13 059 läst · 58 svar
13k läst
58 svar
Problem med IVT Smart Grid timdebitetering
Finns ett api men det är egentligen inte öppet här är ett python alternativ som funkar: https://github.com/bosch-thermostat/bosch-thermostat-client-python det finns även en javascript variant har jag hittat.S staff78 skrev:Tyvärr bekräftar dagens kurva att den inte är smart överhuvudtaget. Har nu stängt av funktionen… Har en Geo 312 c. Antar att man får köpa en ngenic tune eller liknande eller har gatewayn något API så man kan göra något eget? Är ju inte jättesvårt att göra något smartare än IVTs egna IF price > avg(price) then setpoint - 3 else setpoint… Konstigt att det tagit nästan ett år att skriva den funktionen.
[bild]
Vad man kan få tag i från apiet varierar mellan olika modeller.
Mejla gärna både bosch och ivt och klaga på hur dålig deras app är och efterfråga ett api med dokumentation.
Hej, vilken typ av värmepump och modell på värmepump har du, som du fått in i HA?J Johanwidell skrev:
Medlem
· stockholm
· 14 inlägg
T Trevlig skrev:
Det API som finns men inte är öppet, vart kan man få tag i det tro?A arvidshus skrev:Finns ett api men det är egentligen inte öppet här är ett python alternativ som funkar: [länk] det finns även en javascript variant har jag hittat.
Vad man kan få tag i från apiet varierar mellan olika modeller.
Mejla gärna både bosch och ivt och klaga på hur dålig deras app är och efterfråga ett api med dokumentation.
https://github.com/bosch-thermostat/bosch-thermostat-client-pythonA Anders Qvarfordt skrev:
Är en python implementering, tror det finns en javascript variant också på github.
Jag får inte upp Smart Grid menyn under inställningar i appen (IOS version 3.9.3) har provat att installera om appen men fortfarande ingen Smart Grid under inställningar.pjgb skrev:
Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dowser4711 skrev:Av vad jag har läst om Ngenic så fungerar den bra för att styra värmen, men den påverkar däremot inte varmvatten-temperaturen och kan inte heller korrigera för egenförbrukning av sol-el.
Själv har jag en HS60 från Husdata.se som jag tänker använda för att styra de bitarna när mitt nuvarande smartgrid-abb går ut i November.
Bosch utvecklare är verkligen riktigt usla. Tur nog verkar de iallafall göra själva pumpens mjukvara rimligt stabil, men appen är inte särdeles långt från oanvändbar.
Pratade med min panninstallatör häromdagen och de kommer sluta sälja IVT´s egen och gå över helt till Ngenic. Själv tar jag lyssnar jag sällan på endas en rekommendation och forskar vidare lite innan köp.
Jag vill kunna justera allt på pannan när jag åker bort ett par dar. Nu har jag dock en C90 HE men det är svårt att hitta både prylar och begriplig info som obildad i ämnet.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 845 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 845 inlägg
De är öppna med att de jobbar på ett API istället så regleringen kan skötas av externa mjukvaror. Troligen för att de insett att de själva måste lägga för mycket tid på koden för att uppfylla kundernas förväntningar. Ser ljust ut för de som har en modern IVT! Då kanske det kommer direkt stöd i homie eller Tibber osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Liknande trådar
-
Problem med IVT AirX 409 under minusgrader
Värmepumpar -
Problem med min IVT pump hög gastemp
Värmepumpar -
Problem med nyinstallerad luftvärmepump IVT ae807-1