Kom ett mail idag men det borde rimligen gått ut i torsdags eller fredags när det upptäcktes
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kom ett mail idag men det borde rimligen gått ut i torsdags eller fredags när det upptäcktes
Jag har inte fått något mail. Information (som dessutom är fel) i appen dök upp först idag.
 
sysmali
C Comfort Thomas skrev:
Kom ett mail idag men det borde rimligen gått ut i torsdags eller fredags när det upptäcktes
Jag har inte fått mail, men är förvisso en vanlig dödlig kund. Du är väl återförsäljare?
 
Mail borde väl ha gått till den mailadress som är registrerad via Melcloud !
Såg ut som ett mail från ett massutskick och inte som ett till en återförsäljare, har ni kollat om det hamnat i en skräppostmapp
Jag har bara Melcloud kopplad till min bergvärme men borde vara samma procedur som till luft/luft men vet ej säkert då mina luft/luft inte är anslutna till appen
 
Detta fungerar här också. Konstigt att det tog så lång tid. Jag har inte heller fått mejl.
 
Kan väl knappast bara vara jag som fick mailet!
Är dock glad att dom löste det enligt prognos och att det inte tog betydligt längre tid som det skrevs om i tråden.
2 vardagar eller 4 dagar totalt tycker jag inte är så lång tid och kan väl inte vara hela världen om man inte kan styra sin värmepump på distans under den perioden.
 
  • Meddelande om serviceavbrott i MELCloud med molnillustrationer och ett frågetecken, från Mitsubishi Electric.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
2 vardagar eller 4 dagar totalt tycker jag inte är så lång tid och kan väl inte vara hela världen om man inte kan styra sin värmepump på distans under den perioden.
Om du säljer deras produkter förstår jag att du vill tona ner händelsen.

Denna typ av fel skall naturligtvis aldrig nå kunden. Man har en testmiljö och en QA-miljö där uppdateringen testas. Därefter gör man en stegrad release så att inte alla kunde i hela världen drabbas samtidigt.

Om det ändå blir fel har man en rollback-plan. Och så informerar man kunderna.

ALLT detta har Mitsubishi misslyckats med!

Avbrottet började den 17:e och slutade den 22:e, alltså 6 dagar.

Att det inte är "hela världen" kan jag hålla med om men själv lade jag 4-5 timmar på felsökning. Jag var tvungen att få igång anläggningen innan jag skulle lämna sommarstugan eftersom det annas kommer vara 10 grader nästa helg när vi åker ut igen.
 
  • Haha
  • Gilla
Sacke12 och 1 till
  • Laddar…
A
The Tor The Tor skrev:
Om du säljer deras produkter förstår jag att du vill tona ner händelsen.

Denna typ av fel skall naturligtvis aldrig nå kunden. Man har en testmiljö och en QA-miljö där uppdateringen testas. Därefter gör man en stegrad release så att inte alla kunde i hela världen drabbas samtidigt.

Om det ändå blir fel har man en rollback-plan. Och så informerar man kunderna.

ALLT detta har Mitsubishi misslyckats med!

Avbrottet började den 17:e och slutade den 22:e, alltså 6 dagar.

Att det inte är "hela världen" kan jag hålla med om men själv lade jag 4-5 timmar på felsökning. Jag var tvungen att få igång anläggningen innan jag skulle lämna sommarstugan eftersom det annas kommer vara 10 grader nästa helg när vi åker ut igen.
tycker att det är bra att appslavarna får sig en tankeställare melcloud hackat med en överbelastningsattack är bara början....
 
sysmali
electroluxaren skrev:
tycker att det är bra att appslavarna får sig en tankeställare melcloud hackat med en överbelastningsattack är bara början....
Jag önskar att appslavarna får meddelande (mail/sms) vid problem. Varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
The Tor The Tor skrev:
Om du säljer deras produkter förstår jag att du vill tona ner händelsen.

Denna typ av fel skall naturligtvis aldrig nå kunden. Man har en testmiljö och en QA-miljö där uppdateringen testas. Därefter gör man en stegrad release så att inte alla kunde i hela världen drabbas samtidigt.

Om det ändå blir fel har man en rollback-plan. Och så informerar man kunderna.

ALLT detta har Mitsubishi misslyckats med!

Avbrottet började den 17:e och slutade den 22:e, alltså 6 dagar.

Att det inte är "hela världen" kan jag hålla med om men själv lade jag 4-5 timmar på felsökning. Jag var tvungen att få igång anläggningen innan jag skulle lämna sommarstugan eftersom det annas kommer vara 10 grader nästa helg när vi åker ut igen.
Vill eller behöver inte tona ner något om app problem då jag inte uppleverer det som att världen håller på att rasa samman för att en app inte fungerar under några dagar, andra upplever det på ett annat sätt.
Jag är bara glad att dom löste det på måndagen som var deras prognos .
Ok, tydligen var det 6 dagar med strulet så får be om ursäkt om jag uppgav 4 dagar som tydligen var fel, på fredagen fick jag ett samtal från en kund som inte kunde nå sin värmepump så trodde felet uppkom på fredagen.

Varför inte alla fick mailet har jag ingen aning om, möjligen om det fanns någon ruta att bocka i om man vill få info från Mitsubishi som man inte har bockat i men är en vild gissning.
Mailet borde dock som jag skrev gått ut när dom uppmärksammade felet och inte flera dagar senare.
Ni som inte mottagit mail får maila supporten eller er återförsäljare så kanske det finns ett svar på det hela.

Tycker man läser om app problem på forum om så gott som varje märke så det kanske inte är något högprioriterat område för tillverkarna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vill eller behöver inte tona ner något om app problem då jag inte uppleverer det som att världen håller på att rasa samman för att en app inte fungerar under några dagar, andra upplever det på ett annat sätt.
Jag är bara glad att dom löste det på måndagen som var deras prognos .
Ok, tydligen var det 6 dagar med strulet så får be om ursäkt om jag uppgav 4 dagar som tydligen var fel, på fredagen fick jag ett samtal från en kund som inte kunde nå sin värmepump så trodde felet uppkom på fredagen.

Varför inte alla fick mailet har jag ingen aning om, möjligen om det fanns någon ruta att bocka i om man vill få info från Mitsubishi som man inte har bockat i men är en vild gissning.
Mailet borde dock som jag skrev gått ut när dom uppmärksammade felet och inte flera dagar senare.
Ni som inte mottagit mail får maila supporten eller er återförsäljare så kanske det finns ett svar på det hela.

Tycker man läser om app problem på forum om så gott som varje märke så det kanske inte är något högprioriterat område för tillverkarna.
Jag förstår att du inte tycker att det är viktigt att komma åt din anläggning på distans men för andra är det viktigt:
https://community.home-assistant.io/t/melcloud-not-working/718920/321

Jag har fått mail från Mitsubishi vid andra tillfällen men inte nu. Dessutom tog det fyra dagar innan man visade information i appen om felet och det var samtidigt som man uppdaterade sin supportsida (informationen var/är dock felaktig).

Det är svårt att kontakta Mitsubishis support då dom inte har någon:
"Mitsubishi Electric har i dagsläget inte någon support för konsumenter. Däremot är du varmt välkommen att vända dig till någon av våra återförsäljare eller se vår FAQ där du kan hitta svar på de vanligaste frågorna."
https://mitsubishielectric.se/support

Att detta inte är högt prioriterat av Mitsubishi är vi helt överens om.
 
  • Gilla
Sacke12
  • Laddar…
The Tor The Tor skrev:
Jag förstår att du inte tycker att det är viktigt att komma åt din anläggning på distans men för andra är det viktigt:
[länk]

Jag har fått mail från Mitsubishi vid andra tillfällen men inte nu. Dessutom tog det fyra dagar innan man visade information i appen om felet och det var samtidigt som man uppdaterade sin supportsida (informationen var/är dock felaktig).

Det är svårt att kontakta Mitsubishis support då dom inte har någon:
"Mitsubishi Electric har i dagsläget inte någon support för konsumenter. Däremot är du varmt välkommen att vända dig till någon av våra återförsäljare eller se vår FAQ där du kan hitta svar på de vanligaste frågorna."
[länk]

Att detta inte är högt prioriterat av Mitsubishi är vi helt överens om.
Som jag skrev så upplever andra det annorlunda än mig själv då jag personligen bara ställer in temperaturen och sen låter den vara.
Når du inte Mitsubishi så kan din återförsäljare nå dom och ge dig svar om det är under kontorstid.
Såg att någon hade mailat supporten så på något sätt lyckades han/hon.

Hur högt Mitsubishi och andra tillverkare av värmepumpar eller andra produkter prioriterar app funktioner vet jag ej.
Inte ens betalkort eller BankID fungerar till 100% och det märker jag först när mitt kort inte fungerar när jag står i kassan så är nog fler områden som är lite dåliga på kommunikationen.
Önskvärt vore att man fick en notis på mail/sms så snart något strular och det håller nog samtliga med om och oavsett om det är en värmepump, betalkort eller annat som man kan vara beroende av.
 
För min del var bortfallet av funktionaliteten inget problem, då jag befinner mig hemma och inte ändrar inställningarna så ofta. Jag har dessutom fjärrkontroll. Jag kan dock föstå att andra har andra behov och kan ha haft problem av funktionsbortfallet i nästan en vecka. Det jag tycker är dåligt är att det inte gick att hitta någon information om driftstörningen. Det fick man leta på forum, som denna, där användare som lyckats komma i kontakt med supporten delade med sig av informationen. Mitsubishi är ett globalt företag och det måste ha funnits tiotusentals påverkade användare. Hur många användare har inte lagt ner timmar på att i onödan felsöka sin egen utrustning? Därför är det undermåligt att Mitsubishi inte har kommunicerat om detta på ett bättre sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Comfort Thomas och 2 till
  • Laddar…
A
sysmali sysmali skrev:
Jag önskar att appslavarna får meddelande (mail/sms) vid problem. Varken mer eller mindre.
Men se du det funkar inte när servrarna är nere.
 
electroluxaren skrev:
Men se du det funkar inte när servrarna är nere.
Vilka servrar har varit nere?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.