Hej, vi har fått ett vattenpumpsproblem i fritidshuset.
Pumpen går ett tag och sedan slår den ifrån, larmdioden lyser då.
Jag slår av pumpen 5 sek och återstartar, samma visa igen efter ett tag.
Är pumpen kass?
15-årig Grundfos enligt bilderna.
Pumpen går ett tag och sedan slår den ifrån, larmdioden lyser då.
Jag slår av pumpen 5 sek och återstartar, samma visa igen efter ett tag.
Är pumpen kass?
15-årig Grundfos enligt bilderna.
pumpar den något vatten alls?? - finns det vatten i pumphuset ? - hörs det att motorn snurrar
Kan finnas vakt i den som känner om den överhettas eller går med för låg last (dvs. inte pumpar vatten längre)
Man bör kolla på grejorna runt om som att pumphuset är fylld med vatten, och pumpen verka dra vatten när den arbetar innan man misstänker pumpen själv - för pumpen av jettyp är väldigt enkel konstruktionsmässigt och det fins bara en enda impeller som motorn driver runt, men det måste finnas vatten i pumphuset för att det skall kunna jobba.
Kan finnas vakt i den som känner om den överhettas eller går med för låg last (dvs. inte pumpar vatten längre)
Man bör kolla på grejorna runt om som att pumphuset är fylld med vatten, och pumpen verka dra vatten när den arbetar innan man misstänker pumpen själv - för pumpen av jettyp är väldigt enkel konstruktionsmässigt och det fins bara en enda impeller som motorn driver runt, men det måste finnas vatten i pumphuset för att det skall kunna jobba.
Jodå, det kommer vatten men trycket är lägre än tidigare.X xxargs skrev:pumpar den något vatten alls?? - finns det vatten i pumphuset ? - hörs det att motorn snurrar
DEt spottar luft emellanåt, kanske jag får kämpa mig ut i snön till källan i skogen och kolla läget?
Behålls trycket när pumpen väl stannar eller sjunker den när pumpen stannat och det inte är några förbrukare på vattnet?
Luft är inte bra och bör inte sugas in i någon nämnvärd mängd - så du kan mycket väl ha luftläcka någonstans efter sugledningen eller dess anslutningar - du kan ha luftläcka på sugsidan fast det inte läcker vatten när pumpen står still då kan fungera ungefär som en cykelventil där det drar in luft när det är undertryck medans pumpen arbetar men pressas tätt när det är övertryck när pumpen har stoppat. - börja vid suganslutningen vid just pumpen och sedan arbeta dig utåt.
.
Luft är inte bra och bör inte sugas in i någon nämnvärd mängd - så du kan mycket väl ha luftläcka någonstans efter sugledningen eller dess anslutningar - du kan ha luftläcka på sugsidan fast det inte läcker vatten när pumpen står still då kan fungera ungefär som en cykelventil där det drar in luft när det är undertryck medans pumpen arbetar men pressas tätt när det är övertryck när pumpen har stoppat. - börja vid suganslutningen vid just pumpen och sedan arbeta dig utåt.
.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Ska inte en rörböj hålla mer än 15år?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp -
Hur vet jag när det är dags att byta varmvattenberedare
Vatten & Avlopp