8 806 läst · 57 svar
9k läst
57 svar
Problem med bredbandsanslutning
Förenklat lekmannaresonemang utan källa:arneri68 skrev:
Det finns många orsaker till att data kan försvinna på vägen mellan en punkt och en annan. Dåliga kablar, dålig strömförsörjning, räknefel, passerande tåg, regn, att varmvattenberedaren är på dåligt humör etc.
Dataöverföringsprotokollen innehåller metoder för att kontrollera att datan som kommer fram stämmer. Men den kan bara säga om det är rätt eller fel - inte vad som är fel.
För internet är det inga problem, det är bara att be servern skicka samma datapaket en gång till, och en till och en till och tillslut kommer det fram helt.
När det gäller TV vill folk gärna få fram 2 miljoner pixlar (1080p) 30 gånger i sekunden eller mer (plus ljud, text-tv och programinformation), så då kan man inte kosta på sig tiden det tar att försöka så många gånger.
Därför är tv-bilden lite mer känslig för störningar i digital överföring än övrig utrustning.
Edit:
Dessutom är tv-bilden ofta både krypterad och komprimerad, och där finns ytterligare felkällor.
Redigerat:
Det är en Raycore http://www.raycore.se/?page_id=1317#!prettyPhotoDemmpa skrev:@arneri68 byttes även tillhörande transformator när fiberkonvertern byttes?
Har ni någon bredbandsdelare/router mellan fiberkonvertern & IP-TV-boxen?
Hur är inkommande fiber ansluten till fiberkonvertern, direktansluten eller via fiberpatch?
Har någon rört någon del av fibern från dess det fungerade utan några pixelfel fram till dess det började?
Bild(er) på utrustningen brukar underlätta.
med fiberchassi. Fibern kommer genom ytterväggen och ansluter direkt mot fiberporten. Bild får komma senare.
Nätoperatören ville byta mediaomvandlaren efter att vi gjort felanmälan. Ingen har rört fiber eller mediaomvandlare innan förutom omstart. Nätoperatörens servicepartner utförde bytet Inteno->Raycore.
Har ett LAN med VLAN-switchar (netgear) som hanterar IPTV och internet. Wifi-routerns WAN-port är kopplad direkt mot en port i mediakonverteraren. IPTV går via VLAN switcharna till mediaomvandlaren, dvs routern levererar inte IPTV. Är ganska säker på att LANet fungerar okej då IPTV felet även finns med en digitalbox kopplad direkt via en fysisk kabel mot mediaomvandlaren och LANets internetanslutning är urjackad.
Det som dock triggar mitt intresse är strömmatningen av mediaomvandlaren. Transformatorn byttes samtidigt med mediaomvandlaren.
Har en Apple Timecapsule och Netgear GS108 stående intill ett grenuttag där mediaomvandlarens transformator ansluter.
Finns även en luftvärmeväxlares inomhusdel ca 1 meter från mediaomvandlaren. Kan dessa påverka mediaomvandlaren?
Har dock inte kunnat koppla störningarna mot att någon av prylarna går igång eller är i drift, men jag kanske antar att strömmatningen är robustare än vad den är?
Annars är mitt antagande att problemet är utanför min fastighet och att fiberägare, fiberoperatör och tjänsteleverantör inte har tillräckligt bra verktyg att detektera paketförluster i nätet. Borde inte vara så svårt att ha en digitalbox med viss statistikfunktion. Uppenbarligen kommer ej all data fram till min digitalbox.
Jag har inte testat svagströmsdelen då jag inte har någon utrustning för detta.Demmpa skrev:Det behöver inte vara 230V-sidan som går ned sig, det kan vara klenspänningssidan, alltså sidan efter transformatorn.
Jag skrev om det i inlägg 15.
Har du kontrollerat spänningen till fiberkonvertern (med konvertern inkopplad och igång) när nätet går ner?
Eller har du provat med ett annat nätaggregat till fiberkonvertern men att nätet ändå går ner?
Den är dessutom integrerad i en samma låda och det kan ju vara lite kinkigt om jag öppnar den för att göra egna mätningar ?
Varför så avigt inställd till att köra en ping-test direkt mot nätet utan firewalls? Ett sådant test ger ju svaret på om det verkligen är förbindelsen som är problemet eller om man måste söka felet någon annanstans.
Givetvis vill man inte sätta vilken dator som helst där, det förstår jag också, men gissningsvis så går det fortare att få felet löst.
Givetvis vill man inte sätta vilken dator som helst där, det förstår jag också, men gissningsvis så går det fortare att få felet löst.
