Jag byggde förra sommaren en altan, tryckimpregnerat 28x120 som trall. Använde mig av Ejots trallskruv, 4,5x57, Ejocoat C4. Nu när jag under våren ska efterdra skruvarna där de krupit upp visar det sig att omkring 20-25% av skruvarna gått av och en del går av när jag efterdrar dem. Det är ofta bara en av två skruvar i varje planka som går av så det känns ju inte riktigt som att det bara beror på rörelser i virket. Altanen står förvisso på stolpar och är ca 50 kvm stor så viss rörelse finns såklart men jag tycker det är orimligt många skruv som gått av ändå, eller ska man se det som normalt? Vad har ni andra för erfarenheter? Se bilderna nedan att de har ju gått av på olika ställen och vissa på två ställen till och med. Många ser lite anfrätta/smårostiga ut intill brottet också.

Avbruten trallskruv med synliga rostmärken och ett brott i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avbrutna, rostiga trallskruvar i olika längder ordnade på ett vitt papper, mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för era synpunkter!

vad för maskin?
slagskruvdragare eller vanlig skruvdragare

K Klasklättermus skrev:
vad för maskin?
slagskruvdragare eller vanlig skruvdragare
Vanlig skruvdragare, ganska lågt ställt moment. Och en del efterdrog jag för hand och det var några som gick av ändå.

L Leif i Skåne skrev:
Är man så snål/ dum att man använder lackerad järnskruv C4 så får man räkna med att hälften gått av om ett år.
Använd A4 rostfritt dom är mjuka och brister inte.
Om man inte har kunskap inom området som tex jag eller TS har så tycker jag att man inte ska säga till folk att de är snåla eller dumma.
Många här inne bygger på hobbynivå och köper den trallskruv som säljs utan att reflektera om den är lackerad eller rostfri!

Redigerat:
  • Gilla
psjolin och 11 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är just det märket som är problemet, hade du köpt samma typ av skruv med att annat märke så hade någ resultatet blivit detsamma. Jag har bytt till rostfri A2, men bara sedan något år tillbaka. Jag får se om det håller bättre i längden.

J
Tror inte att det är märket heller, utan materialet. Rostfri är det som gäller om man inte vill att de knäcks av omväxlande torra vinternätter och blöta höstdagar.

Märke det ganska omgående när jag byggde mitt första riktiga utomhus, vilket turligt nog bara var en (om än ganska rejäl) odlingslåda. Hade C4 skruv först. När dessa stötte på lite motstånd gick de av direkt. Drar man mitt i en hård gren går de flesta normala skruv av, men dessa direkt och speciellt om man ville lossa. A4 kan nästan bli som en banan och det går ändå att skruva i och återanvända. Lite funky vinkel på skruvdragaren, men fungerar bra :rofl:

I ditt fall kanske du kan tvinga ner en skruv i samma håll och rädda situationen? Den nya borde dra iväg mot ena sidan.

P Pappa1986 skrev:
Om man inte har kunskap inom området som tex jag eller TS har så tycker jag att man inte ska säga till folk att de är snåla eller dumma.
Många här inne bygger på hobbynivå och köper den trallskruv som säljs utan att reflektera om den är lackerad eller rostfri!
Jag ber om utsökt att för mitt uttalande!

Men även en hobbysnickare borde reflektera över varför en trallskruv kostar 35 öre/styck medan en annan trallskruv kostar 2,50 kr/st !
Visserligen är detta kanske ytterligheterna men den skruven jag använder kostar omkring 1,50kr/st och då varje trall (145x34) rör sig från att vara helt ihop på senvintern när blötsnö ligger kvar till den extrema Maj- Juni 2018 då trallen var helt uttorkade, då var mellanrummet på hälften av trallen mer än 8 mm.
Varje skruv skall då böja sig som en S-kurva på 4mm 2ggr. varje år. Det fungerar inte med en härdad järnskruv, att den kan ligga i vatten utan att rosta så länge lacken är hel, men när den skruvas i, gnids lacken av och skruven rostar av nere i träregeln.

• Gilla
BTR och 1 till
  • Laddar…
Tack för synpunkter, man lär sig av sina misstag. Självfallet fattar jag att det kan finnas en kvalitetsskillnad kopplad till pris men att C4-skruvar skulle vara helt oanvändbara till en altan är inte helt uppenbart, även när man läser på lite.

Jag är fortfarande konfunderad över vad man isåfall kan använda en härdad metallskruv till. Den säljs ju som trallskruv, och även kvalitetsproducenter har ju sådana i sitt sortiment. Nu kanske de jag fick var sjukt dålig kvalitet men flera har ju gått av även i staketribbor skruvade med bara en skruv och i princip inga spänningar i. Men antar att det är som Leif i Skåne säger att lacken gnids av när man skruvar i dem.

Leifs första svar är dock inte ursäktligt beteende.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Har satt mitt däck med Essve för 3v sen och skulle vända på en bräda idag. 70% var helt av..!!?? Går de av när man skruvar ur dom eller har de snäppt av när de skruvats ner eller när trät rört sig? Köpte Essve för de sa det är kvalitet. Mjahapp..

id92bs.png

• Gilla
Freedee
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Har satt mitt däck med Essve för 3v sen och skulle vända på en bräda idag. 70% var helt av..!!?? Går de av när man skruvar ur dom eller har de snäppt av när de skruvats ner eller när trät rört sig? Köpte Essve för de sa det är kvalitet. Mjahapp..

[bild]
Surt. Mina gick i princip ingen när jag drog i dem, utan alla gick senare. Jag har haft mailkontakt med Ejot som skulle kolla upp det hela angående mina skruvar.

De går av när virket rör sig, jag har för mig det finns en lång tråd om nån som reklamerade sina skruvar.

• Gilla
vapppe
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
De går av när virket rör sig, jag har för mig det finns en lång tråd om nån som reklamerade sina skruvar.
Är det så? Trallskruv som går av när virket krymper som ju all trall gör. Typiskt dålig feature. Har mailat Essve.

Rostfri skruv i samma dimension har ungefär halva hållfastheten mot stålskruv, så det blir knappast bättre.

Det blir väldigt mycket bättre med en rostfri skruv. En härdad stålskruv tål mycket högre belastning men betydligt färre cykler innan utmattning. Särskilt om rostskyddet skafts av så syran i impregneringen oxiderat skruven.
Ta ett vanligt spik och böj det fram och tillbaka tills det går av, går väl att räkna cyklerna på en handens fingrar.....

• Gilla
vapppe och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Rostfri skruv i samma dimension har ungefär halva hållfastheten mot stålskruv, så det blir knappast bättre.
En syrefast A4 tar inte upp härdning och kan böja sig flera gånger.
Mina rör sig 4mm över året och dom går inte av!
Ok Essve skulle ha 2,50kr/st men jag beställde från XL-Bygg för 1,50/st

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.