6 144 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
Problem med frys. No Frost fungerar inte
Medlem
· Sverige
· 5 419 inlägg
Brilljant, hoppas lösningen funkar!
Har exakt samma problem med min mors "No Frost" Frys.
Vart går jag in någonstans för att sätta fast koppartråden? *Från en okunnig"
/Mvh Robin B
Vart går jag in någonstans för att sätta fast koppartråden? *Från en okunnig"
/Mvh Robin B
du får ta bort plastkanalerna inutiRobinUR skrev:
så ser du förångare och om den är isfri även där tövattnet förmodas rinna ut
tråden nämast hålet är elementet
där lindar du på en EK 1,5 utan isolering och leder ned den i hålet
Pratade med grannen som fick samma problem, men han ringde in en servicetekniker. Teknikern förklarade att de alltid använder en tråd av aluminium p.g.a. risken med oxidering när koppar är i kontakt med aluminium.
Antar att det skulle krävas ganska mycket innan man skulle få problem. Samtidigt så påskyndas ju en sådan oxidering av fukt/vatten, och detta uppstår ju när isen smälter när frysen frostar av sig själv.
Så, nojjig som jag ibland är, bytte jag ut koppartråden mot en 2mm aluminiumtråd.
Tänkte att detta kan vara värt att nämna om andra ser denna tråd.
Antar att det skulle krävas ganska mycket innan man skulle få problem. Samtidigt så påskyndas ju en sådan oxidering av fukt/vatten, och detta uppstår ju när isen smälter när frysen frostar av sig själv.
Så, nojjig som jag ibland är, bytte jag ut koppartråden mot en 2mm aluminiumtråd.
funkar det med , mer ovanligt att ha hemmaV Vilse_i_Blekinge skrev:Pratade med grannen som fick samma problem, men han ringde in en servicetekniker. Teknikern förklarade att de alltid använder en tråd av aluminium p.g.a. risken med oxidering när koppar är i kontakt med aluminium.
oxid är inget farligt det är metallens skydd mot yttre påverkan
teoretiskt sett kan vid dålig jord bli krypströmar mellan metaller av olika ädelhet dock hinner det inte ske på en vitvara idag då den går sönder långt tidigare.
lossa skruvar lossa klipps lirka och i rumstempJ JoakimU skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp, problem med dörr, dörram, tröskel, golv vid renovering
Fönster & Dörrar -
Telenor IP-TV problem?
Teknik -
Problem med självavfrostande frys
Vitvaror -
Handtag med ej genomgående skruv på diskmaskinsluckan, problem?
Kök -
Problem med installation (batteri och nödström)
Solceller, Solfångare, Solenergi