7 324 läst · 42 svar
7k läst
42 svar
Problem med nygrävd stenkista.
Nä inte din sak det borde firman upplyst dej om och utfört.J JonasEA skrev:
Inte en sak för privatpersoner att hålla koll på men som företagare så bör man ha koll på vad man utför åt kunden, anser jag iaf.
Slutade rinna dit ? på vilket sätt, var det någon form av dränering kopplad till den. Klart det kan bli för mycket vatten från taket till brunnar. Du vet var den g:a kistan ligger, gräv så du kommer ner en bit och försök få ner ett järn, då kan du se vilken nivå vattnet i den står på, det blir en blöt del på järnet.
Jag får ringa och höra med dem, men om en sådan mätning hade utförts hade man då märkt att det var en åder där?wildeside skrev:
Nej det var ingen dränering ansluten till den gamla stenkistan. Men 2st stuprör gick ner till 2 st småbrunnar som leddes till stenkistan. När det regnade så svämmade brunnarna över.J jonaserik skrev:Slutade rinna dit ? på vilket sätt, var det någon form av dränering kopplad till den. Klart det kan bli för mycket vatten från taket till brunnar. Du vet var den g:a kistan ligger, gräv så du kommer ner en bit och försök få ner ett järn, då kan du se vilken nivå vattnet i den står på, det blir en blöt del på järnet.
Jag får testa något sådant. Men vi hade inga som helst problem första 3-4 åren.
Av någon orsak har den gamla satt igen , och utan problem dom första åren, kan det vara stopp i röret till gamla kistan, då fylls brunnarna upp till max, finns kanske en möjlighet att koppla ett rör från den nya till den gamla, så blir det 2 kistor och större volym.J JonasEA skrev:
Helt rätt, rören till den gamla stenkistan grävdes upp i samband med att den nya grävdes och rören var totalt igensatta.J jonaserik skrev:
Ja, när jag fått iordning på problemet med stenkistan så får jag ta och kolla på någon sådan lösning så att det inte sätter igen sig igen. Men just nu ligger mitt fokus på att slippa översvämningen från den nya stenkistanJ jonaserik skrev: