Har en balkongdörr som säkert är 50-60 år gammal och det senaste halv år har det varit problem med handtaget. Kolla bilderna.
Skruvhålen för dörrhandtaget är extremt slitna, och skruvarna "biter" inte längre fast i dörrens trä. Jag har provat flera olika skruvar, både på längden och bredden, men utan framgång.
Någon som har ett förslag hur man kan lösa detta? Har funderat på att använda Kemiskt trä eller trälim in i hålen, eller är det en dum idé? Hoppas jag slipper köpa en helt ny dörr...
Tack för alla rekommendationer
Skruvhålen för dörrhandtaget är extremt slitna, och skruvarna "biter" inte längre fast i dörrens trä. Jag har provat flera olika skruvar, både på längden och bredden, men utan framgång.
Någon som har ett förslag hur man kan lösa detta? Har funderat på att använda Kemiskt trä eller trälim in i hålen, eller är det en dum idé? Hoppas jag slipper köpa en helt ny dörr...
Tack för alla rekommendationer
Har också läst att träplugg kan vara en lösning för utslitna hål. Dvs borrar nya (större) hål för varje skruv, och stoppa in (med lim) en träplugg i var sin hål. Kapa så det blir jämt yta, sen borrar nya hål som passar de befintliga skruvar. Något att rekommenderas?
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Tandpetare i trä först för att prova om det räcker. Eventuellt två tandpetare. I andra hand bora ur och plugga med plastplugg, eller, om du är ambitiös, plurga med träplugg som limmas fast och där du sedan borrar ett pilothål för skruven.
I stället för tandpetare kan du tälja en flisa från någon skrotbit trä. Limma gärna också.
Passa på att måla när du ändå är i farten.
I stället för tandpetare kan du tälja en flisa från någon skrotbit trä. Limma gärna också.
Jag har använt tändstickor och expanderande polyuretanlim.A Anders_Nilsson skrev:Tandpetare i trä först för att prova om det räcker. Eventuellt två tandpetare. I andra hand bora ur och plugga med plastplugg, eller, om du är ambitiös, plurga med träplugg som limmas fast och där du sedan borrar ett pilothål för skruven.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Så hade jag gjort.J JeffBeck skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden