Hej.

Har ett 1864 larm där jag nu vill koppla in den nya entredörren, dörren har en inbyggd MK i karmen och den fungerar när jag mäter den med multimeter.

Men jag lyckas inte få larmet att känna om den är öppen eller stängd.

Den är NO (alltså sluten när dörren öppnas).

Förslag? Jag programerar via datorn.

//Niklas
 
S
dator för att hålla koll på en dörr???
dessa nymodigheter
 
Nej nej, jag programmerar larmet via datorn. =)

Men vi kan skippa den här tråden nu, för jag hade nog sönder sladdarna till den inbyggda =(
Blir att montera en "vanlig" brytare som på de andra dörrarna istället.

//Niklas
 
S
tycker bara är konstigt me sådant
 
Det är mycket enklare att programera DSC larm via mjukvaran än via Panel.
 
S
mjukvara är det som kuddar?
 
japp, bekvämt och tryggt
 
Hmm, jag skyller på att jag har feber...
Men kontakten är inte trasig.
Jag mäter med en multimeter när dörren är stängd och då har jag signal igenom kontakten, när jag öppnar dörren så har jag ingen signal längre. (inte som jag skrev i första inlägget alltså)

Allt är ok på larmpanelen, men larmet känner inte av att jag öppnar dörren! Det blir ingen skillnad!
Jag har testat att sätta ett 5,6kOhms motstånd i serie med kontakten, men det hjälper inte heller.

Idéer?

//Niklas
 
Hur har du kopplat?
Enkel eller dubbelbalanserat?
Hur har du programmerat sektionen?
 
Jag har vad jag tror iaf enkelbalanserat, sitter ett 5,6 Kohm i serie med brytaren.

Hur menar du med programmerat? Den ska vara Delay1.

Nu har jag testat att koppla en av de "vanliga" brytarna jag har direkt på kortet, med samma programmering och då fungerar det.
Det måste väl betyda att det är något konstigt med motståndet i den inbyggda brytaren?

Om jag ohmmäter direkt över den ligger det på 3,2ohm ungefär.

//Niklas
 
Är dina övriga magnetkontakter (MK) NO?

Du kan inte blanda NC och NO i ditt system om jag inte missminner mig alldeles. Den inställningen ligger under sektion [013] och gäller hela systemet.
 
Ja, alla MK är NO.

(Undrar om jag inte läste nånstans att eftersom att jag har V4.2x så kan man blanda, men nu verkar jag ju inte ha gjort det ändå...)
 
OK, det är ju bra iaf :). Jag hade stora problem med att få en MK att fungera som var kopplad till manöverpanelen. Jag fick inte ordning på det förrän jag resetat och börjat om. Kanske är en sista utväg men ändå.
 
Kanske en dum fråga men har du satt ingången till zone i manöverpanelen, och tilldelat den ett zonnummer?
 
Som sagt, så kör jag programmeringen genom mjukvaran, men ja.

Jag har den just nu sitter på en expansionskort 5108, och blir då zon 10, men har även testat direkt på grundkortet och då zon 8, men med samma resultat.

Jag kan alltså mäta att den fungerar som den ska, men larmet känner aldrig av att dörren öppnas utan fortsätter tro att dörren är stängd.

Hade det inte varit för att jag nu spacklat och målat klart så hade jag satt ditt en "vanlig" MK nu direkt, men eftersom att jag helst inte gör om det så vill jag ju försöka få den här att funka....=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.