stigen stigen skrev:
Hej igen!

Gör en test med och utan extrabordet med likvärdiga bitar. Markera längden på ”snipen” och mät. Ta sedan en bild på dom båda så får vi alla se om det hjälper.

Dag
Det syns lite dåligt men det blev inte någon större skillnad med eller utan förängningsbord. Ovansidan av brädan är utan bord, undersidan med. Får fundera vidare.
Bräda med och utan förlängningsbord, svårt att se skillnad, ovansida utan, undersida med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O owelind skrev:
Det syns lite dåligt men det blev inte någon större skillnad med eller utan förängningsbord. Ovansidan av brädan är utan bord, undersidan med. Får fundera vidare.
[bild]
Det var ju tråkigt! Kör själv med den metoden i min DeWalt planhyvel. Tycker att skivan jämnar ut trycket mellan det lilla planbordet och dom bägge fällbara extraborden på varje sida. Även jag drabbas av märken men tycker dock att det blir mindre med extraskivan.
Du får ”forska” vidare och testa andra metoder.

Dag

• Gilla
owelind
  • Laddar…
Det var ganska rejäla gropar.
En fråga. När du använde förlängningsbordet, eller skivan. Satt det fast i hyveln så att det inte kunde tippa framåt? Annars ger det i min erfarenhet ingen riktig effekt. Förlängningen och hyveln måste vara en del, inte två från varandra lösa delar.

Alternativet till att acceptera snipe eller ha någon lösning med extra stöd är att limma fast bitar av trä i varje ända av ditt ämne som tar snipen. Sen såga bort dessa när du hyvlat klart. Det finns även en uppsjö med förslag på olika slädar man kan bygga mm för att eliminera snipe, men det känns som mer arbete än resultatet är värt.

Denna bilden beskriver det väldigt bra. För tung/lång planka som utmatningsrullen själv inte orkar hålla ner mot bordet efter att plankan lämnat inmatningsrullen och/eller för lågt tryck i utmatningsrullen.

Får du snipe även på korta bitar, typ en halvmeter? Kan man låsa planbordet efter man ställt in höjden? Högt tryck på inmatningsrullen i kombo med olåst bord kan göra att bordet trycks ner av inmatningsrullen och hoppar upp när den rullen släpper.

Illustration av en plankas genomgång i en hyvel där utmatningsrullen inte klarar att hålla ner plankan.

Redigerat:
Är motstående sida av plankan rak?
Är virket krokigt så vippar det efter när valsarna går på och av.
Protte

• Gilla
owelind
  • Laddar…
Det blir sni
Ola C Ola C skrev:
Denna bilden beskriver det väldigt bra. För tung/lång planka som utmatningsrullen själv inte orkar hålla ner mot bordet efter att plankan lämnat inmatningsrullen och/eller för lågt tryck i utmatningsrullen.

Får du snipe även på korta bitar, typ en halvmeter? Kan man låsa planbordet efter man ställt in höjden? Högt tryck på inmatningsrullen i kombo med olåst bord kan göra att bordet trycks ner av inmatningsrullen och hoppar upp när den rullen släpper.

[bild][/QUOTE
Det blir snipe på alla bitar oavsett längd. Bordet går inte att låsa. Tack för en bra bild!

Bart Bart skrev:
Det var ganska rejäla gropar.
En fråga. När du använde förlängningsbordet, eller skivan. Satt det fast i hyveln så att det inte kunde tippa framåt? Annars ger det i min erfarenhet ingen riktig effekt. Förlängningen och hyveln måste vara en del, inte två från varandra lösa delar.

Alternativet till att acceptera snipe eller ha någon lösning med extra stöd är att limma fast bitar av trä i varje ända av ditt ämne som tar snipen. Sen såga bort dessa när du hyvlat klart. Det finns även en uppsjö med förslag på olika slädar man kan bygga mm för att eliminera snipe, men det känns som mer arbete än resultatet är värt.

[media]
Ska kolla om jag kan låsa skivan på något sätt. Ska också kolla på filmen. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.