Jag har i princip exakt samma setup som jag byggt själv fast med mindre panna och tank. Har en tank på vinden, öppet system, 22kw (max, kanske 15 nom) vattenmantlad kamin på våningen rakt under och en laddomat som laddar. En tums rör mellan allt.
Inga som helst problem (iaf 7-8 år). Faktum är att vis strömavbrott,som vi har ofta, fungerar systemet perfekt mha självcirkulation. Laddomaten behövs eg inte hos mig för mer än att jag tidigt får upp vattentempen.
Således tror jag Daniel är ngt på spåren, skulle absolut testa att köra på olika hastigheter på pumpen.

Utan laddomat skull kaminen sannolikt bli för kall och få problem med kondens. Så det är bra att du har den.

Som jag skrev i inlägg 29 så har vi testat olika hastigheter men utan skillnad tyvärr.

D Daniel 109 skrev:
Det stämmer att pumpen i princip sitter parallellt med ventilen. Det stämmer också att pumpen ger ett mycket högre statiskt tryck är vad självcirkulationen kan generera.

Men det är flödet som är avgörande, om min teori stämmer. När flödet överstiger pumpens kapacitet så ger den inget tryck.

Jag kan absolut ha fel, men det är det som är min teori. Du får gärna punktera den om den är fel.
Det behöver inte punkteras något och jag kanske missuppfattat vad mexitegel menar med fel håll här. Blir det som du menar är ju riktningen rätt och inget som är negativt för laddningen mer än ev klapper. Sen är det inte så troligt att pumpen inte ger positivt tryck över hur det är gjort i laddomaten oavsett om flödet får lite hjälp. Däremot kanske det stora flödet kan orsaka lokala trycksänkningar ev ångbildning osv i laddomaten och det ger problem men knappast fel riktning. Jag håller helt med dig om att strypning i någon/några av kretsarna kommer hjälpa samma som om den flyttas i förhållande till ändpunkterna.

Ska som sagt bli kul att se vad som händer med packningar ev termostater osv.

D Daniel 109 skrev:
Problemet skulle nog snarare kunna vara det motsatta. Det är grova rör och en höjdskillnad som ger självcirkulation. Det kan medföra att flödet blir högre än vad pumpen hinner med.
Jag tror det här som du säger. Det kalla returvattnet från uppe trillar ned så snabbt att pumpen inte klara av att pumpa bort det i tid. Vattnet vill då en annan ledning som är pannans laddkrets men i felriktning. Strypa returledning från tanken skulle jag satsa på.

Det funkar nu! :D:love:

Röris kom med paketet från Termoventiler och till sin förvåning innehöll det inte packningar utan en komplett ny backventil som inte såg alls likadan ut som den gamla. Den gamla var formad som en upponervänd kopp medan den nya är som en boll. Fjädern verkade också vara starkare.

Pappa är riktigt nöjd att det äntligen funkar och att han äntligen kan elda för fullt för första gången på många år. Intressant nog är denna pannan så effektiv, trots sina 18 år, till skillnad mot de som suttit där innan att han antagligen behöver sätta upp ett element i pannrummet för att vattnet inte ska frysa :D.

Tack alla för era tankar och funderingar.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.