Det beror på vad ni har kommit överens om.
 
Mäster skrev:
Skulle chefen skicka runt mig på olika jobb ( vilket han gör) och jag inte fick betalt från 7-16, utan bara den tid jag höll i ett verktyg, men inte för restiden mellan jobben, så tror jag att han fick åka själv..
Detsamma gäller väl för en egen företagare, dom har nog inte heller lust att sitta och åka gratis mellan beställare, så någon form av restidsdebitering får man nog räkna med...
Det var väl ändå en dum jämförelse?
Chefen betalar dig säkert inte för när du åker till jobbet tex 06.40 varje dag och åker hem ifrån jobbet 16.00 varje dag i egen bil?

Någon form av resedebitering får man räkna med säger du, jag självfallet, men det jag undrar är ju som jag skriver om man kan ta dubbla avgifter för tiden man är i bilen?
Dvs dels milersättning/serviceavgift + löpande timpris.
 
Timpris vill han ju ha när han kör till dig.
Milersättning vill han ha för att täcka bilens kostnader.
Det är inget konstigt.

Ibland kan det vara enklare med fast pris, då slipper man bry sig om olika poster.
Att det blev så många fler timmar kan bero hur väggen och golvet ser ut, om det är ojämnt tar det väldigt mycket mer tid.
 
savio skrev:
Det var väl ändå en dum jämförelse?
Chefen betalar dig säkert inte för när du åker till jobbet tex 06.40 varje dag och åker hem ifrån jobbet 16.00 varje dag i egen bil?

Någon form av resedebitering får man räkna med säger du, jag självfallet, men det jag undrar är ju som jag skriver om man kan ta dubbla avgifter för tiden man är i bilen?
Dvs dels milersättning/serviceavgift + löpande timpris.
Nej, men allt jag får åka mellan 7-16, vilket din fråga gällde...

Eller mellan 0500-20.00 föresten, helt beroende på hur dagen ser ut, från dess jag lämnar firman till jag kommer tillbaks.. oavsett om jag ska till en eller 5 kunder..
Milersättning får jag för min bil och dess kostnader, lön får jag för den tid jag ger åt firman..
 
Redigerat:
Jo, han kan ta både timkostnad och milersättning, men inte i efterhand, han måste meddela det i samband med att han talar om vad det ska kosta.
 
H
Ska man betala restid varje gång hantverkaren har glömt något material/verktyg? Hantverkaren åker många gånger till fler kunder per dag, ger mig katten på att hantverkaren debiterar 2 kunder för samma resväg och tid.
Max deb. vore fram och tillbaka till kunden från hantverkarens kontor/per dag.
 
Mäster skrev:
Nej, men allt jag får åka mellan 7-16, vilket din fråga gällde...

Eller mellan 0500-20.00 föresten, helt beroende på hur dagen ser ut, från dess jag lämnar firman till jag kommer tillbaks.. oavsett om jag ska till en eller 5 kunder..
Milersättning får jag för min bil och dess kostnader, lön får jag för den tid jag ger åt firman..
Har svårt att köpa ditt resonemang då jag anser att du blandar äpplen och päron.

Jag får också milersättning när jag använder min privata bil i tjänsten, men det är ju företaget jag jobbar för som står för det.
Kunderna jag besöker behöver ju självklart inte betala för det.
 
andersmc skrev:
Jo, han kan ta både timkostnad och milersättning, men inte i efterhand, han måste meddela det i samband med att han talar om vad det ska kosta.
Precis min poäng, skönt med lite medhåll d^_^b
 
Det är mer regel än undantag att hantverkare debiterar milkostnad, och räknar tid när de sätter sig i bilen.

Om hantverkaren har get dig ett pris på timmar så tror jag rent formellt att det är bara tiden han kan kräva dig för, milersättningen skall framgå direkt eller indirekt (kan ju hänvisa till ngt. standardd dok.) av avtalet.

I det aktuella fallet har hantverkaren tydligen debiterat 20 resor och totalt 51 timmars arbetstid. Det går inte riktigt ihop tycker jag. Han har då i genomsnitt bara arbetat dygt 2 timmar per besök. Visserligen finns det en del moment i ett badrummsbygge där man inte kan jobba mer än en timma, sedan skall man vänta på torktid, men det finsn knappast 20 så korta moment. Om hantverkaren själv väljer att bara jobba 2 timmar fast det finns mer som går att göra, då tycker jag det är lite magstarkt att debitera reskostnader.
 
savio skrev:
Har svårt att köpa ditt resonemang då jag anser att du blandar äpplen och päron.

