39 445 läst · 20 svar
39k läst
20 svar
Problem med golv vid trösklar
Det stämmer att det är nivåskillnad vid en tröskel men till de andra trösklarna ligger golvet i samma höjd som tröskeln. Det är inte mkt spelrum mellan tröskel och dörr så jag får se till att hitta någon tröskel i ek som är väldigt väldigt tunn, typ 2 till 3 mm....
en lösning kan vara att såga av 1cm på dörren i underkant. sedan kan du bygga på trösklen med tunna ekskivor så får du en ny tröskel + du löser problemet.
min tanke är att du då låter den delen av trösklen som går under dörrbladet låta gå en bit över ditt nya golv så du slipper springan.
min tanke är att du då låter den delen av trösklen som går under dörrbladet låta gå en bit över ditt nya golv så du slipper springan.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Som meckis skrev hade jag gjort... eller något åt det hållet. Ta bort tröskeln, lägg golvet, låt det gå in under gamla tröskeln (om längderna tillåter) så att du går in under karm och allt. Sågar du av karmen så kan golvet flyta under karmen utan problem och flyter då även in under tröskeln. Du slipper riska att golvet slår sig. Sedan smackar du på tröskeln igen och kapar dörren 7mm istället (eller 1cm om det nu är så).
Det finns mängder av avkapade dörrar i svenska hem, men få tänker på det om man inte stänger dörren och kollar glipan nertill... då kan man ibland se att det inte är finsågat
Du kan också bygga fram till tröskeln och sätta en list på insidan.. jag tycker inte det blir SÅ pjåkigt om man håller det i samma färg/nyans som tröskeln... om tröskeln är väldigt hög (risk för att fyllesnubbla) så hade jag rentav satt en nivålist intill för att bygga upp, jämna ut och tala om för gästen att "hej jag är en tröskel, snava inte på mig efter 2 glas vin".
Det finns mängder av avkapade dörrar i svenska hem, men få tänker på det om man inte stänger dörren och kollar glipan nertill... då kan man ibland se att det inte är finsågat
Du kan också bygga fram till tröskeln och sätta en list på insidan.. jag tycker inte det blir SÅ pjåkigt om man håller det i samma färg/nyans som tröskeln... om tröskeln är väldigt hög (risk för att fyllesnubbla) så hade jag rentav satt en nivålist intill för att bygga upp, jämna ut och tala om för gästen att "hej jag är en tröskel, snava inte på mig efter 2 glas vin".