För det första vill jag tacka dig för din tid och dina kunskaper som uppskattas verkligen :)
Hittar dessvärre ingen skruv alls bakom patronen. Bifogar foto. Öppen kylskåpsdörr med synlig inredning och en vattenfilterpatron monterad, inga skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Kolla bakom filtret till vänster
Detta är för övrigt ett sent skåp som faktiskt fungerade!!! Till skilnad från tidigare modeller.
 
  • Wow
znitz
  • Laddar…
A
Skulle faktiskt förvåna mig om det inte fungerar.
 
  • Gilla
Hand
  • Laddar…
Här kommer min fråga till förste ägare:

Hej, ursäkta att jag stör pyttelite till, men glömde i all hast fråga vad är det exakt som inte funkar med kylvattendispensern? Läcker den? eller kommer inget vatten alls? eller något helt annat? Törs jag koppla upp mot vattenledning och släppa vatten igenom?
Bra att veta ifall jag vill försöka med reparation, är ju trots allt en utbildad elektriker
Tacksam på förhand ☺

...och svaret jag fick:

Hallå! Nej det ska du inte göra, för att få fram vatten skulle det kosta 10000kr för att laga det. Kolsyregrejen gick sönder. Vi köpte nytt istället för att bekosta det gamla.

Vi fick då reda på att dom inte tillverkar med vatten/kolsyre längre, då det varit så mycket fel/krångel med dessa :/
 
A
Finns nog inget som kostar 10 lakan i den lådan
 
Hittade skruven bakom filtret precis som du sa. Dök upp en ny fråga dock: hur tar jag bort filtret för att komma åt skruven?
 
A
Vik det åt dig och dra bortdet
 
Förra ägaren har levt med felet verkar som. Kan vara så att det gick sönder när skåpet var en dyr nyhet. Jag kanske ger det en chans och provar lokalisera felet ändå. Tack för hjälpen, jag återkommer med uppdatering om jag försöker hitta felet.
 
A
återkom då med PNC så vet vi hur det är bestyckat innuti
 
Ska bli
 
Hej!

Min vattendispenser slutade helt plötsligt fungera idag. Lampan hade bara slocknat när jag kom för att ta vanligt vatten ifrån den (ej kolsyra) och jag har säkerställt så att elsladden bak sitter i samt att vattenslangen går mellan den och frysen (som fortfarande har fungerande isdispenser). Kylen stod alltid på 7grader men efter att ha läst igenom massa inlägg här så har jag nu sänkt den till 5grader. Dock förstår jag inte vad som kan ha påverkat att den helt från ingenstans la av. Har försökt hålla i båda knapparna samt startat om hela kylskåpet, inget av det med någon lycka.

Finns det någon här som kan ha en idé om var felet kan ligga och i så fall hur jag kan tänkas åtgärda det? Bilder kan skickas vid behov.
 
  • Gilla
Hans Olofsson
  • Laddar…
A
Det kan vara kretskortet i dispensern eller kablen dit.
 
Hej @electroluxaren och tack för snabbt svar! Är det något jag sjålv på något sätt kan felsöka och/eller åtgärda? Har du några tankar på om det är prisvärt osv att eventuellt köpa reservdelar eller vad är din rekommendation?
 
A
Kabeln går igenom det övre gångjärnet så där kan man kolla
Beroende modell så är dispensern tryckt dit eller med två skruvar bakom dekalen
Det händer att det stänker upp vatten på kortet och då är det bara till att byta.
Vissa kort har utgått dock.
Nya skåp finns inte.
 
electroluxaren skrev:
Kabeln går igenom det övre gångjärnet så där kan man kolla
Beroende modell så är dispensern tryckt dit eller med två skruvar bakom dekalen
Det händer att det stänker upp vatten på kortet och då är det bara till att byta.
Vissa kort har utgått dock.
Nya skåp finns inte.
Verkar inte som att det stänkt ut något vatten på kortet i alla fall.
Jag slog idag av kylskåpet helt i ett par timmar för att sedan slå på det igen (för att säkerställa att inget hade frusit av misstag) men det hjälpte inte. Vidare försökte jag öppna upp dispenser-delen och bifogat återfinns resultatet.

Är detta en av modellerna du/ni tror att jag kanske skulle kunna åtgärda på ett eller annat sätt?
 
  • Vatten- och isdispenser på kylskåp med öppen skyddsplåt och inga synliga vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dispenser-del på kylskåp som visar elektronisk kretskort och ingen vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanism och ledningsdragning i öppnad dispenser-del av kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dispenser-del av kylskåp med synliga ledningar och elektronik utan tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.