15 176 läst · 33 svar
15k läst
33 svar
Problem! Hur drevar jag nu när karmskruvarna sitter i vägen?
Sida 1 av 3
Hej!
Har nyss bytt 2 fönster och tänkte precis börja dreva (gröngöling på detta).
Men hur fasen skall jag få dit drevet nu när jag har 6st karmskruvar ivägen och de två nedre klossarna under fönstren.
Utifrån kan jag inte dreva öht då fasaden har en sån konstruktion att den går något förbi fönsterkarmarna. Fönstrena har bytts inifrån.
Man vill väl inte ha glipor i drevet?
Har nyss bytt 2 fönster och tänkte precis börja dreva (gröngöling på detta).
Men hur fasen skall jag få dit drevet nu när jag har 6st karmskruvar ivägen och de två nedre klossarna under fönstren.
Utifrån kan jag inte dreva öht då fasaden har en sån konstruktion att den går något förbi fönsterkarmarna. Fönstrena har bytts inifrån.
Man vill väl inte ha glipor i drevet?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Om du ska var petig så ta en grov skruvmejsel och tryck in drev bakom karmskruven. Tänk på att inte tryck in för mycket drev, kan bli så att fönstret kärvar vid stängning och öppning om man trycker in för mycket. Prova att öppna och stänga några ggr under tiden du drevar.
Använder du drevull, så drevar du två gånger. en gång "med glipor i drevet". Dvs du bryter vid varje karmskruv/kloss, och försöker gärna pilla bakom karmskruven. Sen drevar du en gång till, utan glipor framför karmskruvarna. Vid klossarna under måste du säkert bryta.
Ah det här låter klokt. Följdfråga; dessutom skall jag ha en plastad remsa, ska denna ligga längst innerst (åt inomhushållet)? Så att det blir utifrån och in; 1.ytterst drev delat för att få förbi karmskruvarna 2. ytterligare remsa odelad innanför (åt inomhushållet) karmskruvarna. 3 sist en plastad remsa allra längst in.AG A skrev:
Eller blir detta ett lager för mycket? räcker det med ett lager vanligt drev och en plastad remsa?
Tackar för svar!
Dessvärre stött på ytterligare problem. Det verkar alldeles för trångt för att dreva åtminstone på 2 sidor...
Utrymmet mellan karm och regel är bara 1cm. får pressa stenhårt för att få in drev....
Vad gör jag nu?
Dessvärre stött på ytterligare problem. Det verkar alldeles för trångt för att dreva åtminstone på 2 sidor...
Utrymmet mellan karm och regel är bara 1cm. får pressa stenhårt för att få in drev....
Vad gör jag nu?
Då får du dra isär/dela drevullen, så den enbart blir hälften så tjock. Alltså inte hälften så bred, utan hälften så tjock. Därefter gör du som vanligt.plan-g skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Törs nästan inte skriva det, men gör ett försök:
Fogskum
Fogskum
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Det finns speciella drevspadar i plast som ibland följer med drevremsan Man viker remsan V-formad kan kan trycka in den med spaden hur lätt som helst, även om springan är bara 1-2 cm. Hur lätt som helst.