8 429 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
Problem med ytlig rost på bandsågen!
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
I somras köpte jag en rikt- och planhyvel som hade ganska mycket rost på borden. Jag sprutade på WD 40 och lät det dra över natten. Sedan borstade jag med en enkel stålborste. Märkte att denna var mycket bättre än de grövre modellerna. http://www.clasohlson.com/se/Stålborste-universal/Pr306853000 Använde också lite fint våtslippapper, 180, som jag slipade med i WD 40. Som efterbehandling/rostskydd kan man använda ett tunt lager av paraffinolja. Som med allt annat så beror det ju på hur noggrann man är för all rost är inte borta, men tillräckligt för att jag ska vara nöjd.
Produkter som diskuteras: "WD 40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Hmm! Har du någon bild på den?amatörsmurf skrev:I somras köpte jag en rikt- och planhyvel som hade ganska mycket rost på borden. Jag sprutade på WD 40 och lät det dra över natten. Sedan borstade jag med en enkel stålborste. Märkte att denna var mycket bättre än de grövre modellerna. [länk] Använde också lite fint våtslippapper, 180, som jag slipade med i WD 40. Som efterbehandling/rostskydd kan man använda ett tunt lager av paraffinolja. Som med allt annat så beror det ju på hur noggrann man är för all rost är inte borta, men tillräckligt för att jag ska vara nöjd.
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Här kommer lite bilder när jag tog bort rost på min bandsågs bladstyrning. För ett som betvivlar fosforsyra; kolla in detta. Första bilden visar en axel orörd och den andra rengjord med svinto.
Den andra bilden efter två timmar i fosforsyra. Den ena sköljd i vatten den andra putsad med svinto.
Ingen åverkan på järnet bara på rosten, något som vore omöjligt med blästring eller slipning.
Bara att smörja in med något fort bara för det rostar igen på några minuter.
Den andra bilden efter två timmar i fosforsyra. Den ena sköljd i vatten den andra putsad med svinto.
Ingen åverkan på järnet bara på rosten, något som vore omöjligt med blästring eller slipning.
Bara att smörja in med något fort bara för det rostar igen på några minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden