4 503 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
Problem med kondens i källare
Det kondenserar säkert mot plåtreglarna också eftersom de leder värme bättre än isoleringen och blir den varmaste delen på väggen. Kall betongvägg och varma reglar. Isoleringen är lite svart så den har också varit fuktig.Viktor.J skrev:självklart, menade att det känns inte som att det är plåtreglarna som gör det. På bilden är det fukt bara vid reglarna och jag tolkar TS inlägg som att han tror det är stålreglarna det kondenserar mot. Men iom att det är en luftspalt mellan betongen och reglarna så borde de inte spela någon roll tänker jag.
Men varför är det då bara fukt i anslutning till reglarna ?
Redigerat:
Har nog alltid kanske varit en inläcknig av fukt från utsidan. Har det varit någon Olja/vedpanna i källaren innan någon annan värmekälla installerats , då kommer problemen , och mera av varan blir om det byggs en vägg med isolering , fukt kan inte lufta bort.
En källarvägg ska isoleras på utsidan och fuktspärras på utsidan, och då kan det inte vara ett ångtätt skikt på insidan också. Att överhuvud taget isolera med glasull på insidan av källarväggen är en riskabel konstruktion.
https://www.isover.se/isolera-kallarvagg-inifran
* "Det bästa sättet att tilläggsisolera källaren är utvändigt."
* "I källarutrymmen rekommenderar vi inte folie i väggarna eftersom det oftast är fukt utifrån som kan orsaka problem"
https://www.isover.se/isolera-kallarvagg-inifran
* "Det bästa sättet att tilläggsisolera källaren är utvändigt."
* "I källarutrymmen rekommenderar vi inte folie i väggarna eftersom det oftast är fukt utifrån som kan orsaka problem"
Helt oavsett varför Friberg älskar Ytong så är det en klok lösning. Fortsätt bygga innåt med ett isolerande betongmaterial som är diffussionsöppet innåt. Mycket klokt!P Patrik Friberg skrev:
Redigerat:
Tack FG,FG skrev:Det ser ut att vara plastat så då är det ju inte den varma källarluften som kondenserat mot betongen. Är det oisolerad betongplatta? Hur uppvärmt har rummet varit? Om man isolerar från insidan blir väggen kallare och kanske inte tillräckligt varm för att driva fukten utåt och det kan bli en hel del fukt från platta och vägg.
I alla lägen bättre att isolera från utsidan och hålla betongen varm så att fukten torkar utåt.
Bra tänkt,
Jag skulle bara tillägga att gipsen och isoleringen (mellan plåtreglarna) under problemfönster vi hade är fortfarande inte återställt. M.a.o. Kan det varma källarluften(22C* från luft/luft värmepump) sökt sig därifrån och via spaltöppningen till resten? Kan det vara ett möjligt scenario?
Ja, betongplattan är inte isolerad från utsidan.
Tack multix,M multix skrev:En källarvägg ska isoleras på utsidan och fuktspärras på utsidan, och då kan det inte vara ett ångtätt skikt på insidan också. Att överhuvud taget isolera med glasull på insidan av källarväggen är en riskabel konstruktion.
[länk]
* "Det bästa sättet att tilläggsisolera källaren är utvändigt."
* "I källarutrymmen rekommenderar vi inte folie i väggarna eftersom det oftast är fukt utifrån som kan orsaka problem"
Helt oavsett varför Friberg älskar Ytong så är det en klok lösning. Fortsätt bygga innåt med ett isolerande betongmaterial som är diffussionsöppet innåt. Mycket klokt!
"...Att överhuvud taget isolera med glasull på insidan av källarväggen är en riskabel konstruktion."
Men på Isover länken rekommenderas till och med två glasull på varandra, det ena på 45mm direkt mot källarväggen och den andra/70mm på den första( iof på torr källarvägg)! har du någon förklaring till det?
Med riskabel konstruktion menar jag att det finns risk för fukt och för att undvika fukt kan det krävas avancerade lösningar som ventilerad spalt, och som Friberg framförde så kanske den avancerade lösningen inte fungerar. Dessutom kräver avancerade lösningar en hel del tid både från den som förklarar dem och från den som ska sätta sig in i dem. Det är då enklare att bara avråda från dem ungefär som Friberg och säga att det kanske inte fungerar som tänkt.L Lanko2020 skrev:Tack multix,
"...Att överhuvud taget isolera med glasull på insidan av källarväggen är en riskabel konstruktion."
