Hej alla kunniga!
Har nyligen anlitat en firma för att dränera två sidor på mitt hus samt för grävning av en stenkista. Till stenkistan leds vatten från dagavrinnigen (2 stuprör) + dräneringsvattnet från de två sidor vi dränerade om. Dräneringsvattnet pumpas till stenkistan när nivån blir för hög.
Nu till mitt stora problem.
Stenkistan sväljer ingenting, utan det är ständigt hög nivå i den, när det regnar, vare sig det småduggar eller spöregnar så svämmar stenkistan över. I början trodde min grävare att det hade kommit så mycket vatten dit att marken blev mättad så jag fick låna en pump och pumpa ur stenkistan. Gjorde det säkert hundra gånger men nivån är lika hög om man väntar en timme. Det verkar som de har träffat på någon källa så att vattnet istället trycker upp där. Vad kan man göra nu? Min grävare har även varit inne på att jag fick mycket ytvatten från mina grannar men för det första så har jag inte haft detta problem förut samt att när det inte hade regnat på ett par veckor så hade jag fortfarande lika hög nivå i stenkistan.
Så hjälp! Vad bör jag göra?
Tack på förhand!
Har nyligen anlitat en firma för att dränera två sidor på mitt hus samt för grävning av en stenkista. Till stenkistan leds vatten från dagavrinnigen (2 stuprör) + dräneringsvattnet från de två sidor vi dränerade om. Dräneringsvattnet pumpas till stenkistan när nivån blir för hög.
Nu till mitt stora problem.
Stenkistan sväljer ingenting, utan det är ständigt hög nivå i den, när det regnar, vare sig det småduggar eller spöregnar så svämmar stenkistan över. I början trodde min grävare att det hade kommit så mycket vatten dit att marken blev mättad så jag fick låna en pump och pumpa ur stenkistan. Gjorde det säkert hundra gånger men nivån är lika hög om man väntar en timme. Det verkar som de har träffat på någon källa så att vattnet istället trycker upp där. Vad kan man göra nu? Min grävare har även varit inne på att jag fick mycket ytvatten från mina grannar men för det första så har jag inte haft detta problem förut samt att när det inte hade regnat på ett par veckor så hade jag fortfarande lika hög nivå i stenkistan.
Så hjälp! Vad bör jag göra?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är ingen stenkista, det är en stenlagd brunn.
Skaffa en bevattningspump och njut av en lummig grön och aldrig torr trädgård.
Har du lera eller pinnmo i marken som inte vattnet kan rinna genom?
Eller står grundvattnet så högt, vilket är oroande.
Skaffa en bevattningspump och njut av en lummig grön och aldrig torr trädgård.
Har du lera eller pinnmo i marken som inte vattnet kan rinna genom?
Eller står grundvattnet så högt, vilket är oroande.
Haha ja det känns som en stenlagd brunn faktiskt Om grundvattnet stod så högt så borde jag väl även ha hög nivå i dräneringsbrunnen? Där är nivån ett par tre meter ner, och även på framsidan så är nivån i den brunnen låg.
Lera eller pinnmo kan jag tyvärr inte svara på.
Lera eller pinnmo kan jag tyvärr inte svara på.
Vilken djup ligger dräneringen på, samt vilken nivå kommer drän in i brunnen, är brunnen tät i btten ? Kanske det är så täta massor så vatten inte går igenom, men att vid grävning så har ni kommit på en åder med skjälvtryck ( s.k. kallkälla underjord.) .Hur är det, finns det möjlighet att göra någon form av avledning med rör från högsta nivån ( då ovanför den nivå som den stannar på ) ut till dike eller annat som kan ta emot vatten. Har du kommunalt vatten så var glad för en brunn och vattna massor på tomten.
Ja det måste vara någon åder av något slag. Hus med källare så dräneringen ligger ca 2.5-3 meter ner. Tyvärr ingenstans att leda vattnet då jag har grannar på 3 sidor. Går det att pumpa en åder torr så att vattnet inte rinner tillbaka tro? Är lite orolig att det ska börja vandra mot huset men det kanske är långsökt?
Dräneringsvattnet pumpas in en halvemeter ner i brunnen. Den är tät i botten men med massa hål på sidan i botten.
Dräneringsvattnet pumpas in en halvemeter ner i brunnen. Den är tät i botten men med massa hål på sidan i botten.
Pumpa torrt ??? Glömd det, det kan finnas flera m3 i flöde under den nivå som det stannar på, sen att det svämmar över är nog för att det inte kan sjunka tillbaka i berget när det blir ett litet övertryck ( nivån stiger ) och går över max. Det med att vara orolig för huset behöver du nog inte tänka på.om dräneringen och dagvatten är totalt separerade. Skulle det stiga under huset så skulle dränbrunnen fyllas upp. Den 4:e sidan då vad har du där.En kort råga angående din brunn, det ser ut som en tank eller är det bara ett rör genom mark och lock på . Talas om stenkista, den som är längst bort från huset och den andra är dränbrunn.
På den fjärde sidan har jag en väg. På den sidan har jag visserligen en en anslutningspunkt till kommunala dagvattenledningen men då lär jag gräva runt precis hela huset för att leda vattnet dit, men men det kanske blir det enda rätta?
Nej det är bara ett rör ner i marken.
Det sitter en backventil på ledningen från dräneringsbrunnen men dagvattnet leds direkt till kistan. Ja dräneringsbrunnen bredvid huset och stenkistan en bit ut på gården. Längst bort på gården ligger min gamla stenkista som slammades igen. Trodde de skulle gräva den nya där den låg men de grävde den bredvid.
Nej det är bara ett rör ner i marken.
Det sitter en backventil på ledningen från dräneringsbrunnen men dagvattnet leds direkt till kistan. Ja dräneringsbrunnen bredvid huset och stenkistan en bit ut på gården. Längst bort på gården ligger min gamla stenkista som slammades igen. Trodde de skulle gräva den nya där den låg men de grävde den bredvid.
Det är en mätning av markens genomsläpplighet, ganska klantigt av firman att inte mäta så man vet att det fungerar med en stenkista på den marken.J JonasEA skrev:
Skulle aldrig anlägga en stenkista utan att mäta markens genomsläpplighet och kontroll av grundvatten nivå.
Du säger slammat igen och har den fungerat då ? eller svämmade den över den med. Längst bort på gården säger du, står nivån lika högt i den som den nya. Är det nedförsbacke till gatan ? Om inte så måste du pumpa, då blir det ytterliga ett moment, den nivå som ska var högst i brunnen för att inte svämma ut på gräsmattan måste då hållas med en pump och då tillkommer det med frostfritt.
Den anlades när huset byggdes 68 så den har fungerat bra länge. De första 3 åren vi bodde här hade vi inga problem, men sedan så slutade vattnet att rinna dit så när det regnade mycket svämmade brunnarna över som hängrännorna var anslutna till. Detta var anledningen till att vi dränerade dessa 2 sidor på huset och grävde en ny stenkista.
Den gamla stenkistan har ingen brunn så att man kan kolla nivån.
Den gamla stenkistan har ingen brunn så att man kan kolla nivån.
Aj då, ja jag tvivlar på att en sådan mätning har utförts men det kanske är min uppgift att kolla upp?wildeside skrev: