11 181 läst · 19 svar
11k läst
19 svar
Problem med jordfelsbrytare
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jag är också med i resonemanget, men det är ju synd om mig som konsekvent har 4 ledarsystem.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man kan ju fråga sig när det blir aktuellt för tillverkaren av JFB att ersätta ekonomiskt vid ett sånt här fel?
Det jag undrar över i första inlägget är den här meningen:
"Värmepumpen som ligger under en annan central med egen jordfelsbrytare har det också hänt något med (automatsäkringen löser)???"
Det felet borde inte kunna bero på fel i jordfelsbrytaren som skyddar resten av huset, förutom om det antingen är felaktigt (men lagligt) så att en jordfelsbrytare skyddar hela huset och sedan matar ytterligare en jordfelsbrytare, eller om man av någon anledning har en 500mA-jordfelsbrytare på inkommande matning som brandskydd eller liknande...
"Värmepumpen som ligger under en annan central med egen jordfelsbrytare har det också hänt något med (automatsäkringen löser)???"
Det felet borde inte kunna bero på fel i jordfelsbrytaren som skyddar resten av huset, förutom om det antingen är felaktigt (men lagligt) så att en jordfelsbrytare skyddar hela huset och sedan matar ytterligare en jordfelsbrytare, eller om man av någon anledning har en 500mA-jordfelsbrytare på inkommande matning som brandskydd eller liknande...
Vilket fabrikat var det på din och hur längesedan instalerade du den?
jag har för ca 8år sedan instalerat en schupa jordfelsbrytare som fick detta fel du beskriver vid 2:a påslaget.All elektronik gick sönder så vi fick nytja vår företagsförsäkring för tillverkaren gick det inte få någon riktig kontakt med.
På Elsäkerhetsverket kan man läsa hur man ska sköta sin jordfelsbrytare och att de inte varar för evigt utan ska bytas ut med tiden.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...e/Vanliga-fragor-och-svar-om-jordfelsbrytare/
även mycke annan information finns om jordfelsbrytare.
jag har för ca 8år sedan instalerat en schupa jordfelsbrytare som fick detta fel du beskriver vid 2:a påslaget.All elektronik gick sönder så vi fick nytja vår företagsförsäkring för tillverkaren gick det inte få någon riktig kontakt med.
På Elsäkerhetsverket kan man läsa hur man ska sköta sin jordfelsbrytare och att de inte varar för evigt utan ska bytas ut med tiden.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...e/Vanliga-fragor-och-svar-om-jordfelsbrytare/
även mycke annan information finns om jordfelsbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Jag finner detta inte helt tydligt...prototypen skrev:
Definitionen på Spänningsförande del är Ledare eller ledande del som är avsedda att bli spänningssatta vid normal användning, inklusive neutralledare men exklusive PEN-ledare.
Krav på frånskiljning:536.2.1.1 Varje strömkrets ska kunna frånskiljas från samtliga matande spänningsförande ledare...
Nu till det intressanta - kraven på brytegenskaper hos JFB:
531.2.1.1 I TN-S-system behöver inte neutralledaren frånkopplas.
Obs att 531.2 alltså handlar om JFBer.
I de allmänna reglerna för frånskiljning så sägs det att neutralledaren inte behöver brytas (536.1.2), vilket tydligen också gäller JFBer, trots att neutralledaren per definition är en spänningsförande del jämte fasledarna :S:S
Men jag tror att både vi och tillverkarna har kommit fram till att det är en dålig ide att inte bryta nollan i JFBer.