T
Om du drar ur nätsladden till videon så försvinner även antenn-signalen, då den inbyggda förstärkaren i videon drivs av nättspänningen. Alltså-antenn direkt in i boxern först. Eftersom det tycks "spöka" föreslår jag att du nu gör en ny ominstallation av boxer-mottagaren med den nya antennen, då du gjorde programsökninken med gamla antennen är det mycket möjligt att du fick in en "bugg" i systemet med halvdålig mottagning. Återkom sen med resultatet om det nu skulle "spöka"igen......
 
Hemma hos mig, som nyligen börjat med digitalbox, tycks signalstyrkan till den bli alltför svag så snart utetemperaturen stiger över 0. Och bättre typ ju kallare det är. Är det ett vanligt fenomen?
 
Då jag pratade med dem på Boxer så lät det som att det blev sämre ju kallare det är.
 
dogen skrev:
Då jag pratade med dem på Boxer så lät det som att det blev sämre ju kallare det är.
:-? Tidigare - när jag endast körde analogt - var möjligheterna att se SVT2 och 4:an varandras motsats, eller hur jag ska uttrycka det. Nu blir jag fånigt nog lite osäker hur det faktiskt var i förhållande till temperaturen, men under de enda betingelser som det ens var möjligt att se 4:an, blev 2:an ganska mycket sämre. Men när 2:an var riktigt skaplig gick det inte överhuvudtaget att få någon bild värd namnet på 4:an.  
 
Hehe. Det var föresten min sambo som ringde Boxer. Hon är ganska rättfram. 'VA? Kan man inte se på tv om det är kallt? Vad är det här?' hörde jag hon säga. Verkar rätt knasigt. Då kändes det av, att man bor ute på vischan :) Iofs fick vi en massa mer tid till annat, då de flesta favoritprogrammen gick på kanaler som vi tappat. Nu är dock ordningen återställd och det fungerar fortfarande. Missade första avsnittet av 'från kojja till slott', annars är jag helt nöjd.:)
 
TN-Funkis skrev:
1:a åtgärd är att kolla att din antenn verkligen tar alla kanaler mellan 21-69, har du en gammal antenn i stockholms-området är det 90% chans att denna är gjord för 21-39, alltså måste du ha en bredbandig.
Kan man med måttband, linjal e.dyl. mäta på sina gamla antenner och utröna vilka kanaler de egentligen är konstruerade för? Och finns det isåfall typ någon tabell någonstans på webben.... (lösa ekvationer är inte precis min grej)?
 
Ifall man kan mäta eller på annat sätt ta reda på vilket område antennen är avsedd för kan säkert TN-Funkis berätta om. Tabeller för boxers sändningar finns på deras hemsida.
 
T
Om man tar formeln:

Ljuset hastighet 300.000 helvågsläng
------------------------------ = --------------- = kvartsvågslängd
Frekvensen i mhz x 4

Dom vanligaste tv-2 antennerna består av 2st kvartsvågspinnar, ibland är dom ihopsatta, då får man mänta hela längden och dela med 2 för att baklänges räkna ut ungefärligt frekvensomfång från kvartsvåglängd.

Men frågan är om det är värt mödan att klättra upp och mäta, gamla antenner har också spolar i plastdosan som kan vara till nackdel, sen är dom oftast rejält rostiga så skruvar man ned för att sen sätta upp igen är det stor chans att någon skruv/tving m.m har gått av, och man bör inte sätta upp den igen om man hittar rost, då är någoting sönderblåst inom ett år.

Det finns 3 stora fallgropar med äldre antenner:
1: Bandbegränsande - jobbar inom ett specifikt uhf band och är ej bredbandig.
2: Dåliga koaxialkablar-äldre som inte är "dubbelskärmade" och därigenom dels dämpar mer och också är mera störkänsliga, idag säljs all koax med dubbelskärm.
3: Rost/fukt i plastdosor och/eller i filter till antennerna, dålig kontakt, rost mm som ger olika signal-effekter beroende på olika väderförhållanden.

Köp alltid en antenn som har tillräckligt med förstärkning under dåliga väderförhållanden. Att köpa något litet som "precis räcker till" är helt förkastligt när det blir slagregn, då går signalen ner c:a 4-8db, och med en liten antenn är det då "kört". I Stockholm fick vi en signalförlust i höstas på 9db vid ett kortvarigt slagregn under en mätperiod på mux 1 (UHF50), så alla små spröt och ufo-antenner slogs ut helt, bara s.k Yagi (förstärkning > 15db) räkte till, avståndet var c:a 11 km från mätpunkt till Nacka-sändaren.

Om det nu ev skulle vara "panik" att få igång boxern, behöver man ju inte klättra upp på taket mitt i svinvintern när det är halt och jäkligt, då kan man göra ett provisorium genom att sätta upp en ny antenn någonstans provisoriskt-dra antennkabeln till boxern på antenn in-antenn ut från boxern till en fördelare där man sen kopplar på den äldre antennen- sen vidare till husets tv/video/ etc, sen kan man skruva upp den nya antennen en vacker sommardag istället.
 
Tack för svaret!  :)

I mitt fall behöver jag inte direkt "klättra upp och mäta gamla antenner", de jag nu syftade på är ett kanske halvdussin gamla sparade antenner som jag har liggande i mina förråd.

En jag särskilt fastnat för har ett typ "dubbelvikt" element som mäter ca 255 mm i yttermått rakt över, och tio pinnar ca 220 mm långa utanför på bommen som ska riktas mot sändaren. Den ser mycket robust ut. När jag till digitalboxen
kopplat in och höll antennen i handen nere i bostaden, visade signalstyrkemätningen på tv-skärmen ett ganska lovande värde.

TN-Funkis skrev:
Om man tar formeln:

Ljuset hastighet  300.000  helvågsläng
------------------------------ =   --------------- = kvartsvågslängd
Frekvensen i mhz    x 4

Dom vanligaste tv-2 antennerna består av 2st kvartsvågspinnar, ibland är dom ihopsatta, då får man mänta hela längden och dela med 2 för att baklänges räkna ut ungefärligt frekvensomfång från kvartsvåglängd.

Men frågan är om det är värt mödan att klättra upp och mäta, gamla antenner har också spolar i plastdosan som kan vara till nackdel, sen är dom oftast rejält rostiga så skruvar man ned för att sen sätta upp igen är det stor chans att någon skruv/tving m.m har gått av, och man bör inte sätta upp den igen om man hittar rost, då är någoting sönderblåst inom ett år.

Det finns 3 stora fallgropar med äldre antenner:
1: Bandbegränsande - jobbar inom ett specifikt uhf band och är ej bredbandig.
2: Dåliga koaxialkablar-äldre som inte är "dubbelskärmade" och därigenom dels dämpar mer och också är mera störkänsliga, idag säljs all koax med dubbelskärm.
3: Rost/fukt i plastdosor och/eller i filter till antennerna, dålig kontakt, rost mm som ger olika signal-effekter beroende på olika väderförhållanden.
 
galento
Posia skrev:
[quote author=dogen link=1139006460/30#32 date=1141079788]Då jag pratade med dem på Boxer så lät det som att det blev sämre ju kallare det är.
:-? Tidigare - när jag endast körde analogt - var möjligheterna att se SVT2 och 4:an varandras motsats, eller hur jag ska uttrycka det. Nu blir jag fånigt nog lite osäker hur det faktiskt var i förhållande till temperaturen, men under de enda betingelser som det ens var möjligt att se 4:an, blev 2:an ganska mycket sämre. Men när 2:an var riktigt skaplig gick det inte överhuvudtaget att få någon bild värd namnet på 4:an.  [/quote]

Köpte en Smartbox T-20 från Clas i sjön till min mor och riktade om den befintliga antennen (som är 12 år) till sändaren ca 8 mil bort och det blev kanonbild trots det häftiga snöväder som varit denna veckan.Har aldrig lyckats få så bra analog bild nån gång så detta funkade mkt bra (än så länge)
 
galento skrev:
[quote author=Posia link=1139006460/30#33 date=1141124124][quote author=dogen link=1139006460/30#32 date=1141079788]Då jag pratade med dem på Boxer så lät det som att det blev sämre ju kallare det är.
:-? Tidigare - när jag endast körde analogt - var möjligheterna att se SVT2 och 4:an varandras motsats, eller hur jag ska uttrycka det. Nu blir jag fånigt nog lite osäker hur det faktiskt var i förhållande till temperaturen, men under de enda betingelser som det ens var möjligt att se 4:an, blev 2:an ganska mycket sämre. Men när 2:an var riktigt skaplig gick det inte överhuvudtaget att få någon bild värd namnet på 4:an.  [/quote]

Köpte en Smartbox T-20 från Clas i sjön till min mor och riktade om den befintliga antennen (som är 12 år) till sändaren ca 8 mil bort och det blev kanonbild trots det häftiga snöväder som varit denna veckan.Har aldrig lyckats få så bra analog bild nån gång så detta funkade mkt bra (än så länge)[/quote]

Kul! Jag köpte också en Emitor Smartbox T-20 från Classe!
När jag mest för skoj skull kopplade in den utan att försöka förbättra något annat först, gick det som jag berättade i mitt första inlägg här - det gick men som det verkade endast när termometern knallade ner under 0.

