Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Ok men du menar väll att resistansen mellan inledare och jord (hölje) på motorn skall vara hög (och bli högre efter att man blåser bort koldam eller fattar jag inget av hur jord fungerar?!
Helt rätt - helst så hög att den inte är mätbar - men kommer du över 100 kohm, börjar du nog vara på rätt sida.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Mäter just nu 67 kohm mellan valfri av de två ingångarna och höljet (med motorn löskopplad från styrkortet och med ett vanligt universalinstrument) vilket då låter lite lågt så blir till att markera på millimetern hur motorn sitter (så att jag inte behöver fundera över hur spänd drivremmen för bältet skall vara / trimma in detta om jag lyckas få stil på den och skall montera tillbaka den), se om jag rent mekaniskt kan få loss den (en del bultar sitter inte jättebra till) och sedan konstatera om det alls går att öppna den för underhåll...
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Mäter just nu 67 kohm mellan valfri av de två ingångarna och höljet (med motorn löskopplad från styrkortet och med ett vanligt universalinstrument) vilket då låter lite lågt så blir till att markera på millimetern hur motorn sitter (så att jag inte behöver fundera över hur spänd drivremmen för bältet skall vara / trimma in detta om jag lyckas få stil på den och skall montera tillbaka den), se om jag rent mekaniskt kan få loss den (en del bultar sitter inte jättebra till) och sedan konstatera om det alls går att öppna den för underhåll...
Det låter ungefär som en kolbana.
Det brukar finnas något sätt att öppna upp så att man kan byta kolborstar - kanske det ger möjlighet till renblåsning. Tycker det låter hoppfullt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Har nu lyckats ta loss motorn ur löpbandet för att kunna undersöka den. Mycket riktigt finns det två luckor som gick att ta bort där man kan se kolborstarna. Det fanns en del damm och annat gunk där som jag tagit bort. Efter det mätte jag resistansen till ca 160 kohm. Glad i hågen provade jag att koppla in motorn (enbart elektriskt) till kontrollkortet (och till jordskruven) i bandet men trist nog löser det fortfarande ut brytaren direkt när jag slår på strömmen :worried:

Jag provade då att (utan att ha lyckats öppna höljet till motorn) blåsa ur ännu mer dam och skräp och och efter det har resistansen gått upp ännu mer. Konstigt nog möter mitt universalinstrument (av enklare typ) inte längre en stabil resistans utan den varierar mellan typ 300-400 kohm kontinuerligt (fick byta område på instrumentet från 200k till 500k så kanske beror det på det)? Har testat att vrida runt roton och mäta flera gånger men det verkar hela tiden ge samma beteende.

Jag vet ju inte om resistansen förändras under last (är märkt med max 180V DC) - kan det vara orsaken att brytaren fortfarande löser ut (det händer dock INNAN jag på panelen sagt att jag vill starta bältet så tycks som om även väldigt låg vilospänning räcker för att lösa ut)?!

Naivt skulle jag antagit att resistansen mot jord skulle vara "oändlig" (ej mätbar) för en fungerande motor då det väl inte bör finnas någon kontakt mellan kol/rotor och hölje eller?!?!

Jag startar en separat tråd om hur jag kan öppna höljet på motorn (skulle vilja komma åt att blåsa rent ordentligt och verkligen få ut allt "gunk" men det verkar inte helt enkelt då det sitter prylar på axlarna som är i vägen)...
 
Redigerat:
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Har nu lyckats ta loss motorn ur löpbandet för att kunna undersöka den. Mycket riktigt finns det två luckor som gick att ta bort där man kan se kolborstarna. Det fanns en del damm och annat gunk där som jag tagit bort. Efter det mätte jag resistansen till ca 160 kohm. Glad i hågen provade jag att koppla in motorn (enbart elektriskt) till kontrollkortet (och till jordskruven) i bandet men trist nog löser det fortfarande ut brytaren direkt när jag slår på strömmen :worried:

Jag provade då att (utan att ha lyckats öppna höljet till motorn) blåsa ur ännu mer dam och skräp och och efter det har resistansen gått upp ännu mer. Konstigt nog möter mitt universalinstrument (av enklare typ) inte längre en stabil resistans utan den varierar mellan typ 300-400 kohm kontinuerligt (fick byta område på instrumentet från 200k till 500k så kanske beror det på det)? Har testat att vrida runt roton och mäta flera gånger men det verkar hela tiden ge samma beteende.

Jag vet ju inte om resistansen förändras under last (är märkt med max 180V DC) - kan det vara orsaken att brytaren fortfarande löser ut (det händer dock INNAN jag på panelen sagt att jag vill starta bältet så tycks som om även väldigt låg vilospänning räcker för att lösa ut)?!

Naivt skulle jag antagit att resistansen mot jord skulle vara "oändlig" (ej mätbar) för en fungerande motor då det väl inte bör finnas någon kontakt mellan kol/rotor och hölje eller?!?!

Jag startar en separat tråd om hur jag kan öppna höljet på motorn (skulle vilja komma åt att blåsa rent ordentligt och verkligen få ut allt "gunk" men det verkar inte helt enkelt då det sitter prylar på axlarna som är i vägen)...
Du är på rätt väg. Prova gärna att hissa upp kolborstarna - eller lägga någon enkel isolering mellan borstarna och kollektorn - så du kan se om isolationsproblemet sitter i rotor eller i statorn. Det brukat vara i statorn. En bomullstopps kan också vara bra för att bryta en kolbana.
Du har inga andra komponenter i kollektorhuset? Ibland brukar det sitta någon kondensator eller någon termoswitch (som bryter när motorn blir för varm) - och de komponenterna kan ju också ställa till det.
 