Men på Isover länken rekommenderas till och med två glasull på varandra, det ena på 45mm direkt mot källarväggen och den andra/70mm på den första( iof på torr källarvägg)! har du någon förklaring till det?
Jag hoppas jag inte talar för döva öron och lägger energi på att förklara i onödan. Den som har satt gips på källarväggen har gjort fel, samma sak gäller plasten under gipsen som är dubbelfel. Plasten är till för att skydda gipsen från fukt vilket den gör men den förvärrar problemet genom att stänga in fukten i väggen.
Betongväggen som ligger under mark på utsidan medför två problem. Dels är väggen kall på sommaren och luft som kommer in i källaren kyls ner vid väggen och avger fukt, och dels transporterar väggen vatten utifrån som måste dunsta bort på insidan. För att lösa båda dessa problem så dels isolerar man källarväggar på utsidan så att väggen blir varmare och dels fuktspärrar man på utsidan för att begränsa mängden vatten som kan komma in i betongen utifrån.
Om man plastar väggen på insidan hindrar man vatten från att dunsta från väggen så att platsa på insidan av en källarvägg är helt uteslutet. Med även att isolera utan plast medför problem beroende på att betongväggen blir kallare. När varmare luft inifrån källaren går in i isoleringen kyls den av mot den kallare källarväggen och avger fukt. Därför försöker man använda metallreglar och liknande som inte kan mögla men och försäkra sig om att luften i källaren är torr. Man kan då inte heller använda gips som ju har papper på ytan och möglar. Sedan finns det andra faktorer att lösa men ...
.. den enkla lösningen blir att istället mura på isolerande lättbetongblock eller liknande och måla väggen med diffusionsöppen färg på insidan. Tillsammans med några mindre friskluftsintag och gärna element fungerar det ypperligt. Det hade varit ännu bättre om det låg 200 mm frigolit utanför betongväggen och en fuktspärr värd namnet.
SMHI, en utmärkt kurs i när luft avger fukt och varför: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...ativ-fuktighet-under-aret-och-dygnet-1.170576
* Det är en vanlig missuppfattning att kall luft är fuktig och varm luft är torr, det är snarare så att nyligen uppvärmd luft är torr och nyligen nedkyld luft är fuktig. Sedan balanseras luftfuktigheten med tiden genom att torr luft tar upp fukt från omgivningen och fuktig luft avger fukt till omgivningen. Därför ska man inte släppa in luft från ett varmt rum i ett kallare utrymme (där den isf kyls ner och avger fukt) utan istället ta in luft utifrån och värma upp den.
Redigerat:
Vet att det är en gammal tråd men jag håller på att utbilda mig till drifttekniker och det här är nog den bästa förklaringen som jag sett på en lösning för att inreda en källarvägg!M multix skrev:Med riskabel konstruktion menar jag att det finns risk för fukt och för att undvika fukt kan det krävas avancerade lösningar som ventilerad spalt, och som Friberg framförde så kanske den avancerade lösningen inte fungerar. Dessutom kräver avancerade lösningar en hel del tid både från den som förklarar dem och från den som ska sätta sig in i dem. Det är då enklare att bara avråda från dem ungefär som Friberg och säga att det kanske inte fungerar som tänkt.
Jag hoppas jag inte talar för döva öron och lägger energi på att förklara i onödan. Den som har satt gips på källarväggen har gjort fel, samma sak gäller plasten under gipsen som är dubbelfel. Plasten är till för att skydda gipsen från fukt vilket den gör men den förvärrar problemet genom att stänga in fukten i väggen.
Betongväggen som ligger under mark på utsidan medför två problem. Dels är väggen kall på sommaren och luft som kommer in i källaren kyls ner vid väggen och avger fukt, och dels transporterar väggen vatten utifrån som måste dunsta bort på insidan. För att lösa båda dessa problem så dels isolerar man källarväggar på utsidan så att väggen blir varmare och dels fuktspärrar man på utsidan för att begränsa mängden vatten som kan komma in i betongen utifrån.
