Jag tror ni har fel förklaring av kavitation. Det borde vara helt omöjligt att få det att kavitera i en dränkpump om inte silen är helt tät. Bubblorna kan inte "leva" efter pumpen när trycket är högre än på inloppssidan. Det ska inte gå att lösa ut gaser ur vatten under tryck (utan att värma vattnet).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Protte
 
Göran.W
Jo då det kan kavitera bra utan att det är helt tätt.
Ett enkelt vardags exempel är en fartygs propeller som skapar enormt med kavitation när tex båten startar från stilla stående och där är det allt annat än tät runt propellern;)
Och detta sker under tryck då propellern på många större fartyg kan sitta ganska många meter under vattnet.
Nu hör väl iof inte kavitation till vanligheten bland sänk pumpar utan är mer vanligt på sug pumpar tex min bevattnings pump kaviterar lite när den för suga 6 meter trots jag tar ut 50 liter i minuten.
 
Redigerat:
Jo att det kaviterar men de gasbubblorna "försvinner" när de utsätts för tryck igen.

En vattenpump med för klen sugledning bubblar ju inte ur sig en massa gaser. Bubblorna imploderar ju så fort de kommer på trycksidan av pumpen. (det är ju det som är problemet i pumpar som kaviterar)

Protte
 
Hej alla rådgivare...

Har nu äntligen kommit igång med felsökningen. Har kollat backventilen och konstaterat att den fungerar klanderfritt.

En annan konstighet dök dock upp när jag tömde systemet. På matarledning från hydropress, har jag en tappkran, som användes vid tömningen. Efterhand som systemet blev trycklöst, kände jag att temperaturen på ledningen ökade, det var tydligen varmvattensberedaren som dränerades. Det finns ingen backventil på matarledningen (kall sidan). Varmvatten beredaren är en gammal hedersknöffel frå ASEA tidigt 70-tal och på 250 liter. där sitter monterad säkerhetsventil, avluftare och avstängningsventil i ett paket, gammal som gatan, detta paket vågar jag inte röra. Kan det vara så det byggs upp ett övertryck i varmvattenberedaren, som via en defekt backventil går till hydropressen och skapar luftfickan.

Pumpen är inställd på min 1,5 bar och 2,5 bar max. Flödet verkar perfekt ca 1-1,5 minuter gångtid, vilket ju måste eliminera igensatt filter på pumpen och då även kavitation.

Efter att ha tömt och fyllt hydropressen flera gångar och även via tappkranerna spolat varmvatter i mängder, har luften nästan försvunnit helt. Får se om det håller i sig, när det har fått lugna sig en tid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.