Här är en gammal tråd där jag testade olika ytbehandlingar inför ett köksbygge. Där är bland annat osmo med.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-ytbehandling-i-morgon-vet-vi.384581/

Jag klistrar in sista bilden från tråden på de färdiga bänkskivorna. Nu tre år senare ser de fortfarande likadana ut. Ingen mer olja eller något annat sedan dess. Bara ordentligt använt kök och bristfälligt torkning.

Kök med träbänkskiva, inbyggd diskho, kran, kakelvägg, sned vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Kaffe är elakt. Vatten är dock värst.
Men det är alltså en massiv bänkskiva i ett stycke? Inte faner eller stavlimmat?
Det är helträ, stavlimmat. Inte från ikea.
Hade den tidigare, den är med 3 mm faner.

Redigerat:
Hep Hep skrev:
Här är en gammal tråd där jag testade olika ytbehandlingar inför ett köksbygge. Där är bland annat osmo med.
[länk]

Jag klistrar in sista bilden från tråden på de färdiga bänkskivorna. Nu tre år senare ser de fortfarande likadana ut. Ingen mer olja eller något annat sedan dess. Bara ordentligt använt kök och bristfälligt torkning.

Så bra, men ser lite "lackat" ut, är väl det jag försöker att undgå, men vill ju inte heller ha fläckar ;)

K
T Tomasharrysson skrev:
Det är helträ, stavlimmat. Inte från ikea.
Hade den tidigare, den är med 3 mm faner.
Du kan inte säga både helträ och stavlimmat. Dom är diametrala.
Och jag skulle heller inte vilja klassa stavlimmade skivor som massivträ, även om vissa slarviga bygghandlare gärna vill säga det eftersom massivträ ofta ses som lite ”lyxigare/finare”.
Med stavlimmat finns alltid risken också att vissa kärnor på stavarna är plywood och endast har tunnare (några mm) träfaner. Allt beroende på vilken kvalité man köper.

Redigerat:
K kniv skrev:
Och jag skulle heller inte vilja klassa stavlimmade skivor som massivträ, även om vissa slarviga bygghandlare gärna vill säga det eftersom massivträ ofta ses som lite ”lyxigare/finare”.
Med stavlimmat finns alltid risken också att vissa kärnor på stavarna är plywood och endast har tunnare (några mm) träfaner. Allt beroende på vilken kvalité man köper.
Det är inte någon playwood eller liknande, är trä rakt igenom, 40 mm, inte som ikea som har 3 mm trä, sedan spånplatta.

Ett barn i ett hemtrevligt kök med träbänk, kakel och levande ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är massivt trä, en almplanka 5 cm tjock 70 cm bred. Gjutepoxi i sprickan i mitten iövrigt endast behandlad med osmo hårdvaxolja. Den tål mycket stryk både vad gäller vätskor, rödbetor och heta ugnsformar.

• Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jamen, då är du ju praktisk och tänker inte på estetiken. Du måste vara en sådan som faktiskt använder ditt kök?

(Ironi åt sidan. Vi har själv valt mycket rostfri bänk av praktiska skäl. Träytorna är visserligen fina, men ett jävla aber att hålla efter. Än värre när man ska olja in dom och inte får använda skiten på 24h. (Not: vi har ännu inte oljat in dom just pga den anledningen.)
Estetiken?
En handbyggd rostfri bänk kan vara både snygg och oerhört tålig och praktisk.
Inte sån där usel ful i billig tunn och mjuk plåt från "Ikea".
Kostar visserligen en slant men håller sig fin i 100år eller mer.

K
T Tomasharrysson skrev:
Det är inte någon playwood eller liknande, är trä rakt igenom, 40 mm, inte som ikea som har 3 mm trä, sedan spånplatta.
Och det vet du genom att du kontrollerar alla stavar?! Knappast. Tror inte riktigt du förstår. En stavlimmad skiva kan fortfarande ha enskilda stavar med plywoodkärna. Handlar enbart om ekonomi och att tillverkarna inte vill slänga ”för tunna” mindre stavar. Har du köpt din skiva hos en stor tysk eller finsk bygghandel exempelvis så är sannolikheten stor. Men det hör egentligen inte till saken, var bara en parantes. Sannolikt inte där ditt problem ligger.

P Polcirkeln skrev:
[bild]Det här är massivt trä, en almplanka 5 cm tjock 70 cm bred. Gjutepoxi i sprickan i mitten iövrigt endast behandlad med osmo hårdvaxolja. Den tål mycket stryk både vad gäller vätskor, rödbetor och heta ugnsformar.
Vad är det som sker..? Fil,mjölk barn som brer macka. Kaffe, termos och felvända eluttag

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vad är det som sker..? Fil,mjölk barn som brer macka. Kaffe, termos och felvända eluttag
Ville bara belysa skillnaden mellan massivt trä och stavlimmat.
Men du kanske missade bänkskivan, det är den som är i mitten av bilden....

K kniv skrev:
Glöm det där med att de skulle "gömma" undan plywood inne i stavlimmat. Så väldigt mycket stavlimmat som jag har sågat i utan att någonsin ha stött på det eller ens höra talas om det! Massivt trä är massivt trä oavsett om det är stavlimmat eller ej. Även om massivt trä i full bredd är snyggare så är det rent tekniskt sämre då det rör på sig mer om lättare slår sig om det utsätts för fukt.
Tex trappor undviker man helst fullbreddsvirke då det markant ökar risken för årstidsberoende dimensionsförändringar och knarr. Speciellt vangstycken är värdelöst i annat än stavlimmat.
Dock snyggare med fulla bredder!

• Gilla
Tomasharrysson
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Glöm det där med att de skulle "gömma" undan plywood inne i stavlimmat
Ja, jag har också svårt att se detta scenario. Jag har absolut aldrig hört talas om det under mina snart 30 år som möbel/inredningssnickare. Men visst, inget förvånar nu för tiden.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ja, jag har också svårt att se detta scenario. Jag har absolut aldrig hört talas om det under mina snart 30 år som möbel/inredningssnickare. Men visst, inget förvånar nu för tiden.
Hahahha, ja, även om det säkert har hänt, så hade de företaget som gjorde de gått i konkurs direkt, och bänkskivor som kapas gör hål i med helt olika mått varje gång, du måste va riktigt dum om du lägger in playwood i en bänkskiva.
Men men, va ju inte de denna tråden handlade om ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.