A
T Trevlig skrev:
Hade velat få en guide vad man behöver köpa för att få detta att fungera, hade varit guld värt! :love:
Handlar tyvärr inte så mycket om vad man behöver köpa (för just värmepumpen behöver du bara en liten dator/server med internet) utan om att lägga tid på att skriva lite kod/logik.
 
A
S staff78 skrev:
Tyvärr bekräftar dagens kurva att den inte är smart överhuvudtaget. Har nu stängt av funktionen… Har en Geo 312 c. Antar att man får köpa en ngenic tune eller liknande eller har gatewayn något API så man kan göra något eget? Är ju inte jättesvårt att göra något smartare än IVTs egna IF price > avg(price) then setpoint - 3 else setpoint… Konstigt att det tagit nästan ett år att skriva den funktionen.

[bild]
Finns ett api men det är egentligen inte öppet här är ett python alternativ som funkar: https://github.com/bosch-thermostat/bosch-thermostat-client-python det finns även en javascript variant har jag hittat.
Vad man kan få tag i från apiet varierar mellan olika modeller.

Mejla gärna både bosch och ivt och klaga på hur dålig deras app är och efterfråga ett api med dokumentation.
 
J Johanwidell skrev:
Ja, beroende lite på hur höga värden som anses vara extrema.. :)

Efter lite pill har jag iaf fått in värmepumpen i Home Assistant, nu återstår bara att få till ett bra system för att styra pumpen utefter elpriset.
Hej, vilken typ av värmepump och modell på värmepump har du, som du fått in i HA?
 
A arvidshus skrev:
Handlar tyvärr inte så mycket om vad man behöver köpa (för just värmepumpen behöver du bara en liten dator/server med internet) utan om att lägga tid på att skriva lite kod/logik.
Har en IVT GEO 508c så den borde fungera.
 
T Trevlig skrev:
Har en IVT GEO 508c så den borde fungera.
A arvidshus skrev:
Finns ett api men det är egentligen inte öppet här är ett python alternativ som funkar: [länk] det finns även en javascript variant har jag hittat.
Vad man kan få tag i från apiet varierar mellan olika modeller.

Mejla gärna både bosch och ivt och klaga på hur dålig deras app är och efterfråga ett api med dokumentation.
Det API som finns men inte är öppet, vart kan man få tag i det tro?
 
A
Smartgrid igår:
Skärmbild av en app visar temperaturstatistik och prisinfografik på en mobiltelefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appskärmbild visar elpris på 356 öre per kWh för tiden 14:00-15:00, snittpris idag 267 öre. Graf, mobilgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swo
  • Laddar…
Antar att det ser likadant ut hos er idag?
 
  • Skärmklipp av mobilapp visar statistik över temperatur och energipriser med linje- och stapeldiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av mobilapp visar elpriser per timme med graf och genomsnittspris för dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pjgb pjgb skrev:
Nu är nya appen ute på App Store.
Abonnemang tecknat, och smart grid påslaget.
Får se om det blir någon skillnad.
Jag får inte upp Smart Grid menyn under inställningar i appen (IOS version 3.9.3) har provat att installera om appen men fortfarande ingen Smart Grid under inställningar.
Är det någon som vet vad detta kan bero på? Inställningsmeny på en enhet med alternativ för värme, säkerhet, fabriksåterställning och systeminformation på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Av vad jag har läst om Ngenic så fungerar den bra för att styra värmen, men den påverkar däremot inte varmvatten-temperaturen och kan inte heller korrigera för egenförbrukning av sol-el.

Själv har jag en HS60 från Husdata.se som jag tänker använda för att styra de bitarna när mitt nuvarande smartgrid-abb går ut i November.

Bosch utvecklare är verkligen riktigt usla. Tur nog verkar de iallafall göra själva pumpens mjukvara rimligt stabil, men appen är inte särdeles långt från oanvändbar.

Pratade med min panninstallatör häromdagen och de kommer sluta sälja IVT´s egen och gå över helt till Ngenic. Själv tar jag lyssnar jag sällan på endas en rekommendation och forskar vidare lite innan köp.
Jag vill kunna justera allt på pannan när jag åker bort ett par dar. Nu har jag dock en C90 HE men det är svårt att hitta både prylar och begriplig info som obildad i ämnet.
 
U
De är öppna med att de jobbar på ett API istället så regleringen kan skötas av externa mjukvaror. Troligen för att de insett att de själva måste lägga för mycket tid på koden för att uppfylla kundernas förväntningar. Ser ljust ut för de som har en modern IVT! Då kanske det kommer direkt stöd i homie eller Tibber osv.
Smartphone-skärm med text om värmepumpar, WiFi-modul K30, API-partnerskap, och smart värmestyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Har försökt flera gånger att få igång med home ass men lyckas inte alls :S
 
  • Ett gränssnitt visar märkeslista; felmeddelande 500 Internal Server Error visas i ett popup-fönster.
Tror jag har testat allt. Men det ser ju ut som att pumpen inte lyssnar på sina inställningar... IVT 508c...
Graf som visar temperaturförändringar i varmvatten över tiden den 3 juni 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IVT verkar vara allergisk emot input. Gjorde samma sak med golvvärmen och fungerade direkt!

Undvik IVT helt enkelt.
 
  • Smart hem-gränssnitt visar badrum och källare temperatur, energianvändning och prisnivå.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.