Känns för mig främmande att sätta en dator i minst 24 timmar direkt på nätet men även om jag så skulle vilja, har jag inte någon som har uttag för trådat nätverk.mexitegel skrev:Varför så avigt inställd till att köra en ping-test direkt mot nätet utan firewalls? Ett sådant test ger ju svaret på om det verkligen är förbindelsen som är problemet eller om man måste söka felet någon annanstans.
Givetvis vill man inte sätta vilken dator som helst där, det förstår jag också, men gissningsvis så går det fortare att få felet löst.
Dosan på väggen säger att förbindelsen är problemet.
Större organisationer har en "process" för att hantera fel, och den fungerar dåligt om du inte följer deras anvisningar. Även om du tycker de kommer med meningslösa förslag så bör du så snabbt som möjligt göra det som de ber dig om. Då hamnar "bollen" hos dem. Nu tycker de att bollen ligger hos dig, och det är inte konstigt att det går långsamt med hjälp/felsökning.Scout skrev:
Har du ingen dator med trådat nätverk så låna av någon bekant. Det går förmodligen utmärkt med en dator som är "skrotad" pga hög ålder eller dålig prestanda.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Sitter utrustningen öppet så det inte är värmeproblem vi snackar om? Jag skulle dock gissa på att du har en kass nätadapter. Fråga grannen om du kan få testa att låna hans under ett par timmar och han din och se vad som händer. Och det är WAN på fiberkonvertern vi snackar om inte på din router?
Sorry, varit bortrest ett tag så sen respons.R RalleB skrev:
Nejdå utrustningen sitter fritt på en vägg så värmeutveckling borde inte vara skälet.
När jag kollade loggarna på routern i morse har Internet varit nere i princip varje natt de senaste 5 dagarna.
Nu har jag petat ihop en PC som jag kommer att köra pingplotter på.
En PC som jag skrotar direkt efter det.
Så blir de lyckliga för det iallfall.
Har råkat ut för att en väggvårta började krånga när en strömagregat brevid va på väg att ge upp. Fick mycket konstiga fel på den utrustningen som väggvårtan matade.
OT Vaför så överdrivet rädd för en PC som varit direkt kopplad mot nätet?
OT Vaför så överdrivet rädd för en PC som varit direkt kopplad mot nätet?
Åter från tre veckor semester och kan konstatera att det inte är löst.
Felanmälan skickades från Bahnhof till Telia öppenfiber den 29/6 men de har inte gjort något och Bahnhof inte följt upp heller.
Jag har alltid gillat Bahnhof för deras strider när det gäller personliga integritet men hela hanteringen av det här är inte ens pinsam. Den är katastrofal !
Kan bara konstatera att om det hade varit ett företagsabonnemang så hade det troligen varit betydligt bättre fokus på det här problemet.
Men som vanlig konsument...
Felanmälan skickades från Bahnhof till Telia öppenfiber den 29/6 men de har inte gjort något och Bahnhof inte följt upp heller.
Jag har alltid gillat Bahnhof för deras strider när det gäller personliga integritet men hela hanteringen av det här är inte ens pinsam. Den är katastrofal !
Kan bara konstatera att om det hade varit ett företagsabonnemang så hade det troligen varit betydligt bättre fokus på det här problemet.
Men som vanlig konsument...
Liten uppdatering.... våra problem kvarstår I helgen var det nere i 36 timmar...
Nu vet både jag och Bahnhof att problemet ligger hos Nätverksägaren (Telia öppen fiber) som tydligen känner till problemet men lyckas inte lösa det ?!
Jag lessnade och skickade mail direkt till Jon Karlung eftersom jag tyckte att de hanterade situationen dåligt med noll information från dem till mig som slutkund.
Han svarade hedrande efter endast 4 (fyra) minuter !
Tyvärr så är ju SLA gentemot Telia värdelöst dåligt men det spelar ingen roll om vem man har som tjänsteleverantör då det är lika dåligt för alla.
Nu vet både jag och Bahnhof att problemet ligger hos Nätverksägaren (Telia öppen fiber) som tydligen känner till problemet men lyckas inte lösa det ?!
Jag lessnade och skickade mail direkt till Jon Karlung eftersom jag tyckte att de hanterade situationen dåligt med noll information från dem till mig som slutkund.
Han svarade hedrande efter endast 4 (fyra) minuter !
Tyvärr så är ju SLA gentemot Telia värdelöst dåligt men det spelar ingen roll om vem man har som tjänsteleverantör då det är lika dåligt för alla.