Jag får också milersättning när jag använder min privata bil i tjänsten, men det är ju företaget jag jobbar för som står för det.
Kunderna jag besöker behöver ju självklart inte betala för det.
Jaha, våran firma jobbar annorlunda, vi besöker inte kunder gratis på fritiden,
Pengarna jag får i lön och ersättning från företaget, tar dom ut från kund ;)
Jag ser inte hur jag skulle få någon lön annars, såvida inte chefen stod i källaren och tillverkade egna slantar..
 
Oavsett om kunden ser milersättning eller bilersättning på fakturan så betalar man för det antingen direkt specat på fakturan eller via timersättningen så det blir knappast gratis bara för att det inte tas ut synligt. I så fall så läggs den som övriga kostnader på timkostnaden men är osynlig för kunden.

Om många kunder upplever bilersättningen som stötande så kanske det skulle vara enklare att baka in den med övriga kostnader i timdebiteringen istället. I TS fall där hantverkaren jobbat 51 timmar och debiterat 20 ggr för servicebilen så kan jag absolut förstå att det verkar stötande om det nu inte var absolut nödvändigt med så många små korta besök. Är det så att hantverkaren lägger upp sitt jobb så att det innebär ett evigt hoppande mellan olika kunder som inte egentligen är befogat så ser jag ingen anledning att kunden skall betala för dessa resor utan handlar i så fall om hantverkarens val att lägga upp sitt arbete.
 
savio skrev:
Har svårt att köpa ditt resonemang då jag anser att du blandar äpplen och päron.

Jag får också milersättning när jag använder min privata bil i tjänsten, men det är ju företaget jag jobbar för som står för det.
Kunderna jag besöker behöver ju självklart inte betala för det.
...alltså det är ju en fråga om policy på företaget. Antingen kan man lägga den kostnaden som overhead eller så får respektive kund betala exakt för de besöken som krävs. Att det skulle vara någon annan än kunden som betalar för besöken i sista änden lär ju knappast vara fallet. Så att företaget som du jobbar för "står för kostnaden" håller jag inte med om...

Som kund finns det inget som heter gratis, man får betala det på ett eller annat sätt
 
CykelPer skrev:
...alltså det är ju en fråga om policy på företaget. Antingen kan man lägga den kostnaden som overhead eller så får respektive kund betala exakt för de besöken som krävs. Att det skulle vara någon annan än kunden som betalar för besöken i sista änden lär ju knappast vara fallet. Så att företaget som du jobbar för "står för kostnaden" håller jag inte med om...

Som kund finns det inget som heter gratis, man får betala det på ett eller annat sätt

Helt riktig poäng.
Min poäng är väl snarare att det inte finns någon annan yrkeskategori där det är okej eller mer eller mindre kotym att lägga på sådana kostnader i efterhand.
 
Har följt denna tråden och grundproblemet är att det från första början inte avtalades om uppdraget och ingående kostnader på ett entydigt sätt.
Jag som privatperson upphandlar en tjänst av en hantverkare men har inte alltid kunskapen om vad det innebär. I de fall det sedan leder till missnöje, vilket förhoppningsvis är fåtalet av alla uppdrag, så blir det oftast denna typen av tvist.
Och båda parter har var sin del av det, både köpare och leverantör som inte definerat tydligt uppdrag, vad som ingår, inte ingår, fasta respektive löpande pris, mm.
Att i efterhand, som vi gör nu, försöka tolka ett gjort "avtal" som saknar dessa detaljer blir mängder av olika tyckanden.
Mitt råd om du är missnöjd är att ta hjälp av någon med juridisk kunsakp som kan råda dig i just ditt fall.
 
Redigerat:
Ett av problemen, förutom att det inte upplystes om kostnader i förväg, är också bemötandet från firman. Har själv erfarenhet av detta från samma firma och smidighet är inte nyckelordet här (även om det i mitt fall inte var just fakturan som var problemet)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.