Behöver lite råd när jag ska lägga ett flytande laminatgolv, 7mm tjockt. Jag har tänkt att lägga på det befintliga golvet, en plastmatta i en källare.

Jag stöter dock på problem när jag ska lägga golvet mot befintliga rum där det finns trösklar. Eftersom golvet behöver 10 mm luftspalt mot väggarna för att kunna röra sig så ser det ju jätteknasigt ut vid en tröskel där jag inte sätter en sockel. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag kan inte höja upp hela tröskeln för då kommer inte dörren att kunna stängas. Det jag skulle vilja är ju att jag ska kunna lägga golvet så att det inte syns någon skarv mellan tröskel och golv. skickar med några bilder för att visa problemet

Röd pil = Denna tröskel ställer till problem då det kommer bli en skarv med mellanrum på minst 10 mm mellan tröskel och det nya flytande laminatgolvet.

Blå pil = Under denna tröskel skulle det kunna fungera att lägga golvet under eftersom mellanrummet mellan tröskel och dörr är mer än 7 mm

Grön pil = Golvet i andra rummet skiljer 7 cm i höjd eftersom det andra golvet är uppreglat i källaren

Gul pil = Springan mellan tröskel och dörr är för liten för att golvet skall kunna läggas under tröskeln

• Tröskel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel 2.jpg
    Skapa konto
Om tröskeln är högst 7 mm högre än plastmattan kan du lägga laminatbrädan parallellt med tröskeln utan något mellanrum alls. Jag har själv gjort det i två rum och är ganska nöjd. På sommaren, när fukthalten är som högst, expanderar dock golven och i ett av rummen uppstår det knarrljud mellan brädan och tröskeln.
Om det är nödvändigt kan man göra en ursågning i laminatbrädan för tröskeln så att man får tillräcklig springa mellan bräda och vägg.

Redigerat:
Henri skrev:
Om tröskeln är högst 7 mm högre än plastmattan kan du lägga laminatbrädan parallellt med tröskeln utan något mellanrum alls. Jag har själv gjort det i två rum och är ganska nöjd. På sommaren, när fukthalten är som högst, expanderar dock golven och i ett av rummen uppstår det knarrljud mellan brädan och tröskeln.
Ja det är väl lite dumt att riskera att golvet pressas mot tröskeln så att det blir "bubbligt" och kanske reser sig. Det är i och för sig en källare och på sommaren så blir det aldrig mer än 23 till 25 grader där nere men jag tycker det verkar dumt att chansa på detta alternativ, eller?

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Kan man använda fog i någon lämplig färg där springan mellan golv och tröskel är?? Fogen är väl lite elastisk och ger med sig om golvet skulle röra sig??

Måste du ha tröskel där då?
Finns ju lister att sätta annars.

Ett alternativ är väl att lägga brädorna med mellanrum till tröskeln och sedan sätta en trälist, helst i samma färg som trösklarna. Jag är dock ändå nöjd med min lösning eftersom den är snyggast.
Att använda fog bedömer jag som ett fult alternativ.

Du menar en list som ligger ovanpå golvet som binder samman golvet till golvet i nästa rum och har en "luftspalt" under sig utan att det syns?

Problemet är att rummet intill har en nivåskillnad på 7 cm..

Finns speciella nivålister med.
Dock osäker till vilka nivåskillnader.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
jonatannn skrev:
Du menar en list som ligger ovanpå golvet som binder samman golvet till golvet i nästa rum och har en "luftspalt" under sig utan att det syns?

Problemet är att rummet intill har en nivåskillnad på 7 cm..
Här ser ni nivåskillnaden

• PhotoToMac Free Jonatan Anderssons iPhone 25.jpg
    Skapa konto
jonatannn skrev:
Du menar en list som ligger ovanpå golvet som binder samman golvet till golvet i nästa rum och har en "luftspalt" under sig utan att det syns?Problemet är att rummet intill har en nivåskillnad på 7 cm..
Nej, så menar jag inte. Men vid närmare eftertanke så har du, av bilderna att döma, tyvärr inte utrymme nog att sätta en list mot tröskeln, eftersom golvbrädan nog kommer att hamna på nästan samma nivå som tröskeln.

Redigerat:
Läste 7cm som 7mm....
Nä då får du komma på nåt annat antar jag.

En liten ide'....
Kan du inte hyvla,fräsa ner innerdelen av tröskeln...alltså under där dörren är i stängt läge (gul pil)och lägg golvet med 10mm mot den högre karmen (röd pil)... om du förstår hur jag menar. Då borde du få plats men en tunn list där...

JPA666 skrev:
En liten ide'....
Kan du inte hyvla,fräsa ner innerdelen av tröskeln...alltså under där dörren är i stängt läge (gul pil)och lägg golvet med 10mm mot den högre karmen (röd pil)... om du förstår hur jag menar. Då borde du få plats men en tunn list där...
Hmmm...vid närmre eftertanke så blir det problem med att stänga dörren då... men du kanske kan ta bort dörren och hyvla av en 10 mm på undersidan....

Golvet är lagt. IKEAS laminatgolv Thundra på 7 mm. Det blev lite springor mot trösklarna och jag undrar nu om det är möjligt att putta i lite gummifogsmassa i springorna för att göra det lite snyggare. En fog i lämplig färg. Skulle fogen ge med sig ifall golvet börjar röra sig eller förstör man den tänkta luftspalten som finns nu mellan tröskel och golv???

Vet inte hur det kan bli estetiskt med att använda fog.

Du skulle kunna vänta till sommaren med eventuell fog. Då vet du om, och i så fall hur mycket, golvet expanderar när fuktigheten är som högst.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.