöma före köp. Ett undantag är om en säljare gett garantier, helst skriftliga, om att olika detaljer är i perfekt skick, vilket man sällan gör. En köpare har alltid rätt att vidta rättsliga åtgärder så i praktiken är det utan betydelse att nämna detta, men om det är för sådana saker som er köpare anmält så finns det ingen chans att få rätt. Ni bör vara så korta som möjligt gentemot köparen, tänk på att allt som ni säger kan tolkas felaktigt. Jag tycker inte, till skillnad mot en del andra, att det spelar så stor roll om det är köparen eller dennes sambo som skriver, troligen ser sig sambon som ett ombud, vilket man har rätt att använda.
Kommer att hålla en väldigt låg profil och inte svara honom mer ön till avtalet som hans sambo skrivit på.. Förmodligen så provocerar det honom mycket men må så vara. Lyckligtvis har vi flyttat från orten.
PS: Det där med mössen har han inte fört upp på "dolda listan" (ännu) men han rapporterar allt han inte gillar, det löftet håller han
Jag glömde att nämna en sak.
Du kan iofs gott spara all kommunikation.
Sätter du han på någon spam-lista så går det kanske att typ en gång i månaden eller så, bara kopiera mailen till något ställe, du behöver inte läsa om du inte känner för det.
Men såhär är det, en sådan här typ brukar häva ur sig massor som kan bli till hans egen nackdel ifall det skulle bli skarpt läge.
Nu tror jag inte alls att det är det minsta sannolikt att det skulle gå till förhandling detta, men utifall att, ...så kan det vara guld värt ifall personen ifråga har babblat en massa om alla sakfrågor och råkat ge information som är till dennes nackdel.
Som sagt, troligen onödigt, men utifall att ...
Du kan iofs gott spara all kommunikation.
Sätter du han på någon spam-lista så går det kanske att typ en gång i månaden eller så, bara kopiera mailen till något ställe, du behöver inte läsa om du inte känner för det.
Men såhär är det, en sådan här typ brukar häva ur sig massor som kan bli till hans egen nackdel ifall det skulle bli skarpt läge.
Nu tror jag inte alls att det är det minsta sannolikt att det skulle gå till förhandling detta, men utifall att, ...så kan det vara guld värt ifall personen ifråga har babblat en massa om alla sakfrågor och råkat ge information som är till dennes nackdel.
Som sagt, troligen onödigt, men utifall att ...
Liknande trådar
-
Konsekvenser om man rivit en inbyggd altan för ca 15 år sedan vid försäljning
Juridik -
Hur beräknas kapitalvinst vid försäljning av kolonistuga?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Problem vid centrifugering med Miele W3245
Vitvaror -
Ventilationen omgjord av förra ägaren, problem vid försäljning
Bostadsrätt -
Problem vid försäljning utav 2 tomter
Juridik