Om man plastar väggen på insidan hindrar man vatten från att dunsta från väggen så att platsa på insidan av en källarvägg är helt uteslutet. Med även att isolera utan plast medför problem beroende på att betongväggen blir kallare. När varmare luft inifrån källaren går in i isoleringen kyls den av mot den kallare källarväggen och avger fukt. Därför försöker man använda metallreglar och liknande som inte kan mögla men och försäkra sig om att luften i källaren är torr. Man kan då inte heller använda gips som ju har papper på ytan och möglar. Sedan finns det andra faktorer att lösa men ...
.. den enkla lösningen blir att istället mura på isolerande lättbetongblock eller liknande och måla väggen med diffusionsöppen färg på insidan. Tillsammans med några mindre friskluftsintag och gärna element fungerar det ypperligt. Det hade varit ännu bättre om det låg 200 mm frigolit utanför betongväggen och en fuktspärr värd namnet.
SMHI, en utmärkt kurs i när luft avger fukt och varför: [länk]
* Det är en vanlig missuppfattning att kall luft är fuktig och varm luft är torr, det är snarare så att nyligen uppvärmd luft är torr och nyligen nedkyld luft är fuktig. Sedan balanseras luftfuktigheten med tiden genom att torr luft tar upp fukt från omgivningen och fuktig luft avger fukt till omgivningen. Därför ska man inte släppa in luft från ett varmt rum i ett kallare utrymme (där den isf kyls ner och avger fukt) utan istället ta in luft utifrån och värma upp den.
Kan det vara så att den fuktiga luften som stannar i konstruktionen pga av plasten, har kondenserat mot reglarna då de förmodligen är det kallaste elementet i konstruktionen? Eftersom det inte finns någon isolering utvändigt så borde temperaturen och den relativa fuktigheten på insidan av betongen vara ungefär densamma som ute pga av isoleringen , vilket blir mellan 95-100% relativ luftfuktighet.
Hur gick det föresten med fuktproblemet?
Tack vare Multix och alla era inlägg har jag kunnat identifiera orsaken till kondensproblemet och vidta åtgärder för att hantera det. Genom att ta bort växter som omger källaren och förbättra självdragsventilationen har jag tagit förnuftiga steg för att minska risken för kondens. Ibland är det nödvändigt att kompromissa och acceptera vissa nivåer av kondens, särskilt om det inte finns några allvarliga fuktproblem som hotar strukturen. Tack så mycket för all er hjälp och stöd!C Choken89 skrev:Vet att det är en gammal tråd men jag håller på att utbilda mig till drifttekniker och det här är nog den bästa förklaringen som jag sett på en lösning för att inreda en källarvägg!
Kan det vara så att den fuktiga luften som stannar i konstruktionen pga av plasten, har kondenserat mot reglarna då de förmodligen är det kallaste elementet i konstruktionen? Eftersom det inte finns någon isolering utvändigt så borde temperaturen och den relativa fuktigheten på insidan av betongen vara ungefär densamma som ute pga av isoleringen , vilket blir mellan 95-100% relativ luftfuktighet.
Hur gick det föresten med fuktproblemet?
Tack, för svaret! Ser riktigt bra ut! Smart att öka ventilationen och lägga klinker. Hur blev väggen byggd föresten? Ser att det sitter en luftspalt nertill i alla fall.L Lanko2020 skrev:Tack vare Multix och alla era inlägg har jag kunnat identifiera orsaken till kondensproblemet och vidta åtgärder för att hantera det. Genom att ta bort växter som omger källaren och förbättra självdragsventilationen har jag tagit förnuftiga steg för att minska risken för kondens. Ibland är det nödvändigt att kompromissa och acceptera vissa nivåer av kondens, särskilt om det inte finns några allvarliga fuktproblem som hotar strukturen. Tack så mycket för all er hjälp och stöd!
Liknande trådar
-
Problem med vatten, nedfart till källare
Vatten & Avlopp -
Hur lösa problem med matos i källaren?
Ventilation -
Nibe f1255 hög kondensor in temperatur problem!
Värmepumpar -
Sättningsproblem. Djup spricka i betonggolv, under finns jordkällare
Grund & Markarbeten -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering