Är det fler som har problem med IVT Geo Smart Grid? Har en Geo 516.
Har fungerat klanderfritt (loggar in på Nordpool SE4, har timdebiteting) under ett par år till för ca en månad sedan då ett meddelande i IVT Anywhere appen dök upp om att återaktivera prenumerationen. Då säger den att den inte kan hitta den. Prenumerationen är aktiverad, betald och aktiv i Apple såvitt jag kan se. Ironiskt att den skall sluta fungera just nu för mig i Skåne med upp till 9kr/kWh.
Har vänt mig till IVT support, men inget svar. En liten skandal…
Har fungerat klanderfritt (loggar in på Nordpool SE4, har timdebiteting) under ett par år till för ca en månad sedan då ett meddelande i IVT Anywhere appen dök upp om att återaktivera prenumerationen. Då säger den att den inte kan hitta den. Prenumerationen är aktiverad, betald och aktiv i Apple såvitt jag kan se. Ironiskt att den skall sluta fungera just nu för mig i Skåne med upp till 9kr/kWh.
Jag har samma problem.
Fick följande svar i slutet av juni:
Hej!
Vi har ett tekniskt problem med SmartGrid för alla kunder med IOS-telefoner.
Utvecklarna i Tyskland är informerade om problemet.
Jag mailade förra veckan och idag för att få en uppdatering men inget svar.
Jag tänkte att jag skulle testa med en android-telefon eftersom de skriver att det är problem med iOS-telefoner.
Fick följande svar i slutet av juni:
Hej!
Jag tänkte att jag skulle testa med en android-telefon eftersom de skriver att det är problem med iOS-telefoner.
[QUOTE="Johanwidell, post: 4893608, member: 174409
Jag tänkte att jag skulle testa med en android-telefon eftersom de skriver att det är problem med iOS-telefoner.[/QUOTE]
Kan nog vara flera problem. De sade till mig att ge upp med SmartGrid då den inte kan hantera stora prissvägningar. Ngenic har en mer avancerad algoritm som t ex buffrar värme när elen är billig.
IVT har tagit bort alla referenser till SmartGrid i marknadsföringen. Supporten sade att en ny version är på gång, men tidigast nästa år.
IVT är robusta grejor, men app-mjukvaran är ovärdig en produkt som kostar 100 tusen kr. Nibe har t ex redan inbyggd support för Ngenic mjukvara. Hoppas IVT följer dessa postings.
Jag tänkte att jag skulle testa med en android-telefon eftersom de skriver att det är problem med iOS-telefoner.[/QUOTE]
Kan nog vara flera problem. De sade till mig att ge upp med SmartGrid då den inte kan hantera stora prissvägningar. Ngenic har en mer avancerad algoritm som t ex buffrar värme när elen är billig.
IVT har tagit bort alla referenser till SmartGrid i marknadsföringen. Supporten sade att en ny version är på gång, men tidigast nästa år.
IVT är robusta grejor, men app-mjukvaran är ovärdig en produkt som kostar 100 tusen kr. Nibe har t ex redan inbyggd support för Ngenic mjukvara. Hoppas IVT följer dessa postings.
Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt. Det är inte några oerhört komplicerade algoritmer det handlar om, åtminstone inte för att få hyfsad effekt.
Jag har åtminstone testat med en android-telefon med samma resultat.
Jag har åtminstone testat med en android-telefon med samma resultat.
Från vad jag hör verkar de allmänt ha problem med mjukvaruarkitektur, legacymoduler och organisation. Bosch är kända för att inte direkt vilja anamma öppna system. Algoritmerna är inte rocket science.
Fattar inte heller hur svårt det kan vara.
Det borde ha testats innan de sålde produkten. Men om den inte klarar extrema prisvariationer så borde de kunna filtrera bort extremvärden och ersätta dessa med "snällare" värden för algoritmen ska funka.
Det är pinsamt att de inte lyckats klara det ännu.
Det borde ha testats innan de sålde produkten. Men om den inte klarar extrema prisvariationer så borde de kunna filtrera bort extremvärden och ersätta dessa med "snällare" värden för algoritmen ska funka.
Det är pinsamt att de inte lyckats klara det ännu.
Ja, beroende lite på hur höga värden som anses vara extrema..
Efter lite pill har jag iaf fått in värmepumpen i Home Assistant, nu återstår bara att få till ett bra system för att styra pumpen utefter elpriset.
Efter lite pill har jag iaf fått in värmepumpen i Home Assistant, nu återstår bara att få till ett bra system för att styra pumpen utefter elpriset.
Av vad jag har läst om Ngenic så fungerar den bra för att styra värmen, men den påverkar däremot inte varmvatten-temperaturen och kan inte heller korrigera för egenförbrukning av sol-el.
Själv har jag en HS60 från Husdata.se som jag tänker använda för att styra de bitarna när mitt nuvarande smartgrid-abb går ut i November.
Bosch utvecklare är verkligen riktigt usla. Tur nog verkar de iallafall göra själva pumpens mjukvara rimligt stabil, men appen är inte särdeles långt från oanvändbar.
Själv har jag en HS60 från Husdata.se som jag tänker använda för att styra de bitarna när mitt nuvarande smartgrid-abb går ut i November.
Bosch utvecklare är verkligen riktigt usla. Tur nog verkar de iallafall göra själva pumpens mjukvara rimligt stabil, men appen är inte särdeles långt från oanvändbar.
hej Bengt, hur fungerar systemet när det är kopplat till smartgrid, är du nöjd med värmen i huset? Antar att den mest värmer nattetid med tanke på elprisets variation över dygnet?Bengt Christensson skrev:Är det fler som har problem med IVT Geo Smart Grid? Har en Geo 516.
Har fungerat klanderfritt (loggar in på Nordpool SE4, har timdebiteting) under ett par år till för ca en månad sedan då ett meddelande i IVT Anywhere appen dök upp om att återaktivera prenumerationen. Då säger den att den inte kan hitta den.Prenumerationen är aktiverad, betald och aktiv i Apple såvitt jag kan se. Ironiskt att den skall sluta fungera just nu för mig i Skåne med upp till 9kr/kWh.
Tittat på dina trådar, fungerade smartgrid även att det inte gick att följa det i appen?
Mvh,
Richard
Hej Richard,
Smartgrid reglerade värmen bara lite (+/- 1 grad) och jag var osäker på om den styrde varmvattnet.
I vilket fall är smartgrid enligt IVT inte optimal utifrån dagens stora svängningar och skulle spara vid "fel" tillfällen.
Det verkar som att IVT har stängt av smartgrid helt i mitt fall. I appen och i pumpen.
Idag kör jag med lägre värme (18 grader) och att varmvatten (Comfortläge) går på under kl 2:00-4:00 för att räcka hela dagen.
Har en NGenic-box på g (restnoterad).
/B
Smartgrid reglerade värmen bara lite (+/- 1 grad) och jag var osäker på om den styrde varmvattnet.
I vilket fall är smartgrid enligt IVT inte optimal utifrån dagens stora svängningar och skulle spara vid "fel" tillfällen.
Det verkar som att IVT har stängt av smartgrid helt i mitt fall. I appen och i pumpen.
Idag kör jag med lägre värme (18 grader) och att varmvatten (Comfortläge) går på under kl 2:00-4:00 för att räcka hela dagen.
/B
Ok, det var illa (och tack för snabbt svar!). Hur skulle ett abonnemang med timpris från e.g. Tibber fungera, skulle det gå att köra systemet via deras app tror du? Vill ju komma åt timpriset, men lite orolig för att man faktiskt inte ökar elförbrukningen när det är som billigast utan även konsumerar när det är dyrareBengt Christensson skrev:Hej Richard,
/B
IVT har ännu inte släppt ett öppet API för direkt appstyrning, så man behöver t ex en hårdvara med hyfsat intelligent styrmjukvara.
NGenic var den som IVT funnit fungerade bäst. Inte en ideal lösning (styr t ex inte varmvattnet), men jag tror det dröjer innann IVT har någon uppdatering av smartgrid. Apparna har inte varit IVTs starka sida...ähum. Men bra pump!
Du kan köra Tibber för el-leveransen, visst. Huvudsaken är timdebitering, vilket i stort sett alla idag erbjuder. Jag använder EON som har liknande app som Tibber.
NGenic var den som IVT funnit fungerade bäst. Inte en ideal lösning (styr t ex inte varmvattnet), men jag tror det dröjer innann IVT har någon uppdatering av smartgrid. Apparna har inte varit IVTs starka sida...ähum. Men bra pump!
Du kan köra Tibber för el-leveransen, visst. Huvudsaken är timdebitering, vilket i stort sett alla idag erbjuder. Jag använder EON som har liknande app som Tibber.
Ah ok. Hur styr du värmen i nuläget om så att du värmer huset när timelpriset är som billigast om ngenic är restad? Lägger in på känn/empiri (du får ursäkta om frågorna är lite basala, jag är sent ute och precis börjat sondera detta fält…)?
Fungerar eon appen ok? Lättstyrt ?
Fungerar eon appen ok? Lättstyrt ?
Ingen styrning mer än satt låg innertemperatur, elda i kakelugn, och blockering av VV förutom Kl 2-4.
/B
/B
R Richard Fristedt1 skrev:Ok, det var illa (och tack för snabbt svar!). Hur skulle ett abonnemang med timpris från e.g. Tibber fungera, skulle det gå att köra systemet via deras app tror du? Vill ju komma åt timpriset, men lite orolig för att man faktiskt inte ökar elförbrukningen när det är som billigast utan även konsumerar när det är dyrare
Jag har, som jag nämnde ovan, fått in värmepumpen i Homeassistant (hemautomationslösning som körs på en liten server här hemma, https://www.home-assistant.io/). Jag använder en integration för Bosch värmepumpar (https://github.com/bosch-thermostat/home-assistant-bosch-custom-component).R Richard Fristedt1 skrev:
Nu kan jag styra både värmen och varmvattnet helt utifrån priserna som jag hämtar från Tibbers API. Testar lite vad som blir bäst men som det ser ut just nu så kör jag upp till 21 grader och 55 grader på vattnet när priset enligt Tibber är "VERY_CHEAP" och 20 grader och 45 grader på vattnet när priset är "CHEAP". Resterande tid blir det 19 grader och 35 grader på vattnet.
Eftersom prisnivån "CHEAP" och "VERY_CHEAP" bara relaterar till snittpriset under dagen funderar jag på att lägga till ytterligare villkor så att värmen höjs om det är under en viss nivå också.