Utan att lyckats öppna höljet ser jag inte mer än så här av borstarna. Ej klart för mig hur man lossar ser ingen annan skruv än den för elanslutningen... Kan finnas mer komponenter jag inte ser.
Begränsad vy av en elverktygsborste inuti höljet, synlig skruv för elanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Utan att lyckats öppna höljet ser jag inte mer än så här av borstarna. Ej klart för mig hur man lossar ser ingen annan skruv än den för elanslutningen... Kan finnas mer komponenter jag inte ser.
[bild]
Ojoj, vad mycket kolborstdamm. Av färgen på dammet att döma innehåller din kolborste också ganska mycket koppar - vilket ytterligare förvärrar problemet.
Det fyrkantiga ovanpå kolborsten är någon typ av fjäder. Om du försiktigt med en lämplig tång drar kopparflätan som går in i kolborsten uppåt - kan du lätta på kolborsten någon millimeter - och skapa utrymme för att föra in en kraftigare pappersremsa mellan kolborste och collectorn - och på så vis isolera rotorns strömkretsar från statorn. Kolla sedan isolationsresistansen efter att båda borstarna är isolerade mot collectorn. Har du nu typ oändlig resistans - är det ledande kol/koppar-dammet som du ser över allt - som är problemet. Du bör kunna lossa ändkåpan med lagringen - för att komma åt att rengöra ordentligt. Eventuellt kan du ha genomgående bultar som går från frontkåpan - och som du kanske får lossa. Men du är nära problemet lösning.
 
B Boggi skrev:
Ojoj, vad mycket kolborstdamm. Av färgen på dammet att döma innehåller din kolborste också ganska mycket koppar - vilket ytterligare förvärrar problemet.
Det fyrkantiga ovanpå kolborsten är någon typ av fjäder. Om du försiktigt med en lämplig tång drar kopparflätan som går in i kolborsten uppåt - kan du lätta på kolborsten någon millimeter - och skapa utrymme för att föra in en kraftigare pappersremsa mellan kolborste och collectorn - och på så vis isolera rotorns strömkretsar från statorn. Kolla sedan isolationsresistansen efter att båda borstarna är isolerade mot collectorn. Har du nu typ oändlig resistans - är det ledande kol/koppar-dammet som du ser över allt - som är problemet. Du bör kunna lossa ändkåpan med lagringen - för att komma åt att rengöra ordentligt. Eventuellt kan du ha genomgående bultar som går från frontkåpan - och som du kanske får lossa. Men du är nära problemet lösning.
Då det i statorn sitter permanentmagneter - så är hela statorn en del av den magnetiska kretsen. Då är det viktigt att din ytterkåpa med sannolikt borsthållarna - blir monterad i exakt samma position. Markera läget i skarven med en sprit eller blyertspenna - så att läget blir återställt.
 
B Boggi skrev:
Då det i statorn sitter permanentmagneter - så är hela statorn en del av den magnetiska kretsen. Då är det viktigt att din ytterkåpa med sannolikt borsthållarna - blir monterad i exakt samma position. Markera läget i skarven med en sprit eller blyertspenna - så att läget blir återställt.
En gammal tandborste eller rakmaskinsborste brukar - tillsammans med en dammsugare - göra underverk på den här typen av damm.
 
Kan nu rapportera att efter rengöring av elmotorn fungerar löpbandet igen utan att lösa ut jordfelsbrytaren - tack alla som kom med förslag och råd!
 
  • Gilla
MrJozk och 2 till
  • Laddar…
Har lustigt nog samma problem så jag undrar:
Fick du lossa motorn från löpbandet eller kunde du rengöra ändå?
Lossade du någon kåpa på motorn?
 
Lossade den då jag tog den till en liten firma i Södertälje som jobbar med indistrielmotorer och lät dem rengöra den.

Tror inte det räcker att vara blåsa ur den där den sitter utan det krävs nog särmontering ...
 
Tack för svar i gammal tråd.
Är det något du i efterhand tror att du hade kunnat gjort själv?
 
Svår fråga - personligen har jag ingen erfarenhet av elmotorer och då "220V el" inte heller är något jag tycker "amatörer" bör hålla på med svarar jag nej men någon med andra kunskaper skulle kanske kunna göra det vad vet jag?!
 
  • Gilla
-dynamic-
  • Laddar…
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Svår fråga - personligen har jag ingen erfarenhet av elmotorer och då "220V el" inte heller är något jag tycker "amatörer" bör hålla på med svarar jag nej men någon med andra kunskaper skulle kanske kunna göra det vad vet jag?!
Nja, har man inte tummen mitt i handen kommer man nog ganska långt. Har själv skruvat isär allt möjligt elektiskt under 75 år - och under de senaste 74 åren har jag också som regel lyckats att skruva ihop det jag skruvat isär :cool: . Det viktiga är att inte ha vassa verktyg som kan skada isolationen och att hålla reda på var de olika skruvarna satt. Men det finns ju också en risk att man sabbar hela grejen.
 
  • Gilla
-dynamic- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.