Sedan en tid tillbaka har Jordfelsbrytaren i elcentralen IBLAND börjat löst ut när jag startar eller använder ett löpband (Tunturi T30) som är några går gammalt. Varken säkringen i löpbandet eller proppen för den zon elurtaget som driver löpbandet har någonsin löst ut och löpbandet fungerar utmärkt, visar inga felkoder etc...
När jag återställer brytaren går det att använda löpbandet igen utan att skyddet löser ut tills detta händer igen vid en till synes slumpmässig tidpunkt...

Helst skulle jag själv vilja diagnostisera om var felet ligger för att antingen försöka reparera löpbandet eller ta in en elektriker som får kika på jordfelsbrytaren så att jag slipper betala för ett onödigt servicebesök... Min fundering är i första hand om det rimligen kan blivit något fel på jordfelsbrytaren som orsakar detta problem eller om jag med 100% säkerhet kan anta att det är löpbandet som har något elektriskt fel som man behöver hitta och åtgärda?

Jag läste någonstans att elektriska apparater med tiden kan avge högre läckström eller andra störningar som kan få en jordfelsbrytare att lösa ut - skulle det kunna vara vad som händer i mitt fall och vad gör man i så fall bäst åt detta?

Någon som har några förslag på hur jag bäst går vidare för att lösa mitt problem?

Fairlane
Det behöver inte vara så att det är löpbandet i sig som ger tillräckligt med felström för att lösa jordfelsbrytaren, utan det kan vara i kombination med andra saker (högst troligt då den inte löser varje gång).

Hur fungerar det om du byter uttag?
Har du testat att vända stickproppen för att se om det gör någon skillnad?

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Löpbandet har ingen av/på knapp (bara reglage för att starta själva löpningen, höja sänka bandet etc) utan man får dra ur stickproppen efter varje löpning så det kan ju tänkas att det, om detta kan göra skillnad, är det som avgör om det fungerar eller inte...

Skall testa detta lite mer noga nästa helg då jag har mer tid.

Kan du möjligen förklara varför det kan göra skillnad hur proppen sätts i?

Samma sak började hända med vårt T20 efter några år... Jag fick alltid "starta" det i ett uttag (via skarvsladd) som inte var kopplat via JFB och sen snabbt "svänga över" kontakten till ett JFB uttag. När det väl var igång fungerade utan att JFB löser.

Nu har jag kommit på att om jag lämnar det inkopplat hela tiden (jag tar bara bort dödmansgreppet) så håller det. Någon gång nu efter längre strömavbrott har det löst JFB igen...
Testa att lämna det inpluggat och se om det hjälper och sen kan det vara bra att skruva av plastkåpan och dammsuga (om du inte gjort det) eftersom motorn är en rejäl dammagnet...

• Haha
  • Gilla
johanfa och 1 till
  • Laddar…
Vi har alla prylar inklusive Frys på jordfelsbrytaren så vågar inte ha bandet inkopplad/påslaget hela tiden om det finns risk den kan bryta när vi inte är hemma.
Du fick aldrig någon teori om vad som var fel med löpbandet dvs motorer eller styrkort etc?

Finns det någon regel mot att att något elurtag som ej går via JFB om alla andra urtag och apparater i ett rum gör det?

Nej, vet inte varför det beter sig så men det har fungerat bra sen jag låter det vara inpluggat, som sagt...
Dammsug ur det som sagt kan också hjälpa.

Jag har tre olika JFB, en till vanliga huset, en till källaren och utebelysning/uttag samt en för garage och pool.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Det är tydligen ganska vanligt att löpband har ett kraftigt EMC-filter som kan lösa ut en JFB. Vi hade det uppe i en annan tråd för inte så länge sedan där löpbandet saknade en CE-försäkran. Typiskt löser då JFBn när man strömsätter löpbandet, för det är då som EMC-filtret orsakar den största startströmmen. Att den även löser vid drift kan ju bero på andra läckströmmar i huset som kanske har ökat på senare tid. Sedan kan kanske motorstyrningen störa JFBn. Återigen kan avstörningsfilter behöva bytas. Det är dock lite svårt att mäta sig fram till utan kunskap och dyra instrument.

Möjliga åtgärder är att byta EMC-filter ifall det har fått lite ändrade egenskaper, eller montera en särskild JFB för det uttag som löpbandet använder, eller springa utomhus.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Är olika typer av jordfelsbrytare mer eller mindre känsliga för denna typ av störningar? Har ändå funderat på att installera separat brytare för frys och då kunde jag ju använda existerande för detta och välja en mer tålig för resten av huset... Några rekommendationer i så fall på bra modeller?

Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Är olika typer av jordfelsbrytare mer eller mindre känsliga för denna typ av störningar? Har ändå funderat på att installera separat brytare för frys och då kunde jag ju använda existerande för detta och välja en mer tålig för resten av huset... Några rekommendationer i så fall på bra modeller?
Det brukar finnas 15 resp 30 mA i utlösningsström och då bör man välja 30 mA.
Själv har jag valt att inte ha någon JFB på kyl- och frys. Jag tycker att den viktigaste funktionen för en JFB är att snabbt frånkoppla om man som person oavsiktligt råkar ta i eller på en spänningsförande del - och samtidigt håller i ett jordat föremål - eller står på ett rejält jordat golv.
Både kyl- och frys ligger normalt ordentligt jordade med en skyddsjord - och bör aldrig få risken att bli spänningsförande.
Skulle man få en rejäl strömgenomgång (livsfarlig) mellan två händer eller hand mot golv - brukar det bli ca 1 A - så valet mellan 15 och 30 mA är ur den här synpunkten inte kritisk.
Jag skulle ha valt att börja med en isolationsmätning mellan uttagen och skyddsjorden på stickproppen. Ser man att isolationsresistansen växer "lite långsamt" då han man nog ett EMC-filter som Bo.Slitberg är inne på - och jag tror också på hans "aning".
När jag annars har problem med obefogade JFB-utlösningar brukar det vara strömspikar som åstadkommer ett spänningsfall mellan skyddsjorden och nollan i centralen - man har alltså ingen riktig ordning på ledningsdragningen i centralen.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
I mitt fall har brytaren aldrig löst ut under typ 5 år förutom det senaste halvåret och då varje gång när löpbandet varit i gång eller slagits på så rätt säker det inte är något annat som stör om det då inte bara bidrar till problemet med bandet förstås...

Ang. varför det kan göra skillnad att vända kontakten.

I ett uttag har du två kontakthylsor. Till den ena är det kopplat matande fas från elcentralen. Den håller en spänning på 230V mot jord. Den andra kontakthylsan är kopplad till neutral (kallas även nolla) till centralen. Spänningen mellan neutral och jord är "i princip" noll.

I en apparat kan man ha ett isolationsfel, det kan gå ström från någon del av det elektriska i apparaten mot höljet eller annan del av apparaten som inte skall leda ström. Kan vara en skavd isolering osv.

Om felet då är från en del av apparaten som ligger mot fasledaren, så driver 230V en ström mot höljet som är jordat. Om man tänker sig att felet ger en resistans på 100 ohm mot höljet, så blir felströmmen 2,3A (I=U/R). Detta skulel lösa jordfelsbrytaren direkt.

Om samma fel ligger mot neutral (kontakten vänd) , så finns där ingen spänning som kan driva en ström mot jord. Strömmen som drivs i neutralledaren skall tillbaka till centralen, den ser en resistans på kanske 0,1 ohm mot centralen, vilket är 1000 ggr mindre än resistansen i felet (100 ohm). Drar då din apparat 1A, så blir det ca 1 milliAmpere genom felet, resten går den rätta vägen via neutralledaren. Den felströmmen räcker inte för att lösa ut jordfelsbrytaren (den ser alltså att det "fattas" 1mA, det är först när det fattas 30 mA som den löser ut).

I praktiken kan isolationsfel ex. vara i en motorlindning, felet ligger då kanske nära neutralsidan, men ex. 20% av lindningen mot neutarl, 80% mot fas. I så fall är spänningen mot jord 46V vid felstället (20% av 230V). den spänningen kan driva en del ström. Men vänder du kontakten så blir det istället 80% av 230V.

Det som kan bli svårt och förvirrande med isolationsfel som löser jordfelsbrytare, är att du kan ex. ha fel i en utomhuslampa, neutralledaren har skaplig kontakt med den jordade lampan.

Normalt sett är spänningen i neutral, mot jord väldigt låg. Om det normalt sett går typ. 4A ut genom neutral i centralen, och 10 mA av det går ut via felet i utmomhuslampan, alla neutralledare i huset är ihopkopplade i centralen, så liiite av strömmen kommer att gå "tillbaka" från centralen till felet i lampan, även om lampan är släckt.

Allt fungerar trots felet.

Men så startar du ditt löpband. Motorn i det kanske har en startström på 30A, under några millisekunder. Då ökar alltså strömmen i neutralen i centralen 8ggr, och därmed även strömmen i felstället i din utomhuslampa. Jordfelsbrytaren löser, synbarligen för att du kör löpbandet. Men felet ligger någon helt annanstans.

Ett sätt att testa detta är att koppla in något annat som drar riktigt mycket ström i samma uttag istället för bandet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra och begriplig förklaring och tips - får testa detta mer när övriga familjen inte är hemma och blir störda om elen bryts titt som tätt.
Om jag inte hittar detta irriterande fel på egen hand kan man anta att alla elektriker begriper sig på sådant här och har instrument för att mäta på jordfel etc. eller är det en speciell kompetens man bör efterfråga?

Vilka andra apparater har tillkommit under det senaste halvåret? Om du ska prova något så är det bra att koppla bort precis allt som går att koppla bort under denna JFB för att kunna säga något om löpbandets roll i detta. Löpbandet har väl en ganska hög märkeffekt så det belastar anläggningen ganska mycket. Ett isolationsfel någon helt annanstans i anläggningen kan ligga bakom. En portabel JFB i ett uttag som inte är skyddat av en JFB (som kanske finns hos en kompis) är ett sätt att isolera löpbandet och se om det ensamt kan lösa JFBn.

Om löpbandet har en frekvensstyrning av hastigheten så är högfrekventa strömmar en faktor. De ska filtreras bort, men filtren har som sagt kanske blivit gamla. Den vanliga typen A av JFB kan tjyvlösa för högfrekventa felströmmar. Detta är JFB typ F och B bättre på att hantera, men innan man tar en sådan kostnad vill man ju veta att det kommer att hjälpa, eller om löpbandet kan repareras till en lägre kostnad.

Så det är svårt att ge råd utan att veta orsaken, som kan vara dyr att ta reda på. Det är som sagt tydligen så att löpband ofta har läckströmmar i skyddsledaren som ligger över gränsen och egentligen inte får användas i ett vanligt uttag...

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Om vi pratar om apparater som ansluts med jordad anslutning kan jag inte komma på något nytt sedan detta problem började. De flesta elektronikprodukter jag har drivs av en ej jordad adapter typ mobilladare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.