Senare har jag monterat ner den gamla VHF-antennen som UHF-antennen via ett filter delade nedledning ned, och dessutom bytt nedledningen till en helt ny kabel, samt försökt rikta in antennen ordentligt.

Nog blev signalstyrkan till digitalboxen lite bättre, men det har just inte varit blidväder efter åtgärdena så jag vet inte om de räcker. Visar sig åtgärdena otillräckliga överväger jag att också sätta upp den gamla antennen från mina förråd (som jag nämnde) och rikta den mot en annan sändare, som visst ger bättre signalstyrka; men inte "rätt" regionala program.

Jag tycker Smartboxen faktisk verkar rätt "smart"... kanske lite för, ty jag har haft lite svårt att lära mig använda den på ett rationellt sätt. Nu, efter mer än två veckor, börjar jag kunna manövrera den hyfsat men tyvärr inte lyckats att spela in det jag tittar på. Eftersom min videobandspelare är lite typ veteran saknar den SCART, varför jag alltså försökt spela in via RF-utgången på Smartboxen. Fastän jag lyckats ratta in den kanalen på videon blir inspelningarna bara blaha-blaha.  :(
 
galento
Hej Posia,har inte testat hur videon funkar med boxen än faktiskt,tänkte också använda RF anslutningen till detta.Videon har en scart som förut användes till tv:n men har scart från boxen till tv:n nu istället,kanske finns nån typ av scartförgrening som kan användas kanske.Att byta mellan kanalerna verkade enklast att använda ok och pilknapparna,får nog kolla lite mer i "handboken" ;D
 
galento skrev:
Hej Posia,har inte testat hur videon funkar med boxen än faktiskt,tänkte också använda RF anslutningen till detta.Videon har en scart som förut användes till tv:n men har scart från boxen till tv:n nu istället,kanske finns nån typ av scartförgrening som kan användas kanske.Att byta mellan kanalerna verkade enklast att använda ok och pilknapparna,får nog kolla lite mer i "handboken" ;D
I Smartbox-bruksanvisningen står det (inklusive särskrivningarna):
Om du vill spela in på videon analogt och se på TV:n digtalt kan du koppla in en antenn kabel ifrån Smartbox T-20 (TV/VCR) till RF In på videon, detta kräver dock att videon klara detta, läs instruktions boken till videon.
Sedan jag senast skrev har jag åtminstone lyckats få den att spela in en skapligt tolkbar bild, men kvalitén är urusel.

Till min begagnat inköpta video från runt 1980 har jag aldrig någonsin sett en instruktionsbok, och jag tvivlar på att det i en sådan verkligen skulle framgå om den kan användas tillsammans med en digitalmottagare.
Som jag fattat det skulle Smartboxen "återutsända" det digtalt mottagna programmet, i gammal, analog form via sin RF-utgång och att videon utan några som helst problem skulle kunna tillgodogöra sig signalen och spela in programmet - eller har jag fel?  
 
Jag hade problem i ett nybyggt hus med boxer-mottagningen, speciellt vid dåligt väder (regn och speciellt snö). Jag har till slut kommit tillrätta med det med det var inte lätt:
1: Installerade antennförstärkare (Triax har jag för mig), bättre mottagning men ej tillräckligt bra.
2: Bytte ut den nya antennen som var anpassad till rätta frekvens kanaler mot en sk gitter antenn. Denna antenn är bra för att den har bredare mottagnings vinkel, enkelt utryckt. Eftersom det står träd ivägen (och hus) så kan den ta upp "studsande" signaler bättre än en standard som är lite mer riktverkan på. Märks dessutom om det är snö på träden....

Dessutom kan vara bra att notera att det är stor skillnad på olika boxer mottagare, jag har 2 st boxer-boxar, en Sagem IDT-64 och en Nokia (112). Sagemen klarar inte signalen lika bra som Nokia'n, dvs vid dålig mottagning vid mycket snö så ballar Sagemen ur men Nokian visar bra bild.....

 
whatever skrev:
2: Bytte ut den nya antennen som var anpassad till rätta frekvens kanaler mot en sk gitter antenn. Denna antenn är bra för att den har bredare mottagnings vinkel, enkelt utryckt. Eftersom det står träd ivägen (och hus) så kan den ta upp "studsande" signaler bättre än en standard som är lite mer riktverkan på. Märks dessutom om det är snö på träden....
Jag har typ den vanligaste gamla UHF-antennmodellen, men jag har börjat tvivla lite på dess riktningsegenskaper, sedan jag märkt att digitalboxen även tar emot sändningar som kommer närmast från rakt motsatt håll som antennen riktats in mot. Även en sändare som är belägen ca 90 grader från det håll antennen är riktad mot går in bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.